Nga Florian Bieber*
Vizita e kancelarit gjerman Olaf Scholz në Beograd, së bashku me zëvendëspresidentin në largim të Komisionit Evropian, përgjegjës për Marrëveshjen e Gjelbër, Maroš Šefčovič, ishte një çështje e çuditshme. Kishte pak njoftim paraprak në lidhje me vetë vizitën, apo dokumentin që do të nënshkruhej. Duke pasur parasysh se Šefčovič është pjesë e Komisionit në largim e bën këtë çështje edhe më të pazakontë. Gjatë vizitës, BE nënshkroi një Memorandum Mirëkuptimi për një partneritet strategjik për lëndët e para me qeverinë serbe.
Qëllimi kryesor është të nisë projekti i Rio Tinto, një kompani shumëkombëshe minerare, për nxjerrjen e litiumit në luginën e Jadarit në Serbinë Perëndimore. Projekti u ndal nga qeveria serbe në fund të vitit 2021 pas protestave masive të qytetarëve dhe qeveria e tij fillimisht i hodhi poshtë protestat dhe dërgoi banditë për të rrahur protestuesit.
Megjithatë, projekti u ndërpre pasi u pa si një çështje e ndjeshme përpara zgjedhjeve të parakohshme në vitin 2022. Kryeministrja Ana Brnabić deklaroi në janar 2022 se “Me këtë vendim, sa i përket projektit Jadar dhe Rio Tinto, gjithçka ka mbaruar. Mbaroi.”
Megjithatë, nuk kishte mbaruar. Vuçiç e quajti veten “presidenti më budalla në botë” për ndalimin e marrëveshjes, duke sugjeruar se vendimi ishte vështirë se përfundimtar. Në fillim të vitit 2024, një herë (edhe një tjetër) zgjedhjet përfunduan dhe Vuçiç deklaroi se nuk do të kishte zgjedhje të parakohshme në të ardhmen. periudhë – që kishte qenë zakon i regjimit aktual – qeveria sinjalizoi se do të rifillonte projektin. Deri në prill, Vuçiç i tha Financial Times se projekti ishte kthyer në rrugën e duhur.
Kur Gjykata Kushtetuese vendosi më 11 korrik se anulimi fillestar ishte antikushtetues, qeveria e rifilloi menjëherë projektin. Natyrisht, përmbajtja dhe koha e vendimit të Gjykatës është një ilustrim i duhur i “pavarësisë” së institucioneve serbe. Këtu hyjnë BE-ja dhe Gjermania. Që në vitin 2021, Gjermania dhe BE-ja sinjalizuan mbështetje për projektin e minierave. Nënshkrimi i Memorandumit të Mirëkuptimit dhe vizita e Scholz dhe Šefčovic janë shfaqja më e drejtpërdrejtë dhe publike e mbështetjes për projektin e minierave deri më tani. Fakti që samiti zhvillohet pak më shumë se një javë pasi Gjykata i hapi rrugën rifillimit të projektit duhet të ngrejë disa kambana alarmi.
Që nga viti 2022, Serbia mbajti dy raunde zgjedhjesh parlamentare, të dyja të shoqëruara nga parregullsi serioze, si dhe zgjedhjet lokale që panë mashtrime masive të votuesve. Që nga viti 2015, nuk ka pasur asnjë vit pa protesta masive kundër regjimit të Vuçiqit, përfshirë mitingjet më të mëdha në Serbi që nga rënia e Millosheviçit, në verën e vitit 2023, të shkaktuara nga dy të shtëna masive në dhe rreth Beogradit.
Pretendimi i kancelarit Scholz se projekti ishte “i mirë sepse do të zhvillohet në një mënyrë të pajtueshme me mjedisin dhe është i mirë sepse krijon aktivitet ekonomik dhe prosperitet” është i dyshimtë. Ndërsa Memorandumi i Mirëkuptimit e angazhon Serbinë për praktikat më të mira në standardet mjedisore, sociale dhe të qeverisjes, ka dyshime serioze.
