Konflikti i mëparshëm midis Azerbajxhanit dhe Armenisë në Kaukazin e Jugut ishte një kërcënim i madh për stabilitetin dhe integrimin ekonomik në rajon. Megjithatë, Lufta 44-ditore midis dy vendeve të Kaukazit Jugor ndryshoi peizazhin gjeopolitik pasi Azerbajxhani i dha fund pushtimit armen gati 30-vjeçar. Me nënshkrimin e Deklaratës së Nëntorit 2020 ndërmjet Federatës Ruse, Armenisë dhe Azerbajxhanit, Baku dhe Jerevani zyrtar kanë hapur në praktikë një faqe të re për bisedimet diplomatike dhe integrimin ekonomik.
Sot Azerbajxhani është i fokusuar në çështje të tilla si hapja e lidhjeve të transportit, integrimi ekonomik dhe nënshkrimi i një marrëveshjeje paqeje; megjithatë, periudha e pas konfliktit është karakterizuar nga sfida të vazhdueshme ndaj stabilitetit dhe sigurisë ndërmjet këtyre dy vendeve. Gjatë periudhës pas konfliktit, bisedimet e paqes midis Armenisë dhe Azerbajxhanit u mblodhën kryesisht nën kujdesin e Moskës. Një nga takimet kryesore trepalëshe midis Presidentit rus Vladimir Putin, Presidentit të Azerbajxhanit Ilham Aliyev dhe kryeministrit armen Nikol Pashinyan u mbajt më 11 janar 2021 në Moskë, ku krerët e shteteve diskutuan zbatimin e Marrëveshjes së Nëntorit, duke nënvizuar rëndësinë e zhbllokimin e të gjitha komunikimeve ekonomike dhe transportuese në rajon. Palët ranë dakord gjithashtu për krijimin e një grupi pune trepalësh të bashkëkryesuar nga zëvendëskryeministrat e Republikës së Azerbajxhanit dhe Republikës së Armenisë dhe Zëvendëskryetari i Qeverisë së Federatës Ruse.
Duke analizuar të gjitha takimet midis Armenisë, Azerbajxhanit dhe Rusisë, vlen të theksohet se palët nuk mundën të arrinin rezultate novatore apo as të bien dakord për çështjet kryesore, si hapja e Korridorit të Zangezurit, përcaktimi dhe demarkacioni i kufirit dhe nënshkrimi i paqes. traktat i bazuar në njohjen reciproke të integritetit territorial të njëri-tjetrit. Pavarësisht zhvillimeve negative dhe sfidave për sigurinë në rajon, Azerbajxhani tashmë, gjatë periudhës së pas konfliktit, ka filluar procesin e rindërtimit në rajonin e Karabakut. Në dritën e kësaj, është koha e fundit që Armenia të mendojë për një traktat përfundimtar paqeje me Azerbajxhanin, bazuar në parimet e sovranitetit dhe integritetit territorial, është çelësi për paqen e qëndrueshme dhe integrimin ekonomik rajonal.
Ndërkohë, viti 2022 është një vit i zhvillimeve të reja kyçe në marrëdhëniet midis Armenisë dhe Azerbajxhanit. Duhet nënvizuar konkretisht se lufta mes Rusisë dhe Ukrainës po krijon realitete të reja gjeopolitike. Lufta në Ukrainë ka ngritur shqetësime mbi sigurinë energjetike evropiane dhe mënyrën se si të adresohen sfidat e ardhshme në këtë drejtim. Azerbajxhani ka dëshmuar se është një partner i besueshëm energjetik që mbështet sigurinë energjetike evropiane. Së bashku me Katarin, Shtetet e Bashkuara, Nigerinë dhe Egjiptin, Azerbajxhani është ndër vendet kryesore që zyrtarët e BE-së i janë drejtuar në lidhje me rritjen e furnizimeve me gaz natyror në rast të një krize urgjente të gazit.
Në sfondin e ngjarjeve të fundit, ka zhvillime të rëndësishme në procesin e paqes midis Armenisë dhe Azerbajxhanit. Ndërsa lufta e Ukrainës riformëson peizazhin gjeopolitik në Evropë, Franca dhe SHBA po refuzojnë të bashkëpunojnë me Rusinë në Grupin Minsk të OSBE-së për procesin e paqes Armeni-Azerbajxhan. Kjo do të thotë se formati i Grupit Minsk mund të jetë i vdekur dhe dy vendet e Kaukazit Jugor do të përdorin kryesisht platformat evropiane për negociatat e ardhshme. Prandaj BE-ja ka intensifikuar përpjekjet e saj për të arritur një paqe afatgjatë dhe të qëndrueshme midis Armenisë dhe Azerbajxhanit. Më 6 prill, Presidenti i Republikës së Azerbajxhanit Ilham Aliyev u takua me Presidentin e Këshillit Evropian Charles Michel dhe Kryeministrin e Republikës së Armenisë Nikol Pashinyan në Bruksel. Ky takim, i pari që nga Brukseli në dhjetor 2021 dhe një videokonferencë së bashku me Presidentin Macron në shkurt 2022, ishte shumë produktiv. Presidenti i Këshillit Evropian Charles Michel vuri në dukje “dëshirën e deklaruar të Presidentit Aliyev dhe Kryeministrit Pashinyan për të ecur me shpejtësi drejt një marrëveshjeje paqeje midis vendeve të tyre”.
