Rënia e fundit e koalicionit qeverisës të Malit të Zi krijon rreziqe dhe mundësi për reforma demokratike. BE-ja duhet të ndihmojë qeverinë e përkohshme të pakicës së vendit t’i rezistojë ndikimit serb dhe rus.
Këshilli Evropian për Marrëdhënie të Jashtme (ECFR) vlerësoi se sfida kryesore për qeverinë e re të pakicës do të jetë pajtimi i interesave të dy grupeve kryesore politike në Mal të Zi.
“Qeveria do të duhet të luftojë korrupsionin dhe kapjen e shtetit që pretendohet se promovohet nga Partia Demokratike e Socialistëve (DPS), ndërsa mbështetet në parti për të zhvendosur politikën e jashtme të vendit drejt integrimit euroatlantik. Kjo do të thotë refuzim i ndikimit në rritje të Serbisë dhe Rusisë, që mund të tjetërsojë sërish Frontin Demokratik (DF)”, thekson ECFR në një analizë të publikuar në webfaqen e tij.
Zgjedhjet parlamentare të gushtit 2020 në Mal të Zi panë një humbje të ngushtë për Partinë Demokratike të Socialistëve (DPS) të Presidentit Milo Gjukanoviç. Pas 30 vjetësh sundimi të DPS-së, shumë vëzhgues në këtë shtet të vogël ballkanik dhe më gjerë mirëpritën perspektivën e ndryshimit.
Qeveria e re përbëhej nga një përzierje kontradiktore aleancash, duke filluar nga nacionalistët socialisht konservatorë, pro-serbë dhe pro-rusë (përfshirë Frontin Demokratik, Lëvizjen Popullore, Partinë Popullore Socialiste dhe Partinë Radikale Serbe) deri te ato social-liberale, të gjelbrit properëndimorë (Veprimi i Bashkuar i Reformës). Misioni i tyre unifikues ishte largimi i Gjukanoviçit nga pushteti dhe lirimi i institucioneve të Malit të Zi nga sundimi i tij autokratik dhe i korruptuar. Prania dhe mbështetja e BE-së i ndihmoi ta bënin këtë. Por, vitet e fundit kjo mbështetje ka ardhur duke u zbehur. Ndërsa malazezët janë përgjithësisht pro BE-së, mungesa e perspektivës realiste për t’u bashkuar me unionin ka pasur pasoja serioze në vend (siç ka në pjesë të tjera të Ballkanit).
Por ajo që për disa ishte një qeveri premtuese zgjati më pak se një vit e gjysmë. Më 4 shkurt 2022, pas muajsh bllokimi politik, koalicioni teknokratik i kryeministrit Zdravko Krivokapic humbi një votë mosbesimi të iniciuar nga Dritan Abazovic, zëvendëskryeministër dhe udhëheqës i Veprimit të Reformës së Bashkuar. Pra, a ishte koalicioni në largim vetëm një eksperiment i shkurtër apo një forcë e vërtetë reforme?
Rënia e qeverisë
14 muajt e fundit kanë treguar se reforma në Mal të Zi do të jetë më e vështirë nga sa e imagjinonin shumë. Dhe kjo ndoshta do të jetë e mundur vetëm me mbështetjen e DPS-së, të paktën përkohësisht.
Mali i Zi mund të jetë i vogël, por është politikisht kompleks – veçanërisht në lidhje me çështjet e identitetit. Në sipërfaqe, kriza buron nga nevoja për të thyer bllokimin parlamentar duke formuar një qeveri të pakicës që mund të rifillojë procesin e reformës. Megjithatë, nën të gjitha, lufta e ndërlikuar për pushtet po zhvillohen për dy çështje kryesore: politikën e jashtme dhe politikën e identitetit.
