“Open Balkan”. U theksua se nisma përkatëse nuk është kompensim apo alternativë ndaj anëtarësimit të vendeve të rajonit në BE. Por në fakt, ai zëvendëson disa avantazhe të lirive që gëzojnë anëtarët e BE-së. De facto kjo nismë është një kompensim i anëtarësimit në BE.
Instituti Ndërkombëtar për Studimet e Lindjes së Mesme dhe Ballkanit nga Ljubljana, Slloveni, analizon rregullisht zhvillimet në Lindjen e Mesme dhe Ballkan. Dr. Jožef Kunič,ish-ambasador slloven në Iran dhe Francë, përgatiti një artikull për të ardhmen e BE-së me titull “E ardhmja e BE-së: BE-ja me një bllok ose dy bllok”. Po sjellim artikullin të plotë.
Lëvizja drejt bashkimit të Evropës ishte padyshim një ngjarje madhore në historinë botërore të shekullit të njëzetë, duke bërë thirrje për një Evropë të lirë dhe të bashkuar përmes një lidhjeje midis shteteve që heqin dorë nga sovraniteti i tyre absolut. Pas Traktatit të Romës (1957), kur u arrit tregu i përbashkët, tregu i vetëm dhe bashkimi monetar u arrit me Traktatin e Mastrihtit (1992), disa kufij midis shteteve anëtare u hoqën me marrëveshjet e Shengenit (1985) më në fund traktati i Lisbonës u hoq. nënshkruar (në 2007, hyri në fuqi në 2009). Në 20 vitet e fundit, përveç disa reformave të vogla formale, asnjë masë adekuate nuk i hapi rrugën riformësimit të Unionit. Domosdoshmëria e riformësimit thjesht nuk ishte mjaft e fortë.
Në fund të shekullit të kaluar, implikimet politike dhe ekonomike e bënë zgjerimin e Komunitetit një çështje prioritare, duke e pasur më të lehtë rritjen e anëtarësimit sesa përmirësimin e profilit politik. Për më tepër, ishte e qartë se Mbretëria e Bashkuar do të kishte kundërshtuar çdo hap drejt një bashkimi politik.
Bashkimi Evropian është perceptuar gjithmonë si grupi i kombeve me të njëjtin status. Ata ishin dhe janë ende të përfaqësuar në mënyrë të barabartë në Këshill, çdo shtet anëtar ka komisionerin e tij dhe ka numrin relativ (sipas popullsisë së tyre) të anëtarëve të tyre në parlamentin e BE-së. De fakto kushtet e BE-së të qëndrueshme dhe efektive janë të përcaktuara mirë dhe balanca e fuqisë e ruajtur ndërmjet shteteve anëtare është zyrtarisht e garantuar. Bëhet fjalë për BE-në Një bllok.
Sipas Henry Kissinger, balanca e fuqisë funksionon më mirë nëse të paktën një nga kushtet e mëposhtme ka të bëjë:
- Së pari, çdo komb duhet të ndihet i lirë për t’u lidhur me çdo shtet tjetër, në varësi të rrethanave të momentit.
- Së dyti, kur ka aleanca fikse, por një balancues kujdeset që asnjë nga koalicionet ekzistuese të mos bëhet mbizotërues.
- Së treti, kur ka aleanca të ngurta dhe nuk ekziston asnjë balancues, por kohezioni i aleancave është relativisht i ulët, kështu që, për çdo çështje të caktuar, ka ose kompromise ose ndryshime në përafrim.
Kur asnjë nga këto kushte nuk mbizotëron, diplomacia bëhet e ngurtë. Zhvillohet një lojë me shumë zero në të cilën çdo fitim i njërës palë konceptohet si humbje për palën tjetër. Garat e armatimeve dhe tensionet në rritje bëhen të pashmangshme. (Kissinger, 1994)
Duke marrë parasysh kushtet e Kissinger-it për BE-në e begatë dhe të rëndësishme ndërkombëtare, të paktën një nga tre kushtet për funksionimin e balancës së pushtetit midis anëtarëve të BE-së duhet të përmbushet. Një Bashkimi Evropian i tillë do të ishte BE me një bllok dhe jo një BE me dy blloqe.
