Ishte Franca ajo që i dha botës konceptet e së majtës dhe të djathtës në politikë. Tani është Franca ajo që po udhëheq rrugën në shkatërrimin e kësaj ndarje dhe zëvendësimin e saj me një politikë të re, në të cilën dy kampet dominuese janë nacionalistët dhe internacionalistët.
Dekolti majtas-djathtas e ka origjinën në revolucionin francez të vitit 1789 – kur mbështetësit e vetos mbretërore qëndronin në të djathtë të Asamblesë Kombëtare dhe kundërshtarët qëndruan në të majtë. Gjatë dy shekujve në vijim, e majta dhe e djathta u bënë ndarja kryesore filozofike në politikën perëndimore.
Por në raundin e parë të zgjedhjeve presidenciale franceze më 10 prill, partitë tradicionale të qendrës së djathtë dhe të qendrës së majtë u shembën. Anne Hidalgo, kandidatja e Partisë Socialiste, mori vetëm 1.8 për qind dhe Valérie Pécresse, kandidatja për republikanët e qendrës së djathtë 4.8 për qind. Jean-Luc Mélenchon, një kandidat i së majtës ekstreme, mori 22 për qind të votave, por u eliminua përsëri.
Raundi përfundimtar i zgjedhjeve më 24 prill do të kontestohet mes Emmanuel Macron dhe Marine Le Pen, kandidatë që të dy këmbëngulin se ditët e politikës së majtë-djathtas kanë mbaruar.
Megjithëse Le Pen zakonisht etiketohet si një kandidate e ekstremit të djathtë, ajo e refuzon këtë, duke këmbëngulur se: “Nuk ka më të majtë e të djathtë. Ndarja e vërtetë është mes patriotëve dhe globalistëve.” Macron gjithashtu ka argumentuar prej kohësh se ai nuk është “as i djathtë as i majtë”. Siç i tha biografisë së tij, Sophie Pedder: “Ndarja e re politike është midis atyre që kanë frikë nga globalizimi dhe atyre që e shohin globalizimin si një mundësi.”
Le Pen përdor “globalist” si një term abuzimi. Në një konferencë shtypi në Paris javën e kaluar, e dëgjova të tallet me Macronin se “flet globish”. Në një fjalim në Avignon të nesërmen, ajo akuzoi globalistët se i trajtojnë francezët si konsumatorë pa rrënjë dhe jo si qytetarë, të lidhur me kulturën dhe gjuhën e tyre.
Kjo lloj retorike është tashmë një markë e së djathtës nacionaliste në mbarë botën. Teoricienët politikë me ndikim në Rusinë e Vladimir Putinit – si Aleksandr Dugin dhe Konstantin Malofeev – e kanë denoncuar shpesh “globalizmin” si një komplot kundër kombit dhe kulturës ruse.
Fusha aktuale e Le Pen të kujton fuqishëm edhe Donald Trumpin, i cili si president i SHBA-së informoi OKB-në se “E ardhmja nuk i përket globalistëve. E ardhmja u përket patriotëve.”
Një politikë e strukturuar rreth një dallimi midis “globalistëve” dhe “patriotëve” prish linjat tradicionale ndarëse majtas-djathtas. Macron ka miratuar qëndrime që tradicionalisht do të konsideroheshin si të majta për disa çështje sociale, të tilla si të drejtat e homoseksualëve, por përpjekjet e tij për të çrregulluar ekonominë dhe për të ulur taksat do t’u pëlqenin konservatorëve reganitë. Le Pen, nga ana tjetër, mban pozicione të djathta të forta për çështje të tilla si emigracioni dhe qëndrime të majta në ekonomi.
Vija më e qartë ndarëse mes dy kandidatëve nuk është e majta-djathtas por nacionaliste-ndërkombëtare. Macron është një avokat i pasionuar i integrimit më të thellë evropian. Le Pen dëshiron të zbërthejë BE-në aktuale dhe ta kthejë atë në një Evropë të shteteve-kombe.
Një përçarje e ngjashme e kategorive tradicionale të djathta-majtas ka ndodhur në SHBA dhe Britani. Përpara Trumpit, republikanët ishin partia e tregtisë së lirë, globalizimit dhe një politike të jashtme agresive – kauza të lidhura me të djathtën. Por nacionalizmi i tij i parë në Amerikë i devijoi republikanët drejt proteksionizmit dhe izolacionizmit, duke e lënë krahun Biden të demokratëve si roje të pozicioneve tradicionale internacionaliste mbi politikën e jashtme dhe tregtinë.
Brexit gjithashtu ristrukturoi politikën britanike rreth një boshti nacionalist-internacionalist. Ky ndryshim u errësua nga miratimi i “Britanisë Globale” si slogan nga Brexiters. Por realiteti i Britanisë globale është kontrolle më të forta kufitare dhe një reduktim në tregtinë ndërkombëtare.
Shumë anëtarë të Brexitit u tërhoqën nga slogani Global Britain jo sepse ata ishin ndërkombëtarë, por sepse ishte një pohim i madhështisë kombëtare. Argumenti ishte se Britania është shumë e rëndësishme globalisht për t’u kufizuar nga anëtarësimi në BE.
Le Pen ka një vizion të ngjashëm për Francën. Në fjalimin e saj të madh për politikën e jashtme në Paris javën e kaluar, ajo këmbënguli se Franca është një nga fuqitë e mëdha të botës me shtrirje dhe fat global. Ashtu si me Brexiter-ët, vizioni i saj për një Francë globale është në fakt një formë e nacionalizmit të madh.
Një nga rreziqet kryesore të përhapjes së kësaj lloj politike në mbarë botën është se rrit shanset për konflikt ndërkombëtar. “Globalistët” me të cilët Le Pen dhe Trump duan të tallen nuk janë, në përgjithësi, njerëz pa rrënjë apo pa patriotizëm. Por ata kanë më shumë gjasa të besojnë në nevojën për bashkëpunim ndërkombëtar për të promovuar paqen dhe prosperitetin dhe për të menaxhuar problemet globale.
Nacionalistët mund të pranojnë teorikisht nevojën për bashkëpunim ndërkombëtar për çështje të tilla si ndryshimi i klimës ose tregtia. Në praktikë, ata janë të prirur me temperament t’i shohin marrëveshjet ndërkombëtare si një tradhti të kombit ose produkt i një lloj komploti globalist.
Politika e Le Penit, Trumpit apo Putinit – dyshuese ndaj të huajve dhe e fiksuar pas rivendosjes së madhështisë kombëtare – shumë shpesh mund të çojë në konflikt. Siç më tha një herë me shaka një analist ballkanik: “Problemi me rajonin tonë është se ka shumë vende të mëdha: Serbia e madhe, Shqipëria e madhe, Kroacia e madhe. Por rezultatet nuk kanë qenë aq të mëdha.” Rritja e politikës nacionaliste në mbarë botën rrezikon të përsërisë atë model të mjerueshëm në shkallë globale.
Përshtati në shqip: Argumentum.al