Në kuadër të organizimit të referendumit për ndryshimet kushtetuese më 16 janar 2022 dhe pasojat e tij, IFIMES bëri një analizë të situatës aktuale në Serbi. Sjellim pjesët më të rëndësishme dhe më interesante të analizës së gjerë me titull “Serbia 2022: Referendumi – Shans për një pikë kthese në gjyqësor”
Serbia do të mbajë referendumin për ndryshimet kushtetuese në fushën e gjyqësorit më 16 janar 2022. Ndryshimet kushtetuese, si parakusht për reformat në kuadër të procesit të integrimit në BE, kanë të bëjnë me përzgjedhjen e gjyqtarëve dhe prokurorëve. Ndryshimet duhet të parashikojnë pavarësinë e gjyqësorit dhe një nga kushtet për reforma në fushën e sundimit të ligjit, të cilat deri më tani kanë penguar përparimin e Serbisë në negociatat në kuadër të integrimit në BE. Pyetja e referendumit thotë: “A jeni për konfirmimin e aktit për ndryshimin e Kushtetutës së Republikës së Serbisë?
Ndryshimet e propozuara në Kushtetutë do të përjashtojnë ndërhyrjet politike në zgjedhjen e gjyqtarëve, pasi parashikojnë që gjyqtarët dhe kryetarët e gjykatave të zgjidhen ekskluzivisht nga Këshilli i Lartë Gjyqësor, ndërsa prokurorët do të zgjidhen nga Këshilli i Lartë i Prokurorëve. Këshilli i Lartë Gjyqësor përbëhet nga 11 anëtarë. Konkretisht, gjashtë gjyqtarë të zgjedhur nga gjyqtarët, katër avokatë të shquar të zgjedhur nga Kuvendi Kombëtar i Republikës së Serbisë dhe Kryetari i Gjykatës Supreme. Ministri i Drejtësisë, kryetar i Komisionit për Gjyqësor në Kuvendin Kombëtar të Republikës së Serbisë dhe Kryetari i Gjykatës së Kasacionit, e cila do të kthehet në emrin e saj të mëparshëm të Gjykatës Supreme, nuk do të marrin më pjesë në proces. Mandati provues trevjeçar i gjyqtarëve do të hiqet gjithashtu, pasi ishte një nga pamjaftueshmëritë më të mëdha në Kushtetutën aktuale. Vullneti i Këshillit të Lartë të prokurorëve përfshin 11 anëtarë, pesë prej të cilëve do të zgjidhen nga kryeprokurorët publikë, katër nga Kuvendi Kombëtar i Republikës së Serbisë në mesin e ekspertëve kryesorë ligjorë dhe me propozimin e Komisionit për Gjyqësor nga dy të tretat. mazhorancën, ndërsa Prokurori i Lartë Publik dhe Ministri i Drejtësisë do të jenë anëtarë ex officio.
Komisioni i Venecias kishte dhënë një opinion pozitiv për ndryshimet e propozuara kushtetuese dhe deklaroi se ato ishin në përputhje me standardet evropiane. Në nëntor 2021, Komisioni i Venecias përshëndeti propozimin e ri të Ligjit për Referendumin dhe Nismën Popullore dhe deklaroi se ai ishte “plotësisht ose pjesërisht në përputhje me shumicën e rekomandimeve kyçe nga opinioni i mëparshëm urgjent”. Komisioni i Venecias shprehu gjithashtu keqardhjen që ndryshimet e ligjit kishin filluar vetëm pasi referendumi për Kushtetutën “u bë i pashmangshëm”.
Komisioni Republikan Zgjedhor (RIK) njoftoi se numri i votuesve në Serbi me të drejtë pjesëmarrjeje në referendumin e ardhshëm për ndryshimet kushtetuese ishte 6.510.233. Votimi për Kosovën ende mbetet një çështje e hapur, pasi autoritetet në Prishtinë kishin deklaruar se nuk do të lejojnë organizimin e referendumit për qytetarët që kanë shtetësi serike dhe dëshirojnë të marrin pjesë në referendum.