Çështja e ekuilibrit të brendshëm të fuqisë së BE-së
Brenda BE-së ka disa aleanca ku kohezioni i atyre aleancave është relativisht i ulët, kështu që, për çdo çështje të caktuar, ka ose kompromise ose ndryshime në përafrim. Vetëm për të përmendur tre prej tyre:
Këshilli Nordik: Këshilli Nordik është organi zyrtar për bashkëpunimin formal ndërparlamentar. E formuar në vitin 1952, ajo ka 8 anëtarë nga Danimarka, Finlanda, Islanda, Norvegjia, Suedia, Ishujt Faroe, Grenlanda dhe Åland.
Asambleja Baltike: Asambleja Baltike (BA) është një organizatë rajonale që promovon bashkëpunimin ndërqeveritar midis Estonisë, Letonisë dhe Lituanisë. Organizata u formua pasi vendimi për themelimin e saj u mor në Vilnius më 1 dhjetor 1990. Ajo përpiqet të gjejë një qëndrim të përbashkët në lidhje me shumë çështje ndërkombëtare, duke përfshirë çështjet ekonomike, politike dhe kulturore. Vendimet e kuvendit janë këshillimore.
Benelux: Benelux, është një bashkim politiko-ekonomik dhe bashkëpunim formal ndërkombëtar ndërqeveritar i tre shteteve fqinje në Evropën Perëndimore: Belgjikës, Holandës dhe Luksemburgut. Emri u përdor për herë të parë për të emërtuar marrëveshjen doganore që nisi bashkimin (nënshkruar në 1944).
Ka disa organizata të tjera më pak të dukshme në mesin e anëtarëve të BE-së, por disa shtete nuk i përkasin ndonjë aleance të tillë, për shembull Irlanda, Malta, Spanja, Portugalia, Franca, Gjermania.
Derisa kohezioni i aleancave të jetë relativisht i ulët, në mënyrë që, për çdo çështje të caktuar, të ketë ose kompromise ose ndryshime në shtrirje, BE-ja me dy blloqe nuk mund të shfaqet.
Ka pasur disa shembuj të përpjekjeve për të krijuar një bllok të veçantë të shteteve të BE-së, ndonjëherë me mbështetjen e ndonjë shteti të huaj. Kjo do ta çonte ndërtimin evropian drejtpërsëdrejti drejt shpërbërjes, pasi disa mund të përfitonin gjithashtu prej tij.
Kina promovoi idenë e krijimit të aleancës 16 + 1. 16 shtete të Evropës Qendrore dhe Lindore (Shqipëria, Bosnja dhe Hercegovina, Bullgaria, Kroacia, Estonia, Hungaria, Letonia, Lituania, Maqedonia e Veriut, Mali i Zi, Polonia, Republika Çeke, Rumania, Serbia , Sllovakia, Sllovenia) plus Kina do të forconin lidhjet ekonomike midis Kinës dhe Evropës Qendrore dhe Lindore. Formati u themelua në vitin 2012 në Budapest për të nxitur bashkëpunimin e “16+1” (16 vendet e EQL dhe Kina). Kina ishte e interesuar për investime në infrastrukturë, në energjitë e rinovueshme dhe në bujqësi. Në vitin 2013, krerët e qeverive të Evropës Qendrore dhe Lindore takuan kryeministrin kinez Li Keqiang. Më vonë ky grup evoluoi në 17 + 1, duke iu bashkuar Greqisë në 2019. Edhe pse nisma 17+1 fillimisht pati disa projekte të suksesshme, si hekurudha në korridorin e linjës Greqi-Hungari dhe investimi në Portin e Selanikut, BE-ja arriti të zbusë disi ndikimin kinez. për unitetin e BE-së. Kombet që i përkasin grupit 17+1 ndihen të lirë për t’u lidhur me çdo shtet tjetër, në varësi të rrethanave të momentit. Kohët e fundit, disa vende po mendojnë të largohen nga kjo aleancë. Në mars 2021, Radioja dhe Televizioni Kombëtar i Lituanisë (LRT) raportoi se në shkurt, parlamenti lituanez ra dakord të largohej nga formati i mëparshëm i Kinës 17+1. Ministri i Jashtëm Gabrielius Landsbergis tha se bashkëpunimi midis Pekinit dhe Lituanisë nuk ka sjellë “pothuajse asnjë përfitim”. (Radio, 2021) Kjo nismë definitivisht nuk po sfidon unitetin e BE-së.
