Bogoljub J. Karić*
Zgjedhjet e ardhshme për Parlamentin Evropian janë planifikuar për në qershor 2024. Veçanërisht, vende si Austria, Belgjika, Malta dhe Gjermania kanë zgjeruar tashmë të drejtën e votës për 16-vjeçarët, ndërsa Greqia ka vendosur një prag të ngjashëm moshe në 17 vjeç.
Në vitin 2014, Skocia lejoi 16-vjeçarët të merrnin pjesë në referendumin për pavarësinë e Skocisë. Megjithatë, një numër i konsiderueshëm i vendeve të BE-së ende e ruajnë kufirin e moshës 18 për pjesëmarrje në zgjedhjet e Parlamentit Evropian. Kjo praktikë shtrihet edhe në vendet jashtë Bashkimit Evropian, siç është Serbia. Duke qenë se Bashkimi Evropian është përqafuar nga të rinjtë, duket e arsyeshme të merret në konsideratë lejimi i të rinjve në të gjitha shtetet anëtare të votojnë pasi të mbushin moshën 16 vjeç. Një lëvizje e tillë nuk do të sillte implikime të pafavorshme financiare, por do të shënonte një hap të rëndësishëm drejt nxitjes së një shoqërie më gjithëpërfshirëse dhe demokratike. Argumentet në favor të këtij vendimi pohojnë se e drejta e votës, qoftë në zgjedhjet parlamentare apo vendore, është një e drejtë themelore, e patjetërsueshme politike e njeriut të qytetarisë aktive. Ai shërben si themeli i shteteve ligjore demokratike, pluraliste dhe moderne, si dhe i komuniteteve lokale. Ndërsa e drejta e natyrshme për të votuar nuk është absolute dhe mund t’i nënshtrohet kufizimeve të ndryshme, kufizimi i saj bazuar vetëm në moshë zvogëlon legjitimitetin e vendimeve shoqërore. Vendimet fitojnë legjitimitet më të madh kur përfshijnë pjesëmarrjen e një spektri të gjerë qytetarësh në miratimin e tyre. Një këndvështrim historik zbulon shembuj të kufizimeve të papranueshme për të drejtat zgjedhore aktive dhe pasive, të cilat fillimisht mund të duken të vjetruara në një shoqëri moderne dhe ‘të pjekur’. Megjithatë, edhe në shekullin e 21-të, kufizime të tilla vazhdojnë dhe një prej tyre është mosha, e cila, nëse justifikohet, nuk ka pse të jetë problematike. Teksti i mëposhtëm paraqet arsyetime të justifikuara për uljen e kërkesës së moshës. Mosha e një individi si kufizim për fitimin e të drejtës së votës në zgjedhjet lokale (dhe zgjedhjet e tjera, si zgjedhjet parlamentare kombëtare dhe ato evropiane) ekziston në një formë ose në një tjetër në të gjitha sistemet zgjedhore në mbarë botën. Në mënyrë tipike, pragje më të rrepta moshe vendosen për të drejtat pasive zgjedhore (e drejta për t’u zgjedhur) duke marrë parasysh kompetencat shtesë përtej aktit të votimit.
Mosha në të cilën një individ fiton të drejtën e votës (aktive) tregon momentin ose fazën ku supozohet se personi ka pjekurinë e duhur për të marrë pjesë në procesin zgjedhor. Ata pritet ta ushtrojnë këtë të drejtë me maturi duke marrë vendime të informuara, duke zgjedhur opsione që përputhen ngushtë me bindjet e tyre personale dhe i shërbejnë dhe pasqyrojnë më së miri interesat e tyre brenda komunitetit lokal.
Në komunitetet lokale, interesat dhe botëkuptimet e ndryshme shpesh mbizotërojnë në breza të ndryshëm. Kjo ngre pyetjen, mes ndryshimeve demografike dhe pabarazive ekzistuese materiale, nëse fuqia sociale apo parimi i shpërndarjes së barabartë të të drejtave individuale të njeriut ndahet në mënyrë të barabartë midis grupmoshave të ndryshme. Sipas të dhënave apo projeksioneve, pjesa e të rinjve (nga 20 deri në 34 vjeç) në vendet anëtare të BE-së pritet të bjerë mesatarisht me 16 për qind deri në vitin 2030. E drejta për të votuar në zgjedhje duhet të jetë e natyrshme për çdo qytetar të lirë, kështu që ‘barra e provës’ për kufizimin e të drejtave të votës në zgjedhjet vendore, qoftë në bazë të moshës apo ndonjë kriteri tjetër, i takon autoritetit legjislativ ose mandatit. Për të fituar dhe ushtruar të drejtën e votës, “është e domosdoshme që çdo votues të kuptojë qëllimin e zgjedhjeve dhe ndikimin e votës së tyre.
