Kina është bërë një partner strategjik për shumë vende në Lindjen e Mesme. Roli i Kinës është zgjeruar shumë me njoftimin e presidentit kinez Xi Jinping në vitin 2013 për Iniciativën Brez dhe Rrugë, e cila është gurthemeli i strategjisë moderne kineze.
Egjipti u bë vendi i parë arab që njohu Republikën Popullore të Kinës, pasi vendosi lidhje diplomatike me të në vitin 1956. Në vitin 1958, Iraku vendosi marrëdhënie diplomatike me Kinën. Në vitin 1971, Kina vendosi lidhje diplomatike me Turqinë dhe Iranin. Ndërmjet viteve 1990 dhe 1992, Kina vendosi lidhje diplomatike me një numër vendesh arabe dhe të Lindjes së Mesme.
Kongresi i 19-të Kombëtar i Partisë Komuniste të Kinës u mblodh më 18 tetor 2017, me Presidentin Xi Jinping duke dhënë raportin e tij. Marrëdhëniet ndërkombëtare duhet të rimendohen sipas këndvështrimit të tij për të nxitur një mjedis respekti reciprok, drejtësie dhe drejtësie që përfiton të dyja palët, si dhe krijimin e një komuniteti global të përkushtuar ndaj ndërtimit të një bote të hapur dhe të begatë për të gjithë anëtarët e saj. Këto ide duhet të merren parasysh gjatë diskutimit të politikës kineze në Lindjen e Mesme.
Në vitin 2004, Forumi i Bashkëpunimit Kinë-Shtet Arabe mbajti një takim ministror. Zgjerimi i bashkëpunimit kino-arab i marrëdhënieve strategjike u ra dakord gjatë Takimit të Katërt Ministror të Tianjin në 2010 midis Kinës dhe kombeve arabe. Pati tre përparime gjatë Takimit të Gjashtë Ministror: energjia bërthamore, satelitët hapësinorë dhe burimet alternative të energjisë u përmendën të gjitha nga presidenti kinez Xi Jinping si tre shtyllat e një modeli bashkëpunimi ‘1 + 2 + 3’.
Partneriteti strategjik i bashkëpunimit gjithëpërfshirës dhe zhvillimit të ndërsjellë i orientuar drejt së ardhmes së Kinës-Arabëve u ra dakord nga të dyja palët në korrik 2018. Dokumenti më vendimtar në politikën e Kinës për Lindjen e Mesme ishte fjalimi i Presidentit Xi në selinë e Ligës Arabe më 22 janar.
Marrëdhëniet arabo-kineze janë parë prej kohësh strategjikisht nga Kina. Parimi diplomatik i Kinës ka qenë tradicionalisht forcimi dhe promovimi i miqësisë së gjatë midis Kinës dhe botës arabe. Në vend që të formojë një aleancë, Kina dëshiron të krijojë një rrjet lidhjesh në të gjithë rajonin. Një “partneritet strategjik” midis Kinës dhe Turqisë u krijua në tetor 2010; një “partneritet strategjik” midis Kinës dhe Izraelit u themelua në mars 2017.
Pasi vizitoi Kazakistanin dhe Indonezinë në vitin 2013, Presidenti Xi nisi Brezin Ekonomik të Rrugës së Mëndafshit dhe Rrugën Detare të Mëndafshit të shekullit të 21-të si pjesë e Iniciativës Brez dhe Rrugë. Kina u bëri thirrje vendeve arabe që t’i bashkohen Brezit Ekonomik të Rrugës së Mëndafshit dhe Rrugës Detare të Mëndafshit të shekullit të 21-të gjatë takimit CASCF të vitit 2014. Për këtë arsye, në Dokumentin e Politikave Arabe thuhet, “Kina është e gatshme të koordinojë planet e zhvillimit me qeveritë arabe, të krijojë kapacitete prodhuese ndërkombëtare dhe të nxisë bashkëpunimin në industri të ndryshme”.