Iniciativa e Tre Deteve, është një forum i dymbëdhjetë shteteve në Bashkimin Evropian, përgjatë një boshti veri-jug nga Deti Baltik në Detin Adriatik dhe Detin e Zi në Evropën Qendrore dhe Lindore. Nisma synon të krijojë një dialog rajonal të bazuar në Intermarium (Sistemi i mesjetës së vonë të rajonit qeverisës midis Balltikut në Adriatik dhe Detit të Zi) për çështje të ndryshme që prekin shtetet anëtare. Shtetet anëtare janë Austria, Bullgaria, Kroacia, Republika Çeke, Estonia, Hungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Rumania, Sllovakia dhe Sllovenia dhe u takuan për samitin e tyre të parë në vitin 2016, në Dubrovnik. Kjo iniciativë mbështetet nga SHBA. Iniciativa Tre Detet mbledh çdo vit 12 vende anëtare. Nisma fokusohet në financimin e projekteve të infrastrukturës ndërkufitare veçanërisht në fushën e energjisë dhe transportit dhe dixhitalizimit. Nuk mund të përjashtojmë mundësinë që pas idesë së krijimit të kësaj aleance të fshihet ideja e krijimit të një blloku të veçantë të anëtarëve lindorë të BE-së, duke krijuar zonën e tamponit midis pjesës perëndimore të BE-së dhe federatës ruse. Por kohezioni i kësaj aleance është shumë i ulët për të qenë në gjendje të udhëheqë BE-në drejt BE-së me dy blloqe.
Po Vishegradi?
Vishegrad: Grupi i Vishegradit, Vishegrad katër, ose V4, është një aleancë kulturore dhe politike e katër vendeve (Republika Çeke, Hungaria, Polonia dhe Sllovakia), të cilat të gjitha janë anëtarë të BE-së dhe NATO-s, për të çuar përpara bashkëpunimin në çështjet ushtarake, kulturore, ekonomike dhe energjetike me njëra-tjetrën. Grupi e gjurmon origjinën e tij në takimin e nivelit të lartë të liderëve nga Çekosllovakia, Hungaria dhe Polonia e mbajtur në qytetin kështjellor hungarez të Vishegradit më 15 shkurt 1991. Është e qartë se nën presidencën e Trump grupi i Vishegradit mbështetej nga SHBA. Vizita e Pompeos, sekretarit të shtetit, sapo e konfirmoi. Nga Biden, presidenti i sapozgjedhur i SHBA-ve, disa prisnin që kjo politikë të ndryshonte. Por megjithatë, do të ishte shumë naive të prisje ndryshime të shpejta dhe të mëdha në politikën e jashtme të SHBA-së.
Pasi Janez Jansha u bë president i qeverisë sllovene, Sllovenia u bë mbështetëse e fortë e politikës së Vishegradit. Në këtë moment duket se Sllovenia de facto u bë anëtare e këtij grupi.
