Me përfundimin e zgjedhjeve afatmesme në SHBA, mos u habitni nëse Uashingtoni dhe Teherani bëjnë një garë përfundimtare për të ringjallur marrëveshjen bërthamore të Iranit të vitit 2015, shkruan Al-Monitor
Presidenti i SHBA Joe Biden preferoi të mbante mënjanë Planin e Përbashkët Gjithëpërfshirës të Veprimit (JCPOA) gjatë fushatës. Përkundrazi, prioriteti i administratës ka qenë se si të mbështesë protestuesit në Iran, pas vdekjes në paraburgim të Mahsa Amini, një gruaje të re iraniane, për një shkelje të hixhabit në shtator.
Diplomacia me Iranin, kurrë një shitje e lehtë, do të jetë edhe më e vështirë nëse republikanët kontrollojnë Dhomën e Përfaqësuesve, siç pritej, dhe ndoshta edhe Senatin – veçanërisht ndërkohë që SHBA sanksionon forcat iraniane të sigurisë që implikojnë në vrasjen dhe rrahjen e protestuesve, duke përfshirë gra dhe vajza.
Irani akuzohet gjithashtu për shitjen e dronëve të armatosur Rusisë për t’u përdorur në luftën kundër Ukrainës.
Megjithatë, Shtetet e Bashkuara nuk janë larguar nga bisedimet bërthamore, duke pohuar se diplomacia mbetet mjeti më i mirë për të parandaluar një armë bërthamore iraniane dhe fajëson Iranin për ngërçin.
Teherani i ka mbajtur bisedimet për JCPOA që nga gushti sepse kërkon garanci që kompanitë që bëjnë biznes me Iranin nuk do të penalizohen ose sanksionohen nëse SHBA tërhiqet përsëri nga marrëveshja – veçanërisht nëse një republikan fiton Shtëpinë e Bardhë në 2024. Paraardhësi i Bidenit, Donald Trump, u tërhoq nga JCPOA në 2018.
Stimujt për një rikthim në marrëveshje janë po aq të forta se kurrë. Iranit i hiqen sanksionet kyçe financiare dhe energjetike, dhe miliarda dollarë asete të ngrira, në këmbim të respektimit të inspektimeve ndërkombëtare dhe kufizimeve në programet e tij bërthamore që e pengojnë atë të zhvillojë një bombë.
Për Perëndimin, do të ketë shtim prej 1 deri në 1.5 milionë fuçi në ditë naftë iraniane në tregjet globale, pas vendimit të OPEC+ për të ulur prodhimin e naftës me 2 milionë fuçi në ditë duke filluar nga ky muaj, si dhe mundësinë për të zhvilluar gazin natyror të Iranit. rezervat (e dyta në botë pas Rusisë).
Për shenja të synimeve iraniane mbi JCPOA, shikoni marrëveshjen e ndërmjetësimit të SHBA-së për kufijtë detarë Izrael-Liban, të përfunduar muajin e kaluar. Kjo marrëveshje është në thelb një marrëveshje iraniane, nëse hiqen dy hapa. Negociatorët libanezë luajtën rolin e tyre, por njeriu pas perdes ishte Sekretari i Përgjithshëm i Hezbollahut, Hassan Nasrallah, i cili e quajti marrëveshjen një “fitore të madhe”. Dhe pas tij është Udhëheqësi Suprem i Iranit Ayatollah Ali Khamenei, i cili e cilësoi marrëveshjen një “dështim” amerikan dhe Suksesi i Hezbollahut.
Marrëveshja zgjidh një mosmarrëveshje të gjatë kufitare midis Izraelit dhe Libanit (të cilat teknikisht janë ende në luftë), duke lejuar eksplorimin dhe zhvillimin e burimeve ndoshta fitimprurëse të energjisë nënujore, të cilat në fund të fundit mund të jenë një fat i papritur për të dy vendet.
Hezbollahu me të drejtë e pa marrëveshjen si një fitore për Libanin, i cili po i afrohet statusit të shtetit të dështuar. Ekonomia është në rënie të lirë, një qeveri ende nuk është formuar dhe qytetarët libanezë kanë pak ose aspak besim te politikanët dhe institucionet e tyre politike. Hezbollahu rriti besimin e tij nacionalist me marrëveshjen.
Megjithëse lideri i opozitës izraelite Benjamin Netanyahu bëri fushatë kundër marrëveshjes së Libanit, ai nuk ka gjasa ta përmbysë atë nëse formon një qeveri siç pritej, duke kuptuar avantazhet e shumta strategjike dhe komerciale të marrëveshjes për Izraelin.
Fakti që Irani nënshkroi një marrëveshje të ndërmjetësuar nga SHBA-ja midis Izraelit dhe Libanit (dhe Hezbollahut) nuk mund të hidhet poshtë si një rast i vetëm. Nuk ndodhi rastësisht apo nga mbikëqyrja në Teheran. Si për JCPOA ashtu edhe negociatat Izrael-Liban kanë qenë në vazhdim prej vitesh.
Duke ndezur dritën jeshile të marrëveshjes Izrael-Liban, Teherani mund të sinjalizojë gatishmërinë e tij për të bërë biznes në rajon, në kushtet dhe garancitë e duhura: domethënë, nëpërmjet marrëveshjeve shumëpalëshe të bekuara përfundimisht nga Kombet e Bashkuara dhe të nënshkruara nga kompanitë ndërkombëtare të energjisë dhe tregtare. Të njëjtat garanci – diplomacia e sanksionuar nga OKB-ja dhe perspektiva e blerjes tregtare ndërkombëtare – luajnë edhe në JCPOA. Irani po tregon kartat e tij dhe e gjithë kjo ka një ndjenjë të kthimit në të ardhmen. Ishin SHBA-të, jo Irani, që u larguan nga JCPOA.
Dhe Irani mund të jetë gati të ndryshojë bisedën larg protestave duke marrë marrëveshjen bërthamore.
Administrata Biden do të ishte në vend nëse Irani e bën këtë, por është ende marrëveshja e SHBA-së dhe BE-së ajo që është në tryezë. Aksioni është me Iranin. Marrëveshja e kufirit Izrael-Liban është një përparim për qasjen e SHBA-së ndaj sigurisë rajonale dhe integrimit ekonomik, duke përfshirë fazën tjetër të Marrëveshjes së Abrahamit. Qëndrimi parandalues i Amerikës në Gjirin Persik është më i fortë se kurrë. Nëse SHBA-ja dhe Irani fillojnë të bisedojnë, qoftë edhe indirekt ose përmes forumeve të OKB-së, Irani mund të vihet më pas në provë në lidhje me iniciativat diplomatike të OKB-së dhe rajonale në Irak, Jemen dhe Siri. Pjesa që mungon deri më tani është marrëveshja bërthamore, e cila mungon, e cila mund të shembet e gjitha.
/Argumentum.al