Megjithatë, rregulloret shpesh krijojnë një supozim ligjor se individëve nën një moshë të caktuar u mungon pjekuria dhe aftësia për të kuptuar rëndësinë dhe efektin e zgjedhjeve. Një supozim i tillë vendoset në mënyrë arbitrare dhe kufiri i moshës gjithashtu ndryshon në juridiksione të ndryshme. Pranimi i nocionit aktual se kufiri ekzistues i moshës është një gjendje e natyrshme, e cila mund të ndryshohet vetëm me argumente shumë bindëse, është me të meta. Në peizazhin e sotëm social në zhvillim, ata që këmbëngulin për një kufi të vjetër të moshës së lartë duhet të japin arsye bindëse për ‘ruajtjen’ e kufizimeve”. Pragu i moshës, i vendosur aktualisht në 18 vjeç, nuk është një gjendje natyrore e gdhendur në gur; Evolucioni historik e dëshmon këtë.
Përpjekja për të justifikuar domosdoshmërinë e të drejtave të votës për gratë, të papunët, të varfërit ose individët nën moshën 21 vjeç sot do të përballej me tallje. Në mënyrë të ngjashme, këmbëngulja për një kufi të caktuar moshe në emër të patronizimit të të rinjve duhet të shihet me skepticizëm, veçanërisht kur kushtet shoqërore kanë evoluar, duke i bërë kufij të tillë të vjetëruar dhe të panevojshëm.
Përmirësimi i sistemit demokratik të shtetit dhe komunitetit lokal
Çdo ndryshim legjislativ që ul pragun e moshës së votimit forcon sistemin demokratik të shtetit dhe/ose komunitetit lokal duke rritur përfaqësimin e elektoratit në raport me të gjithë popullsinë dhe duke zgjeruar grupin e votuesve me të drejtë vote. Rrjedhimisht, kjo përforcon legjitimitetin e rezultateve zgjedhore dhe rrit proporcionalisht pjesëmarrjen e votuesve. Fitimi i të drejtës së votës lidhet me arritjen e moshës së votimit dhe aftësinë për të kuptuar rëndësinë dhe ndikimin e zgjedhjeve, që zakonisht shoqërohet me fitimin e kapacitetit të plotë ligjor. Megjithatë, zotësia e plotë juridike mund të arrihet në mënyrë të jashtëzakonshme përpara se të arrihet mosha e votimit. Megjithatë, e drejta e votës jepet me plotësimin e moshës së votimit (propozohet 16 vjeç) pa pasur domosdoshmërisht zotësinë e plotë juridike në të njëjtën kohë. Prandaj, koncepti i moshës, që synon të nënkuptojë që një individ bëhet (plotësisht) ligjërisht i aftë në atë kohë, nuk është i vërtetë pa ndryshim. Kështu, mosha (e votimit) nuk mund të nënkuptojë një kufizim absolut pa përjashtime të mundshme.
Disa Gjykata Kushtetuese theksojnë se aftësia juridike (në moshën 16 vjeç) nuk duhet të barazohet me aftësinë për të fituar të drejtën e votës. Argumenti se e drejta e votës duhet t’u rezervohet vetëm individëve me përvojë, të pjekur dhe të aftë për vendimmarrje cilësore, ose atyre me njohuri të gjera, është hedhur poshtë nga shumë dokumente ndërkombëtare dhe vendime të ndryshme të gjykatave ndërkombëtare.
Çfarë ndikimi do të kishte ulja e moshës së votimit?
-Rritja e pjesëmarrjes së “rinisë” në komunitetin lokal
-Vendimmarrja e fokusuar në të ardhmen, vendime afatgjata
-Përfaqësimi i interesave të ndryshme dhe avokimi më efektiv për interesat e të rinjve.
-Fuqizimi i individëve të rinj për të shfrytëzuar njohuritë dhe përvojat e tyre brenda komuniteteve të tyre, pasi ata priren të jenë më të informuar.