Rritja ekonomike ka ndodhur në Zonën Ekonomike të Kanalit të Suezit në Egjipt, Zonën Industriale Khalifa në Abu Dhabi si dhe Duqm dhe Jizan. Bashkëpunimi i energjisë diellore është në tryezë. Në maj 2017, presidenti turk Rexhep Tajip Erdogan u ftua të marrë pjesë në Forumin e parë Brez dhe Rrugë për Bashkëpunim Ndërkombëtar (BRF). BRF e dytë në Pekin në prill 2019 mblodhi së bashku Presidentin egjiptian Abdel Fattah al-Sisi dhe Zëvendës Presidentin e Emirateve të Bashkuara Arabe Muhammad bin Rashid.
Iniciativa Brez dhe Rrugë është më shumë se thjesht një seri lidhjesh tokësore dhe detare; është një rrjet partneritetesh dhe projektesh. Lindja e Mesme është burimi kryesor i Kinës i naftës së papërpunuar. Ndër dhjetë furnizuesit kryesorë të naftës në Kinë janë Arabia Saudite, Iraku, Irani, Omani dhe Kuvajti. CNPC dhe CNOOC nënshkruan kontrata 25-vjeçare me Katarin në prill 2008 për të blerë 3 milion ton LNG në vit secila. Katari nënshkroi një kontratë të re 22-vjeçare me CNPC për të siguruar 3.4 milionë tonë LNG në shtator 2018. Përveç energjisë bërthamore dhe diellore, Kina po kërkon gjithashtu të bashkëpunojë në këto fusha me Lindjen e Mesme.
Përfshirja kineze në Lindjen e Mesme është gjithashtu e motivuar nga ekonomia, sepse rajoni tani është një treg i madh eksporti për mallrat kineze dhe një industri ndërtimi fitimprurëse për vendin. Shuma e kontratave kineze të ndërtimit në botën arabe është rritur me tetë herë nga viti 2004 në një total prej 3.28 miliardë dollarë. Teherani dhe Turqia janë partnerët dhe importuesit më të rëndësishëm tregtarë të dy vendeve nga Kina.
Për të mbrojtur interesat kineze dhe për të luftuar terrorizmin, Kina ka rritur angazhimin e saj me vendet e Lindjes së Mesme. Ajo siguron forcat paqeruajtëse të OKB-së; në vitin 2006, Kina dërgoi një batalion inxhinierik në Libanin e Jugut për herë të parë në Lindjen e Mesme.
Kina ka qenë gjithmonë e tërhequr nga Lindja e Mesme për shkak të historisë së gjatë të rajonit dhe trashëgimisë së larmishme kulturore. Kina është një avokate e vendosur e shkëmbimit kulturor dhe respektit për njëri-tjetrin. Kina dhe vendet arabe kanë formuar një platformë për dialogun civilizues nën CASCF.
Për shkak të garave gjeopolitike, Lindja e Mesme konsiderohet të jetë sfiduese dhe kaotike. Pra, Kina është shumë e kujdesshme në Lindjen e Mesme, veçanërisht në trajtimin e vendeve të paqëndrueshme. Në janar 2016, presidenti kinez Xi vizitoi Arabinë Saudite dhe Iranin. Presidenti Xi vizitoi Emiratet e Bashkuara Arabe në korrik 2018, ndërsa zëvendëspresidenti Wang Qishan u kthye në vend në tetor 2018. Ministri i Jashtëm Wang Yi i Kinës dhe Sheikh Abdullah bin Zayed Al Nahyan i Emiratet e Bashkuara Arabe u takuan në Pekin më 2 maj dhe vendosën të formojnë një komitet ndërqeveritar dypalësh për bashkëpunim.
Qeveria kineze ngriti gjithashtu një komitet të nivelit të lartë në janar 2016 për të drejtuar dhe koordinuar bashkëpunimin dypalësh me Arabinë Saudite. Wang Yi dhe Sheikh Mohammed bin Abdulrahman Al Thani u takuan për herë të parë më 12 dhjetor 2018, për raundin e parë të konsultimeve strategjike midis dy vendeve. Gjatë këtij samiti, Kina dhe Katari krijuan një kornizë të dialogut strategjik ndërqeveritar.