Kohët e fundit, vendet e Vishegradit kanë disa probleme me Komisionin e BE-së dhe Parlamentin e BE-së, në lidhje me vlerat e BE-së. Për shkak të presionit të fortë nga vende të veçanta, në të cilat efektet e pandemisë së koronës ishin shumë të rënda dhe të cilat kërcënoheshin me pasoja shumë të rënda ekonomike, u organizuan bisedime për dhënien e ndihmës. Pengesat kryesore për ndërmjetësimin e një marrëveshjeje ishin mosmarrëveshjet midis Holandës dhe Italisë në lidhje me ndihmën e kushtëzuar nga Mekanizmi Evropian i Stabilizim (ESM) dhe divergjenca e qëndrimeve të Jugut dhe Veriut për çështjen e borxhit të përbashkët. Megjithatë, BE-ja arriti të gjejë një mënyrë për një ndihmë të bazuar në solidaritet dhe problemi i përbashkët (pandemia) të paktën ka çuar në njëfarë konvergjence interesash, nëse jo edhe vendet anëtare të bashkuara. Megjithatë, një element i rëndësishëm i kësaj ndihme është se disa vende anëtare mbrojnë fuqishëm idenë që ndihma duhet të kushtëzohet me respektimin e vlerave evropiane.
Natyrisht, përcaktimi i saktë i vlerave evropiane është mjaft i diskutueshëm, por ndër të tjera lidhet me lirinë e medias, zgjedhjet e lira dhe të ndershme, sundimin e ligjit, respektimin e dinjitetit dhe të drejtave të njeriut, etj. Edhe pse kushte të tilla ende nuk kanë të zyrtarizuara, duke pasur parasysh qëndrimet e vendeve anëtare më të pasura, nuk është e pamundur që ato të jenë efektive në nivel praktik. Duke folur për vlerat evropiane, ishte më se e qartë se ishte çështja e vendeve të Vishegradit, veçanërisht Polonisë dhe Hungarisë. Aleanca e Vishegradit po sfidon disi unitetin e BE-së. Në fushën e lirisë së medias, zgjedhjeve të lira dhe të ndershme, shtetit të së drejtës, respektimit të dinjitetit dhe të drejtave të njeriut, kjo aleancë duket të jetë e ngurtë dhe pasi nuk ekziston një balancues i fortë, në mënyrë që për ato çështje të mos ketë kompromise apo ndryshimet në shtrirje.
Kushti i tretë i Kisingerit nuk është përmbushur plotësisht dhe mund ta çojë BE-në drejt dy blloqeve të BE-së. Mund të zhvillohet një lojë me shumë zero në të cilën çdo fitim i njërës palë konceptohet si humbje për palën tjetër. Rritja e tensioneve bëhet e pashmangshme.
Mjeti më i fortë në duart e BE-së për të arritur sundimin e ligjit dhe demokracinë në BE është vendosja e kushteve për shpërndarjen e fondeve të BE-së. Por kryetarja e Komisionit të BE-së Ursula von der Leyen po e ndjek premtimin e dhënë me rastin e prezantimit para se të marrë qëndrimin e saj se synon të zvogëlojë përballjen me Poloninë dhe Hungarinë. Nganjëherë, interesat ekonomike po mbizotërojnë mbrojtjen e vlerave bazë të BE-së. Komisioni Evropian paralajmëroi Poloninë dhe Hungarinë që të respektojnë lirinë e fjalës, të organizojnë zgjedhje të ndershme, të përpiqen për media të lira dhe të pavarura, të kenë gjyqësor të pavarur politikisht. Por tregu i produkteve nga Gjermania, Franca dhe vendet e tjera më të zhvilluara evropiane është aq i rëndësishëm sa që ato vende nuk do të ishin të gatshme ta humbnin për llogari të vlerave evropiane. Në këtë moment, nuk ka një balancues efektiv në BE. Duke e ditur këtë, katër udhëheqësit e grupeve të rëndësishme politike në Parlamentin e BE-së (Manfred Weber, EPP; Iratxe Garcia Pérez, S&D; Dacian Cioloş, Renew Europe; Ska Keller dhe Philippe Lamberts, Green/liberalët) i shkruan letrën (tetor 2020) për Komisioni i BE-së dhe Këshilli Evropian duke theksuar se vlerat e BE-së nuk janë në shitje.