-Një shpërndarje më e barabartë ndër breza e pushtetit shoqëror
-Nxitja e pjesëmarrjes më të madhe të të rinjve në zgjedhje
-Reduktimi i deficitit demokratik – zgjerimi i elektoratit
-Legjitimitet më i madh i rezultatit zgjedhor
-Solidariteti ndër breza Shpërndarje më e drejtë e detyrimeve dhe të drejtave për vendimmarrje kolektive në shoqëri, duke adresuar çekuilibrin aktual ku, për shembull, të rinjtë paguajnë taksat, por nuk kanë të drejtë të thonë në shpërndarjen e tyre.
Përmirësimi i legjitimitetit të zgjedhjeve dhe përfaqësuesve të zgjedhur
Ulja e moshës së votimit do të zgjeronte elektoratin në raport me të gjithë komunitetin, duke rritur rrjedhimisht legjitimitetin e zgjedhjeve dhe të përfaqësuesve të zgjedhur, pasi ata do të zgjidheshin nga një elektorat më i gjerë. Megjithatë, ulja e moshës së votimit dhe zgjerimi i elektoratit nuk përkthehet domosdoshmërisht në rritje të pjesëmarrjes së votuesve (përqindja e votuesve me të drejtë vote që aktualisht votojnë në zgjedhje). Ulja e moshës së votimit në 16 vjet të propozuar për fitimin e të drejtës së votimit dhe “zgjerimin” e elektoratit mund të çojë ose në një rritje absolute ose një pjesëmarrje më të madhe në zgjedhje, por jo domosdoshmërisht një rritje të përqindjes proporcionale në raport me elektoratin (më të gjerë).
Nëse pjesëmarrja e votuesve “të rinj, më të rinj” (mosha 16-18 vjeç) do të ishte më e ulët se pjesëmarrja mesatare e votuesve në pjesën tjetër të elektoratit, rrjedhimisht pjesëmarrja e përgjithshme e votuesve do të zvogëlohej. Megjithatë, pjesëmarrja absolute e votuesve – që do të thotë numri i përgjithshëm i votuesve me të drejtë vote që votojnë pas uljes së moshës së votimit – në mënyrë të pashmangshme do të rritet, duke supozuar se të paktën një votues i ri merr pjesë në zgjedhje dhe votuesit më të vjetër do të ruajnë nivelet e tyre aktuale të pjesëmarrjes. Përfshirja e votuesve të rinj (më të rinj) mund të prezantojë interesa dhe vlera të reja, duke i nxitur ata të mbrojnë këto kauza dhe potencialisht të frymëzojnë grupmoshat e tjera me vlera të ndryshme për t’u angazhuar në mënyrë më aktive në zgjedhje. Kjo, nga ana tjetër, nxit një përfaqësim më të gjerë të interesave shoqërore.
Në shekullin e 21-të, mosha mbetet një nga kriteret e pakta të ligjshme të mbetura që kufizojnë të drejtat aktive dhe pasive të votimit, krahas shtetësisë dhe/ose vendbanimit. Brenda Bashkimit Evropian, diskriminimi i bazuar në baza të ndryshme, duke përfshirë moshën dhe kombësinë, është i ndaluar. E drejta e votës është një e drejtë themelore politike e njeriut, në thelb e patjetërsueshme dhe e patransferueshme – prandaj, çdo kufizim i saj duhet të justifikohet plotësisht.
Sipas disa ekspertëve, përfaqësimi i pamjaftueshëm i votuesve të rinj ka ndikim të dëmshëm në cilësinë e vendimeve të marra si në organet përfaqësuese vendore ashtu edhe në ato kombëtare. Kjo është për shkak se këto organe priren të përqendrohen së tepërmi në çështjet e së kaluarës në vend që të adresojnë shqetësimet e ardhshme zhvillimore. Kështu, ulja e moshës së votimit në 16 vjeç, siç propozohet, do të nxiste një ndikim më të balancuar ndër breza në proceset vendimmarrëse lokale dhe kombëtare. Është koha për të ndërmarrë veprime vendimtare, si ulja e moshës së votimit, për të fuqizuar të rinjtë për të marrë pjesë aktive në formësimin e së ardhmes së tyre në momentin aktual.
/IFIMES- Argumentum.al