Shoqëria e Malit të Zi ka qenë prej kohësh e polarizuar. Vitet e fundit, pakënaqësia publike me drejtimin e vendit dhe situatën e brishtë të sigurisë i ka përkeqësuar gjërat. Malazezët përbëjnë grupin më të madh etnik me 45 për qind, të ndjekur nga serbët me 29 për qind. Pakicat e tjera (shqiptarët, boshnjakët, kroatët dhe romët) përbëjnë pjesën e mbetur të popullsisë. Të gjitha këto grupe kanë kërkesat e tyre. Mosmarrëveshjet mbi identitetin dhe ndërhyrja nga Kisha Ortodokse Serbe – si dhe ndërhyrja nga shtetet serbe dhe ruse – kanë minuar unitetin e Malit të Zi. Vendi është në rrezik të paqëndrueshmërisë afatgjatë dhe dështimit kronik për të kryer reforma demokratike.
Gjatë sundimit të tij 30-vjeçar, Gjukanoviç u distancua nga krimet e ish-presidentit serb Slobodan Millosheviç në fillim të viteve 1990 – pjesërisht duke e çuar pa probleme Malin e Zi drejt pavarësisë në 2006, kandidaturën për anëtarësim në BE në 2010 dhe anëtarësimin në NATO në 2017. Por, me Gjukanoviç në pushtet, institucionet e Malit të Zi nuk kanë qenë kurrë të pavarura. Vendi nuk ka arritur të përfshihet në reformën ligjore dhe ka përjetuar një rritje të konsiderueshme të krimit dhe korrupsionit. Për më tepër, Mali i Zi ka marrë investime në rritje ruse dhe ka arritur një marrëveshje të dëmshme financiarisht të infrastrukturës me Kinën. Ndërkohë, marrëdhëniet e qeverisë me Kishën Ortodokse Serbe janë përkeqësuar falë një propozimi të DPS-së për t’i kthyer pronat e kishës shtetit malazez.
Krivokapiç, kryeministri pa përvojë i qeverisë në largim, është i afërt me kishën ortodokse serbe. Ai e bëri emrin e tij duke bashkëudhëhequr protestat kundër Gjukanoviçit me Mitropolitin e ndjerë Amfilohije Radovic (i cili përfundimisht do të bekonte inaugurimin e qeverisë).
Krivokapiç synonte shprehimisht të transformonte Malin e Zi duke luftuar korrupsionin dhe duke forcuar institucionet që mbrojnë shtetin e së drejtës. Siç u diskutua më lart, ekziston një nevojë reale për reforma në këto fusha, sepse vendit i mungojnë institucionet e pavarura, duke përfshirë një gjyqësor të pavarur. Edhe pse Mali i Zi ka qenë një kandidat për anëtarësim në BE që nga viti 2010, shumë nga institucionet e tij janë ende të dëmtuara nga korrupsioni, ndërsa grupet e krimit të organizuar kanë ndikim të gjerë në shoqëri. Qeveria e tij padyshim që është përpjekur t’i trajtojë këto probleme strukturore, por ajo nuk ka qenë në gjendje të angazhohet në reforma të gjera gjyqësore ose të bëjë përparim të rëndësishëm në luftën kundër korrupsionit.
Pavarësisht afërsisë së Krivokapiç me Kishën Ortodokse Serbe – e cila shpesh ka interesa të ndryshme politike nga shteti serb – ai as nuk e ka vënë në dyshim anëtarësimin e Malit të Zi në NATO dhe as përpjekjet e tij më të gjera për integrimin euroatlantik. Ai gjithashtu ka mbajtur distancë nga presidenti serb Aleksandar Vuçiq, i cili nuk i shmanget përpjekjeve për të dominuar Malin e Zi dhe madje gërryer pavarësinë e tij. Ishte ky orientim politik – si dhe reforma e dështuar institucionale dhe ndoshta vendimi i Krivokapiç për të shkarkuar një ministër drejtësie që minimizoi gjenocidin e Srebrenicës – që e shtyu Frontin Demokratik pro-serb dhe pro-rus të bojkotonte parlamentin dhe të tërhiqte mbështetjen e tij për qeverinë.
