Nga Anamarija Velinovska dhe Zoran Nechev
Procesi i Berlinit është shansi më i mirë për bashkëpunimin rajonal në Ballkanin Perëndimor dhe anëtarësimin e ardhshëm të vendeve të tij në BE.
Për të shpjeguar pse Procesi i Berlinit duhet të vazhdojë, duhet kuptuar se përse u inicua fillimisht.
Procesi i Berlinit filloi në vitin 2014 pasi presidenti i Komisionit të BE-së Jean Claude Juncker deklaroi se nuk do të kishte asnjë zgjerim nën mbikëqyrjen e tij. Ishte një periudhë kur procesi i anëtarësimit të vendeve të Ballkanit Perëndimor në BE ishte në një bllokim.
Instinkti politik i ish-kancelares gjermane Merkel dhe kuptimi i politikës që shoqëronte zgjerimin e BE-së ishte instrumental për lindjen e Procesit të Berlinit. Duke qenë plotësisht i vetëdijshëm për përgjegjësinë e Gjermanisë për një Ballkan paqësor, të lidhur dhe demokratik, Procesi i Berlinit u iniciua për të rikthyer rajonin në rrugën e tij të anëtarësimit në BE. Kjo nënkuptonte intensifikimin e bashkëpunimit rajonal, punën për rritjen e qëndrueshme ekonomike dhe zgjidhjen e çështjeve dypalëshe. Për objektivin e fundit, dy janë theksuar: Maqedonia (atëherë referuar si IRJ e Maqedonisë) dhe Greqia, dhe dialogu Beograd-Prishtinë.[1] Ndërsa një nga këto çështje dypalëshe është zgjidhur duke hequr veton greke dhe Këshilli ka marrë një vendim për fillimin e bisedimeve të pranimit me Maqedoninë e Veriut, tjetra mbetet në ngërç. Arsyeja kryesore për të vazhduar Procesin e Berlinit është që përfundimisht të rikthehet Ballkani Perëndimor në një rrugë të parashikueshme të BE-së, duke bërë që të paktën katër nga gjashtë vendet të fillojnë procesin e negociatave.
Megjithëse çështja e saj dypalëshe me Greqinë u zgjidh dhe Maqedonia e Veriut u kthye në rrugën e duhur për të filluar negociatat e anëtarësimit, një shtet anëtar i BE-së doli nga pas Greqisë dhe bllokoi rrugën e pranimit të vendit, e cila tashmë ishte rinovuar nga Franca me Metodologjinë e re. Bullgaria përdori të drejtën e vetos, duke minuar plotësisht suksesin e Marrëveshjes së Prespës dhe përpjekjet ndërkombëtare të investuara në të. Duke vepruar kështu, ajo e pengoi Maqedoninë e Veriut të mblidhte shpërblimin e saj të merituar. Arsyet ishin thjesht nacionaliste dhe nuk kishin të bënin me Traktatin e Miqësisë midis dy vendeve, i cili ishte nënshkruar më parë për shumë lëvdata. Deri më sot, nuk ka asnjë deklaratë të qartë nga asnjë zyrtar bullgar se cili element i marrëveshjes së miqësisë nuk është respektuar. Shpjegimi jashtëzakonisht subjektiv nga Sofja ishte se fryma e marrëveshjes nuk u respektua nga pala maqedonase.
Tani që ka një strukturë të re politike në Sofje si dhe në Shkup, rifitimi i besimit mes dy palëve nuk duket i pamundur. Megjithatë, çdo zgjidhje në dëm të njërës palë nuk do të çonte drejt marrëdhënieve të shëndosha dypalëshe dhe një procesi vërtet transformues të BE-së.
Sa i përket çështjeve dypalëshe, ne jemi kthyer në fillim, kur filloi Procesi i Berlinit në 2014. I vetmi ndryshim është se disa nga aktorët kanë ndryshuar. Arsyeja e dytë e rëndësishme për të vazhduar Procesin e Berlinit është tejkalimi i mosmarrëveshjes midis Bullgarisë dhe Maqedonisë së Veriut dhe nevoja për një përparim në dialogun Beograd-Prishtinë.
Procesi i Berlinit me Gjermaninë në karrige drejtuese krijoi një efekt socializimi midis liderëve politikë të Ballkanit Perëndimor dhe me liderët nga vende të veçanta anëtare të BE-së. Edukimi dhe ndërtimi mbi këtë element është shumë i rëndësishëm për bashkëpunimin rajonal në Ballkan dhe për të ardhmen evropiane të këtyre vendeve, duke përbërë kështu një arsye tjetër shumë të rëndësishme për vazhdimin e Procesit të Berlinit. Kjo është veçanërisht e vërtetë duke pasur parasysh se besueshmëria e BE-së është zhdukur plotësisht në këtë pjesë të Evropës pas debaklit që ishte dështimi për të hapur negociatat e anëtarësimit me Shqipërinë dhe Maqedoninë e Veriut.
Gjermania është perceptuar si një partner i besueshëm i vendeve të Ballkanit Perëndimor. Qeveria e re në Berlin duhet të tregojë se angazhimi është ende aty pavarësisht ndryshimit të lidershipit. Mënyra më e lehtë për ta bërë këtë është përfshirja e këtyre vendeve përmes Procesit të Berlinit.
Ky proces është etiketuar si “iniciativa politike e rangut më të lartë”[2] në Ballkanin Perëndimor, kryesisht për shkak të apelit që ka gjeneruar në mesin e lidershipeve politike, komunitetit të biznesit dhe organizatave të shoqërisë civile. Gjermania ishte e rëndësishme në ndërtimin e besimit midis Maqedonisë së Veriut dhe Greqisë, e cila rezultoi në nënshkrimin e Marrëveshjes së Prespës. Ishte Procesi i Berlinit që krijoi një mjedis që çoi në vizitën e parë të një kryeministri shqiptar në Serbi në 68 vjet. Tashmë jemi mësuar të shohim Ramën dhe Vuçiqin duke diskutuar për çështje rajonale, por kjo nuk do të ishte e mundur pa Procesin e Berlinit.
Furthermore, it contributed immensely to the EU accession process. Out of the six flagship initiatives in the EU’s 2018 credible enlargement perspective, four were promoted directly through the Berlin Process – connectivity, socio-economic development, good neighborly relations, and the digital agenda. Common Regional Market (CRM) promoted by the Regional Cooperation Council, based on the EU’s four freedoms and driving the region towards the EU Single Market, was also pushed through the Berlin Process.
The Western Balkans needs a Berlin Process 2.0, a streamlined intergovernmental process that will focus mainly on the political and economic issues of a strategic importance, further enhance regional cooperation and pave the way for the region’s European future. /BIEPAG