Është shumë e rëndësishme të theksohen pesë propozimet që Azerbajxhani i ka bërë Armenisë për normalizimin e marrëdhënieve. Këto propozime kanë të bëjnë me njohjen reciproke të sovranitetit të njëri-tjetrit, integritetin territorial, paprekshmërinë e kufijve ndërkombëtarë dhe pavarësinë politike; konfirmimin reciprok të mungesës së pretendimeve territoriale të shteteve ndaj njëri-tjetrit dhe detyrimin ligjor për të mos paraqitur një kërkesë të tillë në të ardhmen; të përmbahen nga kërcënimi i sigurisë së njëri-tjetrit në marrëdhëniet ndërshtetërore, nga përdorimi i kërcënimeve dhe forcës kundër pavarësisë politike dhe integritetit territorial, si dhe nga rrethana të tjera të papajtueshme me qëllimet e Kartës së OKB-së; përcaktimi dhe përcaktimi i kufirit shtetëror dhe vendosja e marrëdhënieve diplomatike; dhe hapja e lidhjeve të transportit dhe komunikimit, vendosja e komunikimeve të tjera përkatëse dhe bashkëpunimi në fusha të tjera me interes të përbashkët, siç ishte përcaktuar edhe në Marrëveshjen e Nëntorit.
Nëse Armenia pranon të nënshkruajë një traktat paqeje me Azerbajxhanin në bazë të parimeve të lartpërmendura, kjo do të krijojë një shtyllë kurrizore për vendosjen e lidhjeve diplomatike dhe bashkëpunimin midis dy shteteve. Vlen të theksohet se sinjalet në lidhje me një marrëveshje për të sjellë paqe të qëndrueshme në rajon u bënë shumë pozitive kur Azerbajxhani dhe Armenia ranë dakord të udhëzojnë ministrat e tyre të punëve të jashtme që të punojnë për përgatitjen e një traktati të ardhshëm paqeje që do të adresonte të gjitha çështjet e nevojshme. Në vazhdimësi të gjesteve pozitive, më 11 prill 2022, Ministri i Punëve të Jashtme të Republikës së Azerbajxhanit Jeyhun Bayramov zhvilloi një bisedë telefonike me Ministrin e Punëve të Jashtme të Republikës së Armenisë Ararat Mirzoyan. Të dy ministrat patën një shkëmbim mendimesh për punën për përgatitjen e një traktati të ardhshëm paqeje, mbledhjen e Komisionit të Përbashkët të Kufirit dhe çështjet humanitare. Kjo ishte telefonata e parë zyrtare e drejtpërdrejtë mes dy ministrave.
Pavarësisht nga të gjitha gjestet pozitive, partitë kryesore të opozitës radikale të Armenisë të udhëhequra nga lideri i opozitës Artur Vanetsyan filluan sërish fushatën për të penguar procesin e paqes midis Armenisë dhe Azerbajxhanit. Ata filluan një ulje të vazhdueshme në Sheshin e Lirisë së Jerevanit dhe qëllimi kryesor është të organizojnë protesta të koordinuara në rrugë në një përpjekje për të rrëzuar kryeministrin Nikol Pashinian dhe për të parandaluar atë që ata i shohin si lëshime të papranueshme ndaj Azerbajxhanit të planifikuara nga Kryeministri. Zhvillime të tilla tregojnë sërish se nevojiten hapa të prekshëm për të mbështetur një traktat të ardhshëm paqeje.
Për ta përmbledhur, viti 2022 mund të jetë një vit i jashtëzakonshëm pasi Armenia dhe Azerbajxhani mund të ndërmarrin një hap gjigant drejt paqes së shumëpritur në rajon. Procesi i paqes nën kujdesin e BE-së është vendimtar dhe, pas takimit të prillit në Bruksel, dy vendet e Kaukazit Jugor kanë rënë dakord për parimet kryesore të procesit të normalizimit. Gjatë një takimi mbi rezultatet e Azerbajxhanit për tremujorin e parë të 2022, Presidenti Ilham Aliyev përsëri theksoi se Armenia pranon pesë parimet e Azerbajxhanit për normalizimin e marrëdhënieve. E fundit, por jo më pak e rëndësishme, sot jemi dëshmitarë të zhvillimeve pozitive në negociata. Megjithatë, si Armenia ashtu edhe Azerbajxhani duhet të konsiderojnë se procesi i paqes është i brishtë dhe ndoshta tani kemi nevojë për më shumë angazhim dhe vullnet për të bërë kompromis për paqen nëse do të nënshkruhet traktati përfundimtar i paqes.
Përgatiti në shqip: Argumentum.al
*Shahmar Hajiyev, këshilltar kryesor në Qendrën e Analizës së Marrëdhënieve Ndërkombëtare