Sa më e lehtë të bëhet prodhimi i informacionit, aq më e vështirë bëhet konsumimi i informacionit – dhe aq më e vështirë duhet të punojmë për të ndarë të rremet nga ato domethënëse.
Njerëzit janë makina që krijojnë kuptim, duke kërkuar rregull në kaos. Aftësitë tona për njohjen e modelit janë një përcaktues kryesor në përcaktimin e inteligjencës. Por ne tani jetojmë në një peizazh distopian dixhital të krijuar me qëllim për të minuar këto aftësi, duke na trajnuar të gabojmë modelet e planifikuara për rastësi të përshtatshme dhe madje kuptimplota.
Ju e dini stërvitjen: dërgoni email një kolegu për motin dhe filloni të merrni reklama me banderola për fluturime të lira në Korsikë (dëgjoj se është mirë?); google “licenca e shugurimit” ose “orari i bashkisë” dhe shikoni kutinë tuaj postare të mbushur me zbritje për unaza dhe krevat fëmijësh. Për ata prej nesh që u rritëm gjatë rritjes së kapitalizmit mbikëqyrës, përvoja jonë në internet është përcaktuar nga përpjekja për të ndarë rastësinë nga shkaku dhe pasoja. Sot ne e kuptojmë, nëse nuk e pranojmë, se hiper-konsumimi i informacionit në internet vjen me koston e të qenit të konsumuar, i gjakosur nga kompanitë e teknologjisë për ato të dhëna që leximet tona sekretojnë: Ju klikoni, dhe Pesë të Madh grisin një mostër të tuajit ” preferencat ” – për të shfrytëzuar.
Kostoja reale për këtë ndërtim rekursiv të realitetit nga perzgjedhja e preferencave tona është se ajo përshtat një botë të veçantë për secilin individ.
Dhe kur jetoni në qendër të një bote private, të dizajnuar në mënyrë të kundërt nga historia juaj e kërkimit, ju filloni të vini re modele që të tjerët nuk mund t’i bëjnë. Më besoni kur them se e di se si ndihesh kur të thonë se je i vetmi që sheh lidhjen – një model padrejtësie, thuaj – dhe se ti je plotësisht i çmendur për të vënë re asgjë fare. Për të prodhuar kuptim nga rastësia e thjeshtë është thelbi i paranojës, porta për të ndërtuar botën komplotet tuaja private-ose përndryshe për një epifani që ju lejon të shihni botën ashtu siç është në të vërtetë.
Unë dua të flas për atë epifani,(është tendenca për të perceptuar lidhje kuptimplote midis gjërave të palidhura) për marrjen përsëri të kontrollit të botës sonë të atomizuar, para komplotit.
Psikologu gjerman Klaus Conrad e quajti këtë gjendje apofenike të parakohshme, të përcaktuar si modele të perceptuara që në të vërtetë nuk ekzistojnë dhe duke i referuar përsëri tek një autoritet i padukshëm i cili duhet të jetë duke tërhequr fijet. Është një teori që ai e zhvilloi si oficer mjekësor i ushtrisë i specializuar në traumat e kokës nën Rajhun e Tretë. Sot, është analizuar me mendimin e komplotit politik.
Merrni parasysh rastin Nr. 10: një ushtar gjerman në një stacion mbushës refuzon të shërbejë një patrullë që nuk ka dokumentet e duhura.
Shkumësoni sjelljen e tij deri në atë detyrë famëkeqe naziste, por kur patrulla kthehet, me letrat në dorë, ushtari ende nuk pranon t’i bindet urdhrave. Njohja e modelit të tij ka dalë jashtë përdorimit dhe ai ka filluar të shohë çdo detaj – një derë të mbyllur, këta patrullues, letra të nënshkruara ose të panënshkruara – si një provë. Mosbindja e tij paranojake e fut atë në repartin psikologjik, ku Conrad e shkruan atë si një nga 107 rastet që revolucionarizon kuptimin gjermano-sferë të psikologjisë njerëzore.
Conrad u bë i famshëm për njohjen e kësaj shfaqjeje shtypëse të modeleve si një gjendje para-psikotike që ai e krahasoi me frikën nga skena. Ajo arrin kulmin në një epifani të rreme: një apofani nuk është një dritë e depërtimit në natyrën e vërtetë të realitetit, por një përvojë aha (fjalë për fjalë: Aha-Erlebnis) që përbën lindjen e mashtrimit. I gjithë universi është “kthyer mbrapsht” dhe “riorganizuar veten” për t’u rrotulluar rreth individit, duke kryer dhe vërtetuar dyshimet e tij.
Shekspiri tha se e gjithë bota është një skenë. Por në këtë rast është vënë në skenë posaçërisht për ju, auditorin që është gjithashtu ylli.
Për dikë të fiksuar pas patologjisë së komplotit, Conrad ishte mjaft i ndjeshëm ndaj mendimeve konspirative vetë. I lindur në Gjermani dhe i rritur në Vjenë, besnikëria e tij ndaj Partisë Naziste i paraprinte detyrës së tij ushtarake. Ai u bashkua në 1940 kur hulumtimi i tij i hershëm në epilepsinë trashëgimore dukej si ushqim premtues për ligjet monstruoze të sterilizimit të nazistëve. Ndoshta ishte oportunizëm karrierist, ndoshta ishte ideologjik. Ose mbase duhet një njeri i fiksuar pas iluzioneve për të njohur një tjetër: Hitleri ishte një nga teoricienët më të mëdhenj të komplotit të të gjitha kohërave.