Analistët besojnë se referendumi i ardhshëm për ndryshimet kushtetuese në drejtësi mund të jetë një pikë kthese në reformën dhe zhvillimin e sistemit gjyqësor, si dhe të kontribuojë në zhvillimin e një sistemi modern gjyqësor. Zgjedhja e gjyqtarëve dhe prokurorëve nuk do të jetë më nën ndikimin politik, por do të vendoset nga Këshilli i Lartë Gjyqësor dhe Këshilli i Lartë i Prokurorëve, siç bëhet në shtetet moderne të BE-së. Kjo padyshim do të çojë në një rritje të sigurisë juridike, e cila si rezultat do të informojë edhe nivelin e investimeve të huaja dhe përmirësimin e përgjithshëm të ambientit ekonomik, gjë që do të lehtësojë prosperitetin e mëtejshëm të Serbisë. Megjithatë, rreziqet e korrupsionit mbeten të pranishme dhe mund të reduktohen nëpërmjet emërimit të kandidatëve profesionistë, kompetentë, moralë dhe të përshtatshëm si anëtarë të Këshillit të Lartë Gjyqësor dhe Këshillit të Lartë të Prokurorëve përmes një procedure publike dhe transparente.
Hapja e një grupi të ri – mundësi për të përshpejtuar rrugën drejt BE-së
Në konferencën ndërqeveritare në dhjetor 2021, Serbia hapi Cluster 4- Axhendën e Gjelbër dhe Lidhshmërinë e Qëndrueshme, e cila përfshin katër kapituj të negociatave (Politika e Transportit, Energjia, Rrjetet Trans-Evropiane dhe Mjedisi dhe Ndryshimet Klimatike). Hapja e katër kapitujve të negociatave sjell dinamikë në bisedimet e anëtarësimit, ndërsa hapja e kapitullit për mjedisin është veçanërisht e rëndësishme, pasi do të jetë një nxitje për zgjidhjen e çështjeve të akumuluara mjedisore.
Komisioneri i BE-së për Politikat e Fqinjësisë dhe Zgjerimin, Oliver Varhelyi, thotë se konferencat ndërqeveritare dërgojnë një sinjal të fortë nga BE-ja për angazhimin e saj për integrimin e Serbisë në BE. “Bisedimet e anëtarësimit po përparojnë dhe BE-ja i përgjigjet progresit të vendit. Hapja e bisedimeve për kapitujt do të thotë se negociatat e rëndësishme për fushat përkatëse mund të fillojnë tani. Kjo do të thotë se puna e vështirë jo vetëm duhet të vazhdojë, por edhe të intensifikohet ”.
Varhelyi përsëriti se dialogu për normalizimin e marrëdhënieve me Kosovën do të jetë përcaktues se si do të zhvillohet procesi i negociatave ndërmjet Beogradit dhe Brukselit.
Me rastin e hapjes së Klasterit 4, Përfaqësuesi i Lartë i BE-së për Politikë të Jashtme dhe Siguri, Josep Borell nënvizoi se është e rëndësishme që Beogradi të vazhdojë të punojë për sundimin e ligjit, harmonizimin me politikën e jashtme dhe të sigurisë të BE-së dhe dialogun me Prishtinë.
Analistët besojnë se është e rëndësishme që Serbia kishte hapur Cluster4, sepse do të ofrojë një motivim të fortë për procesin e integrimit evropian pas gati dy vitesh ndërprerje, e cila ishte kryesisht përgjegjësi e BE-së. Serbia ka potencialin më të fortë kuadro dhe potencial politik për të qenë vendi i parë në rajon që do të finalizojë bisedimet me BE-në, me kusht që të ketë vullnet politik për një gjë të tillë në Bruksel. Gjegjësisht, procesi i zgjerimit është para së gjithash shprehje e vullnetit politik për zgjerim në vendet anëtare të BE-së. Presidenti serb Aleksandar Vuçiq ka arritur që përgjegjësinë për pengesat në dialogun ndërmjet Beogradit zyrtar dhe Prishtinës t’ia kalojë autoriteteve në Prishtinë, të cilat duan vetëm një dialog me një rezultat të paparashikuar – njohjen.
Christopher Hill: Serbia kyçe për stabilitetin e Ballkanit
Serbia e ka forcuar pozicionin e saj rajonal dhe ndërkombëtar përmes nismës “Ballkani i Hapur”, i cili u lançua nga presidenti serb Aleksandar Vuçiç (SNS) në bashkëpunim me kryeministrin e Maqedonisë së Veriut dhe kryeministrin shqiptar, Zoran Zaev (SDSM) dhe Edi Rama (PS). Nisma mori mbështetje të fortë kryesisht nga SHBA, por edhe nga BE, si një metodë për të përshpejtuar integrimin në BE – jo si zëvendësim për integrimin në BE.