Tradicionalisht, Britania e Madhe luante rolin e balancuesit evropian, por ata zgjodhën të largoheshin nga BE. Të vetmet vende që kanë aftësinë për të qenë balancues janë Gjermania dhe Franca. Në këtë moment ata duket se po tentojnë të luajnë këtë rol, por megjithatë nuk kanë pasur shumë sukses.
Nëse Parlamenti i BE-së së bashku me disa anëtarë të rëndësishëm dhe të fortë ekonomikisht nuk do të jetë i suksesshëm në balancimin e grupit të Vishegradit, do të hapet rruga drejt BE-së me dy shpejtësi. Pas zgjedhjeve në SHBA ku Donald Trump u zëvendësua nga Joseph Biden, mund të prisnim që politika e pakësimit të fuqisë së BE-së ndoshta do të ndryshojë.
Nën presidencën e Donald Trump, SHBA mbështeti aktivitetet e grupit të Vishegradit. Duket se arsyeja për këtë është krijimi i zonës së tamponit mes BE-së dhe federatës ruse dhe, në të njëjtën kohë, përçarja e BE-së në dy pjesë, duke zvogëluar kështu fuqinë e BE-së. Së bashku me mbështetjen e Brexit-it, është evidente se politika e pakësimit të fuqisë së BE-së de facto ndjek idenë drejt “Bëjmë Amerikën të parën”. Menjëherë pas zgjedhjes së Joseph Biden si president i ri i SHBA-së, pati shumë pritshmëri se kjo politikë do të ndryshonte. Por shpejt u bë e qartë se mund të shohim dobësimin e lidhjes transatlantike, orientimin e qartë të SHBA-së drejt Azisë. Kjo u bë më e dukshme pas nënshkrimit të traktatit të mbrojtjes midis SHBA-së, Mbretërisë së Bashkuar dhe Australisë. (Zerjavič, 2021)
Në fund të shekullit të 20-të, vendet e Ballkanit Perëndimor besonin se do të bëheshin anëtarë të BE-së në një të ardhme të dukshme. Nuk kishte asnjë ide për krijimin e aleancave rajonale, sepse në BE, aleanca të tilla nuk do të ishin të nevojshme. Por tani vendet e Ballkanit Perëndimor nuk presin që në një të ardhme të dukshme të bëhen anëtarë të BE-së edhe pse zyrtarisht nuk e thonë këtë, dhe nevoja e bashkëpunimit rajonal rezultoi në krijimin e disa aleancave në këtë rajon.
Presidenti serb Aleksandar Vuçiq (SNS), kryeministri i Maqedonisë së Veriut Zoran Zaev (SDSM) dhe kryeministri i Shqipërisë Edi Rama (PS) nënshkruan më 9 tetor 2019 në Novi Sad një deklaratë të përbashkët të synimit për të krijuar një “Mini Shengen” midis vendeve. tre shtete. Deklarata e përbashkët parashikon eliminimin e kontrolleve kufitare dhe barrierave të tjera, të cilat duhet të lehtësojnë lëvizjen në rajon deri në vitin 2021. Gjithashtu do t’u mundësojë qytetarëve të tre vendeve të udhëtojnë në rajon duke përdorur vetëm një kartë identifikimi dhe të gjejnë punë kudo në rajon në në bazë të kualifikimeve të tyre profesionale. Deklarata e nënshkruar duhet të ndihmojë rajonin e Ballkanit Perëndimor që të fillojë të funksionojë në bazë të katër lirive kryesore mbi të cilat është themeluar Bashkimi Evropian – liria e lëvizjes së njerëzve, kapitalit, mallrave dhe shërbimeve. Nisma është e hapur edhe për vendet e tjera të Ballkanit Perëndimor: Bosnjë dhe Hercegovinë, Mal të Zi dhe Kosovë. U theksua se nisma përkatëse nuk është kompensim apo alternativë ndaj anëtarësimit të vendeve të rajonit në BE. Por në fakt, ai zëvendëson disa avantazhe të lirive që gëzojnë anëtarët e BE-së. De facto kjo nismë është një kompensim i anëtarësimit në BE.