Interesat e ndryshme
Pas votimit të mosbesimit në udhëheqjen e tij, Abazovic propozoi formimin e një kabineti të bazuar në një pakicë të qëndrueshme parlamentare. Deri më tani, ai ka siguruar mbështetjen nominale të DPS-së dhe partive më të vogla, por ende nuk ka marrë një mandat zyrtar nga presidenti për të formuar një qeveri. As PDSH-ja dhe as këto parti më të vogla nuk do të jenë pjesë e qeverisë, por do të ofrojnë mbështetjen e tyre të kushtëzuar. Është e paqartë se sa do të zgjasë kjo qeveri e pakicës apo sa e qëndrueshme do të jetë ajo. Por ai ofron një mundësi të qartë për të rigjallëruar reformën gjyqësore dhe ligjore, fillimisht duke mbështetur operacionet e Këshillit ekzistues të Prokurorisë, i cili mund të emërojë një kryeprokuror. Kjo mund të nxisë një reformë më të gjerë institucionale të bazuar në legjislacionin e BE-së.
Megjithatë, sfida kryesore për qeverinë e re të pakicës do të jetë hartimi i një axhende që pajtojë interesat e dy grupeve kryesore politike të Malit të Zi. Qeverisë do t’i duhet të luftojë korrupsionin dhe kapjen e shtetit që pretendohet se promovon DPS, ndërsa mbështetet gjithashtu në mbështetjen e DPS për të rifokusuar politikën e jashtme të vendit në integrimin euro-atlantik. Kjo do të thotë të refuzohet ndikimi në rritje i Serbisë dhe Rusisë, që mund të tjetërsojë sërish Frontin Demokratik.
Abazovic, pra, duhet të gjejë një mënyrë për të akomoduar dhe bashkuar këto forca politike pa humbur mbështetjen parlamentare. Kjo është pikërisht arsyeja pse është i nevojshëm një bashkëpunim më i fortë me Bashkimin Evropian dhe Shtetet e Bashkuara. BE dhe SHBA mund të ndihmojnë qeverinë e pakicës që të bindë ata që janë përgjegjës për kapjen e shtetit të pranojnë reformat dhe iniciativat e reja për të krijuar institucione elastike.
Paqëndrueshmëria në Mal të Zi dhe mungesa e një pranie të qartë të BE-së në vend është e dëmshme për të gjithë rajonin. Prandaj, është e rëndësishme që shtetet dhe institucionet anëtare të BE-së t’i japin përparësi mbështetjes për arkitekturën e sigurisë dhe mbrojtjes së Ballkanit Perëndimor, dhe të izolojnë rajonin nga ndikimi rus – gjë që, në rastin e Malit të Zi, është më e dukshme në sjelljen e Frontit Demokratik. Fronti Demokratik kohët e fundit pretendoi se do të “bllokonte Malin e Zi” në përgjigje të formimit të qeverisë së re – anëtarët e partisë së së cilës e shohin se kanë braktisur premtimet e tyre elektorale.
Përmbysja politike që ka ndodhur në Malin e Zi vitet e fundit mund të jetë një formë e ndryshimit të brezave. Lufta e vendit kundër korrupsionit dhe përpjekjet e tij për të mbrojtur institucionet e tij nga presioni serb dhe rus mund të jenë transformuese. Por Fronti Demokratik mund të përbëjë një kërcënim afatgjatë për demokracinë e Malit të Zi. Interesat ruse po përpiqen të bllokojnë hyrjen e Malit të Zi dhe vendeve të tjera të Ballkanit Perëndimor në BE. Në këto momente vendimtare ndryshimi, Mali i Zi ka nevojë për mbështetje nga BE dhe SHBA. Nëse nuk e merr atë, lojtarët e tjerë globalë do të përpiqen të plotësojnë boshllëkun.