Politika e jashtme e Kinës në Lindjen e Mesme duket se është e bazuar në mënyrë të vendosur në një qasje “të gjithë miq” ose “zero-armik”. Kina po kërkon të punojë me fuqitë e mëdha globale në Lindjen e Mesme. Kina merret me Lindjen e Mesme sipas Pesë Parimeve të Bashkëjetesës Paqësore, duke përfshirë; respektimin e sovranitetit, integritetin territorial, mosndërhyrjen dhe zgjidhjen diplomatike dhe paqësore të mosmarrëveshjeve dhe konflikteve.
Reagimi i Kinës ndaj krizës siriane u formësua nga këto parime. Kina beson se një zgjidhje politike është e vetmja që do të zgjasë. Nuk ka rrugëdalje tjetër nga kjo situatë, përveç veprimit politik. Kur bëhet fjalë për gjetjen e një zgjidhjeje të pranueshme për të gjitha palët siriane, komuniteti ndërkombëtar duhet të ndihmojë palët siriane në rifillimin e shpejtë të angazhimit dhe negociatave nën ndërmjetësimin e OKB-së. Kina priti grupet e opozitës siriane katër herë në Pekin midis 2012 dhe 2017, duke dhuruar 680 milionë RMB në ndihmë humanitare për Sirinë dhe refugjatët sirianë jashtë vendit. Sipas Kinës, për të stabilizuar Sirinë, është e nevojshme t’i jepet fund gjakderdhjes, të luftohet terrorizmi, të përfshihet në një proces politik gjithëpërfshirës, të ofrohet ndihmë humanitare dhe të rindërtohet.
Strategjia e Kinës për Lindjen e Mesme udhëhiqet nga një theks në bashkëpunimin ekonomik. Presidenti Xi Jinping beson se nxitja e rritjes ekonomike është qasja më e mirë për të kapërcyer pengesat. Rritja është jetike për mirëqenien dhe dinjitetin e të gjithëve për t’i dhënë fund konfliktit në Lindjen e Mesme. Është një garë kundër kohës dhe një betejë shprese mbi dëshpërimin. Në mënyrë që të rinjtë të kenë shpresë në zemrat e tyre, ata duhet të jenë në gjendje të jetojnë jetën e tyre me dinjitet dhe përmbushje.’ Sipas pikëpamjes së Kinës, BRI është një kornizë kritike për bashkëpunimin ekonomik midis Kinës dhe Lindjes së Mesme. Bashkëpunimi është i imagjinueshëm në fushat e zhvillimit të infrastrukturës, industrializimit dhe parqeve industriale, energjisë dhe lehtësimit të investimeve.
Organizata e Bashkëpunimit të Shangait e konsideron Kinën si një anëtare kryesore. Grupi Pesë i Shangait u krijua më 26 prill 1996 dhe SCO u krijua më 15 qershor 2001. Pas samitit të SCO-së në korrik 2005, Irani kërkoi anëtarësimin e plotë në mars 2008, duke u bërë anëtar vëzhgues. SCO mirëpriti Turqinë në vitin 2012. Disa vende, duke përfshirë Egjiptin, Sirinë, Irakun, Katarin dhe Izraelin, kanë treguar interes për të marrë pjesë në SCO si vëzhgues ose partnerë të dialogut. Kina mund të përdorë SCO-në si një platformë të re për të bashkëpunuar me vendet e Lindjes së Mesme. Bashkëpunimi do të zvogëlonte konkurrencën midis Nismës Brez dhe Rrugë dhe Bashkimit Ekonomik Euroaziatik dhe do të rriste ndikimin strategjik të SCO-së nëse SCO do të zgjerohej në Azinë Jugore dhe Perëndimore.
Përgatiti në shqip: Argumentum.al
*Dr. Mohamad Zreik ka një doktoraturë në Marrëdhëniet Ndërkombëtare, ai është një studiues i pavarur, fusha e tij e interesit kërkimor lidhet me Politikën e Jashtme Kineze, Iniciativën Brez dhe Rrugë, Studimet e Lindjes së Mesme, marrëdhëniet Kinë-Arab. Autori ka studime të shumta të botuara në revista të rangut të lartë dhe gazeta ndërkombëtare.