Një nga dëshmitë e rolit kyç që ka Serbia në rajon është deklarata e ambasadorit amerikan në Serbi, Christopher Hill, i cili tha se “Serbia është kyçe për stabilitetin dhe përparimin e Ballkanit Perëndimor. Përparimi i Serbisë është një pjesë integrale e arritjes së qëllimeve strategjike amerikane për të rigjallëruar aleancat tona evropiane, për të mbështetur demokracinë dhe sundimin e ligjit, për të promovuar bashkëpunimin ekonomik dhe për të zgjidhur sfidën globale dhe rajonale. Shtetet e Bashkuara janë të përkushtuara për thellimin e marrëdhënieve dypalëshe me Serbinë përmes bashkëpunimit të mëtejshëm politik, ekonomik dhe të sigurisë”.
Analistët besojnë se është e një rëndësie të madhe sigurimi i paqes së qëndrueshme dhe stabilitetit të qëndrueshëm në rajon, gjë që mund të arrihet përmes nismës rajonale “Ballkani i Hapur”, finalizimit të dialogut ndërmjet Beogradit zyrtar dhe Prishtinës dhe zbatimit të Brukselit dhe Prishtinës. marrëveshjet e Uashingtonit. Presidenti serb Vuçiq ka arritur të bëjë një hap cilësor përpara, pasi Serbia ka kaluar nga të qenit objekt i marrëdhënieve ndërkombëtare në një aktore në marrëdhëniet ndërkombëtare. Kjo u konfirmua edhe në samitin e Lëvizjes së Mosangazhimit në tetor 2021 në Beograd, i cili mblodhi së bashku zyrtarë të lartë nga më shumë se 100 vende dhe ishte ngjarja më e madhe shumëpalëshe në Evropë dhe një nga ngjarjet më të mëdha në botë në vitin 2021.
Eksplorimi dhe shfrytëzimi i burimeve minerale – mundësi zhvillimi për Serbinë
Serbia është një vend i pasur me burime natyrore. Këtë e kanë vërtetuar edhe hulumtimet e ndryshme që janë bërë në territorin e Serbisë që nga paslufta e dytë botërore. Aktivitetet në lidhje me kërkimin dhe shfrytëzimin e burimeve minerale ishin veçanërisht intensive gjatë sundimit të Boris Tadiqit dhe Partisë Demokratike (DS). Aktualisht, eksplorimi i burimeve të ndryshme natyrore po kryhet në më shumë se 40 lokacione në Serbi.
Kohët e fundit, vëmendja më e madhe i është kushtuar kërkimit të vendburimeve të litiumit të kryera në Serbinë Perëndimore. Depozitat e litiumit ekzistojnë edhe në territorin e Bosnjë-Hercegovinës. Sipas vlerësimeve, Serbia dhe Bosnja dhe Hercegovina kanë rreth 10% të depozitave globale të litiumit. Vendi që “grumbullon” depozitat e litiumit bëhet një aktor global në treg. Duke qenë se kjo është një lëndë e parë strategjike, shteti bëhet partner strategjik. Litiumi ka një vlerë dhe çmim të lartë tregu, i cili vetëm do të rritet. Teknologjitë e nevojshme për eksplorimin dhe shfrytëzimin e litiumit janë shumë komplekse, gjë që kërkon respektimin dhe zbatimin e standardeve të larta teknologjike dhe mjedisore.
Analistët mendojnë se Serbia, si një vend i pasur me burime minerale, duhet të vazhdojë të ndjekë kërkime të tilla dhe shfrytëzim të përgjegjshëm të këtyre burimeve. Në këtë kontekst, analistët dhanë shembullin e arabëve dhe shteteve arabe në Lindjen e Mesme. Gjegjësisht, kërkimi dhe shfrytëzimi i naftës i kishte nxjerrë në skenën globale si aktorë të rëndësishëm. Çfarë do të kishte ndodhur sikur arabët të refuzonin kërkimin dhe shfrytëzimin e naftës? Cili do të ishte statusi i tyre në ditët e sotme? Prandaj, është e rëndësishme të vendoset partneriteti me BE-në, SHBA-në, por edhe disa vende të tjera, pasi kjo mund të jetë një mënyrë për të përshpejtuar rrugën e Serbisë drejt anëtarësimit në BE. Sigurisht, me njohjen e standardeve të përditësuara të përdorura në këtë fushë. Bota është në prag të një krize me pasoja të paparashikueshme, e cila do të jetë edhe më e vështirë se kriza e Korona. Prandaj, është e një rëndësie të jashtëzakonshme që shtetet të marrin vendimet e duhura strategjike dhe të pozicionohen në përputhje me zhvillimet e reja gjeopolitike. Politikanët nuk duhet të luajnë me fatin e shtetit dhe të ardhmen e tij. Në fund të fundit, cili është qëllimi i ekzistencës së burimeve natyrore nëse nuk jeni të vetëdijshëm se çfarë burimesh keni, domethënë nëse nuk dini se si ose nuk dëshironi t’i përdorni ato siç duhet.