Së pari, Serbia nuk ka institucione të pavarura që mund të monitorojnë zbatimin e standardeve të tilla. Që nga marrja e detyrës, Partia Progresive Serbe (SNS) ka marrë në mënyrë sistematike të gjitha institucionet shtetërore dhe asnjëra prej tyre nuk është në gjendje të veprojë në mënyrë të pavarur nga partia në pushtet dhe presidenti. Kështu, nuk ka garanci të brendshme institucionale. Për më tepër, nuk ka asnjë arsye për të besuar se kjo do të ndryshonte, duke marrë parasysh rëndësinë e kapjes së shtetit në sistemin e qeverisjes së partisë në pushtet.
Së dyti, nuk ka hapësirë për debat publik dhe zëra kritikë në Serbi. Ndërsa ka pak media të pavarura, atyre u mungon shtrirja kombëtare dhe demonizohen nga mediat e kontrolluara nga qeveria ose të drejtuara nga biznese private pranë partisë në pushtet. Çdo kritikë ndaj partisë në pushtet, presidentit Vuçiç apo politikave të tyre kyçe, përballet me sulme ad hominem, fushata shpifjesh dhe gjuhë urrejtjeje. Mijëra robotë në mediat sociale të kontrolluara nga partia në pushtet i përforcojnë këto mesazhe. Kështu, një shqyrtim kritik i zbatimit të projektit në sferën publike është i pamundur.
Së treti, BE-ja nuk ka gjasa të jetë një monitorues i pavarur i standardeve. Është e qartë se projekti është i motivuar nga interesi i tij për të zhvilluar kapacitetet e litiumit në mënyrë të pavarur nga Kina dhe si rezultat, duhet të ketë pyetje serioze nëse BE-ja do të insistojë në standardet mjedisore dhe sociale në Serbi. Nëse po, ka dyshime për kapacitetet e saj.
Së katërti, historiku mjedisor dhe social i projekteve të tjera në Serbi është i mjerueshëm. Disa investime në miniera nga kompanitë kineze kanë rezultuar në nivele të larta ndotjeje dhe kushte të ngjashme me skllevër për fuqinë punëtore të importuar, të dyja në konflikt me ligjin e Serbisë. Në të njëjtën kohë, autoritetet serbe mbrojtën projektet dhe investitorët e tyre. Duke marrë parasysh shkallën e investimit, ka pak arsye që ai të jetë ndryshe në këtë rast.
Së fundi, marrëveshja shihet shpesh përmes një lenteje mashtruese gjeopolitike. Duke e lidhur Serbinë me BE-në, mund të duket se Serbia është larguar nga investitorët e tjerë dhe aktorët globalë, si Kina. Megjithatë, Vuçiq e ka përsosur lojën e tij gjeopolitike. Ndërsa retorika e brendshme e mediave dhe bashkëpunëtorëve të tij është nacionaliste dhe antiperëndimore, ai kërkon të maksimizojë “artin e marrëveshjes” me sa më shumë aktorë globalë që të jetë e mundur, për të siguruar hapësirën e tij të lëvizjes. Kështu, regjimi ka kërkuar të sigurohet që të ketë sa më pak kushte dhe kufizime të jashtme.
Kështu, ka pak arsye për të besuar se miratimi i minierës së Rio Tinto nga Gjermania dhe BE-ja do të ndihmojë në mbrojtjen e standardeve mjedisore ose sociale dhe do të shmangë korrupsionin dhe fuqizimin e mëtejshëm të partisë në pushtet. Në fakt, vizita e Scholz-it dhe marrëveshja shpërfill protestat, mashtrimin zgjedhor dhe kapjen e shtetit. Ai në mënyrë efektive varros integrimin në BE në Ballkanin Perëndimor, pasi tregon se interesat ekonomike të BE-së do të tejkalojnë sundimin e ligjit dhe demokracinë. Të besosh se qeveritë e tjera të Ballkanit Perëndimor nuk po e marrin parasysh do të ishte naive. Në fund, ata që dolën në rrugë në Serbi dhe në mbarë rajonin për të protestuar kundër shkatërrimit të natyrës nga investitorët e pamëshirshëm dhe shtetet bashkëpunëtore, do të ndihen më të braktisur. Dhe merrni me mend çfarë? Ata nuk kanë gjasa t’i drejtohen BE-së për ndihmë ose mbështetje.
*Titulli i përshtatur nga Argumentum.al