Vetëm gjetjet shkencore të Konradit nuk janë në vetvete deluzioniste. Në fakt ai përfundoi duke qenë një nga shkencëtarët e vetëm nazistë që po prodhonte shkencë pa raketa, tortura ose pentagrame. Ushtarët e traumatizuar që ai trajtoi në fushën e betejës dolën të ishin të dhëna të mira dhe qindra rastet ku ai punoi i lejuan atij të përpunonte ligjet e psikologjisë “Gestalt” (dmth. “Modeli”), një shkollë mendimi që argumenton njerëzimin mendja kap në një çast jo vetëm elementet individuale të një grupi informacioni, por konfigurime ose modele të tëra. Për shembull, kur shohim shufra të ndriçuara të dritës, ato duket se lëvizin, edhe pse nuk janë – truri ynë po kujton modelet që lidhen me perceptimin e lëvizjes dhe i zbaton ato në objekte të palëvizshme.
Në një gjendje apofenike, gjithçka është një model. Dhe ndërsa modeli skenik i Konradit përdor analogjinë e të luajturit në shfaqjen tuaj të vetme, narcisizmi i të jetuarit në internet sot ofron shumë më tepër. Në Instagram ju mund të filtroni fytyrën tuaj, të filtroni ndjekësit e padëshiruar, të krijoni një imazh në të cilin ju dhe bashkëmoshatarët tuaj dëshironi të besoni – ju po jetoni një iluzion privat, në publik, që bota e përsërit me pëlqimet. Mbledhja e të dhënave fitimprurëse fjalë për fjalë ka “riorganizuar” botën që të sillet rreth jush. Siç e dëshironi – ose ata do ta bëjnë.
Epifania e vërtetë, dua të argumentoj, është se ti je ai që tërheq telat. Ndriçimi do të thotë të kuptosh që ke më shumë liri veprimi sesa do të besoje njoftimet e tua shtytëse.
Këtu keni një mënyrë më të mirë për të menduar: në një botë apofenike, të mbushur me informacion, ku në thelb mund të gjeni dëshmi për çdo teori që dëshironi, ku njerëzit banojnë në realitete të ndara online, ne duhet të përqëndrohemi në falsifikueshmërinë (e cila mund të testohet) mbi mbështetshmërinë (e cila nuk mund).
Kjo është ajo që sociologu hebre austriak Karl Popper, refugjat i Holokaustit në Zelandën e Re dhe më vonë Angli, parashtroi në teorinë e tij të shkencës. Popper besonte se teoritë e komplotit janë pikërisht ato që ushqejnë një shtet totalitar si Gjermania e Hitlerit, duke luajtur dhe duke luajtur paranojën e publikut të Tjetrit. Dhe autoritarët ikin me këtë pikërisht sepse pretendimet e tyre pseudoshkencore, të maskuara si kërkime të shëndosha, janë krijuar për të qenë të vështira për t’u provuar “të rreme” në nxehtësinë e momentit, kur grupet e të dhënave – për të mos përmendur ndjenjën e pasojave historike – janë domosdoshmërisht i paplotë.
Nga dritat e Popper – dhe, do të argumentoja, nga intuita e mirësjelljes themelore njerëzore – ne nuk duhet t’i konsiderojmë këto teori provizore aspak “shkencë”.
Popper është një i preferuar në studimet e teorisë së komplotit, por unë dua të sjell një ide të tij të afërt që mendoj se është e nën -theksuar në këtë kontekst, që është se shumica e veprimeve njerëzore kanë pasoja të padëshiruara. Reklamimi i menjëhershëm supozohej të jepte konsumatorë të informuar; Agjencia e Sigurisë Kombëtare duhej të na mbronte “ne” duke i shfrytëzuar “ata”. Këto plane shkuan shumë keq. Por sapo të zgjoheni me idenë se bota është modeluar, me qëllim ose pa dashje, në mënyra me të cilat nuk pajtoheni, mund të filloni ta ndryshoni atë.
Është në mirëbesim që sinjalizuesit në të gjithë botën t’i sjellin këto kontradikta në vëmendjen e publikut; ato lehtësojnë epifaninë publike, duke na kujtuar se nuk jemi të karantinuar në “etapat” tona private, paranojake. Të menduarit publik, së bashku, na lejon të vëmë në skenë një shfaqje krejtësisht të ndryshme. Ne bëhemi më shumë si teoricienët socialë të Popper:
Teoricieni i komplotit do të besojë se institucionet mund të kuptohen plotësisht si rezultat i dizajnit të ndërgjegjshëm; dhe si kolektivë, ai zakonisht u atribuon atyre një lloj personaliteti në grup, duke i trajtuar ata si agjentë të përbetuar, njësoj sikur të ishin burra individualë. Në kundërshtim me këtë pikëpamje, teoricieni social duhet të pranojë se këmbëngulja e institucioneve dhe kolektivëve krijon një problem që duhet zgjidhur në drejtim të një analize të veprimeve shoqërore individuale dhe pasojave të tyre të padëshiruara (dhe shpesh të padëshiruara) shoqërore, si dhe ato të synuara.
Ndoshta jam i mashtruar për të gjetur arsye për optimizëm në këtë ide – dhe jo vetëm sepse më shpëton të mos lejoj që ish -nazisti Konrad të ketë fjalën e fundit. Mendimi i Popper ofron një çelje shpëtimi nga botët tona private dhe përsëri në sferën publike. Teoricieni social është një mendimtar publik, i orientuar drejt përmirësimit të shoqërisë; teoricieni i komplotit është viktimë e institucioneve që qëndrojnë jashtë kontrollit të tyre.
Përshtati në shqip: www.argumentum.al