Gjithashtu, Maqedonia e Veriut po ndjek politikë të ngjashme. Ata synojnë të nxisin marrëdhënie më të mira midis vendeve fqinje, megjithëse nuk ishin shumë të suksesshme. Natyrisht, ata do të donin të hynin sa më shpejt në BE. Por megjithatë, ata nënshkruan disa marrëveshje të rëndësishme: Marrëveshja e Ohrit, Marrëveshja e Prespës dhe ndryshuan emrin e vendit dhe u bënë Maqedonia e Veriut.
A është BE në një udhëkryq?
A po shkon BE-ja drejt BE-së me një bllok apo drejt BE-së me dy blloqe? Duket se ka disa superfuqi botërore të interesuara për krijimin e BE-së me dy shpejtësi, BE-së me dy blloqe vendesh me mundësi rritjeje të tensioneve mes tyre. Megjithatë, BE-ja ka mundur gjithmonë t’i kapërcejë të tilla për unitetin ide të rrezikshme dhe veçanërisht pas vendimit të Britanisë së Madhe për t’u larguar nga BE, ideja e BE-së me një bllok, e fortë dhe e qëndrueshme, është shumë aktive. Megjithatë, Britania e Madhe mori këtë vendim dhe BE-ja thjesht nuk ishte në gjendje të ruante unitetin së bashku me MB. Megjithëse qëndrimi kundër BE-së me dy blloqe mbështetet nga forca të rëndësishme evropiane dhe gjithashtu nga shumë qytetarë të BE-së, nuk mund të neglizhojmë mundësinë që BE-ja të bëhet BE me dy blloqe. Disa analistë janë edhe më pesimistë dhe vlerësojnë se ndarja mes pjesës perëndimore të BE-së dhe asaj lindore po thellohet dita ditës dhe duket se ky proces është i pakthyeshëm. (Apih, 2021)
Pjesëmarrja e personaliteteve të rëndësishme politike në forumin e 16-të Strategjik të Bled-it dhe përmbajtja e diskutimeve dukej se hapi rrugën drejt pjesës lindore të Evropës duke punuar së bashku. (Forum, 2021) Forumi u fokusua në të ardhmen e Evropës dhe thirrjen për të rritur elasticitetin e saj. Temat e diskutimit prekën prioritetet e Presidencës së dytë sllovene të Këshillit të Bashkimit Evropian, e cila zhvillohet në kuadër të “Së bashku. Elastike. Slogani Europe”.
Vendet e Ballkanit Perëndimor përpiqen të hyjnë në BE, në BE me vlerat demokratike, tipike për anëtarët themelues. Nëse BE-ja bëhet një BE me dy blloqe, vendet e Ballkanit Perëndimor do të hynin në pjesën lindore të BE-së, një aleancë shumë e ndryshme me vlera më autokratike, me më pak respektim të të drejtave të njeriut dhe më pak liri të medias, duke mos respektuar rregullin. të ligjit dhe të gjyqësorit të pavarur. A ka ende kuptim për të hyrë në një aleancë të tillë?
BE-ja me dy blloqe nuk është një opsion i mirë, as për BE-në dhe as për të gjithë botën. Ne duhet ta ruajmë BE-në e bashkuar dhe të bëjmë çmos që ajo të bëhet politikisht më e fortë dhe më e suksesshme ekonomikisht./IFIMES
Përshtati në shqip: Argumentum.al