Incidentet në baza etnike dhe fetare
Në analizat e mëparshme Instituti Ndërkombëtar IFIMES paralajmëroi për ndërhyrje në sistemin e sigurisë-zbulimit dhe mbrojtjes së Republikës së Serbisë. Presidenti serb Aleksandar Vuçiq zbuloi dhe pengoi dukuri të tilla negative, si dhe mori masat e duhura për t’i luftuar ato. Megjithatë, kjo është ende e pamjaftueshme. Gjegjësisht, problemi është lidhja ndërmjet bartësve individualë të zyrtarëve të lartë publik, të cilët bashkë me një pjesë të faktorit ndërkombëtar po punojnë për destabilizimin e Serbisë me qëllim të rrëzimit nga pushteti të presidentit serb Aleksandar Vuçiq.
Së fundmi janë intensifikuar incidentet kundër qytetarëve të përkatësisë etnike boshnjake dhe fetare islame. Përkundër përpjekjeve të vazhdueshme për përmirësimin dhe afirmimin e komuniteteve etnike pakicë, numri i incidenteve është në rritje, veçanërisht në lidhje me komunitetin boshnjak. Marrëdhëniet ndërmjet serbëve dhe boshnjakëve janë kyçe për stabilitetin dhe të ardhmen e Bosnjë-Hercegovinës. Ministria e Punëve të Brendshme (MPB) e Republikës së Serbisë ka iniciuar procedurë disiplinore ndaj 12 pjesëtarëve të Administratës së Policisë Kufitare në Priboj, sjellja e të cilëve jashtë detyrës ishte ofendim ndaj qytetarëve të përkatësive të ndryshme fetare dhe etnike. Në zbutjen e situatës ka kontribuar edhe presidenti serb Aleksandar Vuçiq përmes deklaratave të tij, vizitës në Komunën e Pribojit dhe kontakteve me qytetarët. Me këtë rast ai tha “Duhet të jetojmë bashkë. Unë jam serb dhe president i Serbisë, por nuk mund ta imagjinoj Pribojn pa boshnjakë dhe nuk do të jetë pa boshnjakë. Ky është vendi i tyre, ashtu siç është i yni”. Tensionet e shtuara ndëretnike janë ulur dhe janë marrë masa konkrete për të garantuar siguri të plotë për të gjithë qytetarët e Serbisë, ndërsa përgjegjësit për shkaktimin e urrejtjes ndëretnike dhe ndërfetare do të sanksionohen.
Analistët besojnë se incidentet e fundit të drejtuara kundër boshnjakëve mund të lidhen kryesisht me aktivitetet që lidhen me ndërhyrjet në sistemin e sigurisë-zbulimit dhe mbrojtjes të Serbisë. Konkretisht, pjesëmarrës në ndërhyrje janë bartës të posteve të rëndësishme në qeveri, të cilët në bashkëpunim me një pjesë të faktorit të jashtëm po punojnë për destabilizimin e Serbisë. Shteti ka për detyrë të sigurojë mbrojtje për të gjithë qytetarët e tij, pavarësisht nga përkatësia e tyre etnike, fetare apo tjetër. Sipas vlerësimeve, sulmet me prejardhje etnike ose fetare do të intensifikohen me afrimin e zgjedhjeve parlamentare dhe presidenciale të planifikuara për t’u mbajtur në Serbi më 3 prill 2022. Kjo nënkupton se shteti i Serbisë duhet të veprojë urgjentisht, sepse sulme të tilla janë sulm dhe kërcënim për sistemin e saj të sigurisë-zbulimit dhe mbrojtjes që mund ta çojnë shtetin në një drejtim të padëshiruar – destabilizimin e plotë. Prandaj, është e rëndësishme që shteti i Serbisë të ndërmarrë aktivitete intensive për “pastrimin” e sektorit të sigurisë-zbulimit dhe mbrojtjes dhe largimin e anëtarëve të “infektuar”./IFIMES
Përshtati në shqip: Argumentum.al
https://www.ifimes.org/en/researches/2022-serbia-referendum-chance-for-a-turning-point-in-judiciary/4983?