Gjatë pushtimit të vazhdueshëm rus të Ukrainës, vende të ndryshme në mbarë botën rivlerësuan nevojat e tyre të sigurisë kombëtare, pasi shumë menduan se Evropa nuk do të kishte një luftë tjetër në shkallë të gjerë, e cila mund të kishte pasoja bërthamore nëse bëhen gabime. Ndërsa Kremlini ka tentuar haptazi të aneksojë territorin e Ukrainës dhe ka dërguar kërcënime bërthamore ndaj Perëndimit, Suedia dhe fqinji i saj, Finlanda, thyen paktet e tyre jo të lidhura me NATO-n dhe aplikuan zyrtarisht për t’u bashkuar me aleancën ushtarake.
Ngjitja e Suedisë në NATO u prit me lavdërime nga Evropa dhe SHBA dhe tronditje e plotë nga Rusia, politikat agresive të së cilës rezultuan të kundërta në Kremlin. Menjëherë, krerët e shteteve të aleancës filluan t’i garantojnë anëtarësimin qeverisë suedeze – të gjithë përveç Turqisë.
Marrëdhëniet suedeze dhe turke kanë qenë të turbullta për të mos thënë më pak. Ankaraja ka mbajtur inat ndaj Stokholmit për dhënien e azilit për anëtarët e organizatave separatiste dhe paraushtarake kurde, të cilat qeveria suedeze ka refuzuar t’i ekstradojë gjatë disa dekadave të fundit.
Qeveria turke është vënë nën një vëzhgim në rritje në NATO me marrëdhëniet e saj në rritje me Moskën, me blerjen e sistemit raketor S-400 të prodhuar nga Rusia, i paaftë për t’u integruar me sistemet më të avancuara të armëve të aleancave si F-35B. Me Evropën të përfshirë në konfliktin e saj më të madh që nga Lufta e Dytë Botërore, Ankaraja ka bllokuar hapur anëtarësimin e Suedisë në NATO derisa të plotësohen kushtet e saj.
Çfarë kërkon Turqia nga Suedia?
Ankaraja e ka parë një kryengritje të vazhdueshme kurde si një nga shqetësimet më të mëdha të sigurisë kombëtare. Konflikte të dhunshme gjatë dyzet viteve të fundit kanë ndodhur në juglindje të vendit dhe qeveria turke ka nisur pushtimet ushtarake në Irak dhe Siri për të zhvendosur paraushtarakët si PKK dhe YPJ, të cilët janë ngulitur brenda SDF-së. SDF është bërë një partner i madh i Shteteve të Bashkuara për të luftuar ISIS, duke i vendosur marrëdhëniet midis Uashingtonit dhe Ankarasë në një nivel pothuajse të ulët.
Shumë kurdë dhe disidentë turq kanë ikur nga qeveria luftarake dhe autoritative e Ankarasë, duke zgjedhur të aplikojnë në Suedi për azil. Pjesa më e madhe e lëvizjeve dhe aktivizmit për pavarësinë pro-kurde kanë ndodhur në Suedi, për zemërimin e Turqisë, e cila nuk mund të bënte asgjë për këtë, pasi për vite me radhë, ata nuk mbajtën asnjë levë kundër Suedisë – deri në pushtimin rus të Ukrainës.
Gjatë luftës ruso-ukrainase në vazhdim, Finlanda dhe Suedia, të cilat qëndruan jashtë konflikteve të Luftës së Ftohtë për të mos fryrë tensionet me Kremlinin, rivlerësuan politikën e tyre të jashtme. Ata e bënë këtë sepse qeveria ruse që ata mendonin se ishte gati të asimilohej dhe të braktiste të kaluarën e tyre imperialiste, tregoi ngjyrat e saj të vërteta me pushtimin e Ukrainës, aneksimin e tokave të Ukrainës dhe kërcënimin e botës nën pretekstin e “Armagedonit Bërthamor” nëse kërkesat e tyre nuk plotësohen.
Lufta më e madhe e Evropës që nga Lufta e Dytë Botërore do të përfitonte vetëm nga qeveria turke, e cila tani gjeti levën e saj mbi qeverinë suedeze. Për muaj të tërë, kabineti i Erdoganit ka deklaruar se Suedia nuk i ka përmbushur kërkesat për t’u anëtarësuar në NATO. Një deklaratë ironike, pasi Erdogan ka prishur marrëdhëniet me disa anëtarë të NATO-s, si SHBA, Franca dhe Greqia për shkak të politikës së tij të jashtme joortodokse.
Pavarësisht se Suedia i ka dhënë disa lëshime Turqisë, qeveria turke ka kërkuar më shumë sesa mund të përtypë, duke dashur të shkelë ligjin ndërkombëtar për disidentët që nuk mund të ekstradohen sipas ligjit suedez. Gjykata e Lartë e Suedisë refuzoi kërkesat për ekstradim të katër personave, të dyshuar të lidhur me grushtin e shtetit turk të vitit 2016, i cili u vlerësua si një “bekim” për shkak të ngjarjes që i dha Erdoganit edhe më shumë pushtet autoritativ.
Gjatë negociatave në vazhdim me Stokholmin, qeveria turke kërkoi edhe më shumë ekstradime, nga 33 në 42, duke treguar se Ankaraja është e gatshme të marrë sa më shumë që të jetë e mundur nga Suedia, edhe nëse statusi i saj i ngjitjes në purgator është i dëmshëm për sigurinë e saj kombëtare me Rusinë.
Më shumë se thjesht ekstradime?
Qeveria turke ka treguar shenja se mosmarrëveshja nuk është vetëm me Suedinë, por një mëri ndaj anëtarëve të tjerë të NATO-s, pasi vendi është vënë nën një vëzhgim intensiv për politikat e tij mashtruese. Një pikë kthese e madhe në marrëdhëniet turke me anëtarët e shquar të NATO-s si Franca dhe SHBA-ja erdhi gjatë Luftës Siriane. Me refuzimin e Turqisë për të lejuar koalicionin të përdorë bazat e tyre ajrore për të nisur sulmet kundër ISIS-it, vendimi u mor nga SHBA-të për të armatosur plotësisht paraushtarakët kurdë për të luftuar organizatën terroriste.
Turqia e interpretoi këtë si të lehtë, pasi NATO-ja e mbështeti historikisht kombin kundër kryengritjes kurde dhe mori vendimin për të pushtuar disa pika të veriut të Sirisë për të zhvendosur bazat e fuqisë së SDF-së. Ky veprim erdhi në kurriz të qëllimeve të politikës së jashtme të Uashingtonit në Siri dhe gradualisht SHBA-ja refuzoi shitjen e raketave Patriot në Ankara.
Duke luajtur gjymtyrë, Turqia shikoi nga Rusia për sistemet e saj S-400, gjë që u dënua gjerësisht nga të gjithë anëtarët e NATO-s dhe shkaktoi sanksione ekonomike nga SHBA-ja, kjo do të vazhdonte problemet e Turqisë, pasi Departamenti i Shtetit do t’i përjashtonte nga programi F-35. dhe në vend të kësaj vendos Greqinë, rivalin e tyre historik në program.
Komiteti i Marrëdhënieve me Jashtë të Senatit gjithashtu ka vënë vazhdimisht veton për dërgimin e F-16 të përmirësuar të Turqisë, pasi koalicioni AKP i Erdoganit ka shkelur vazhdimisht të drejtat e njeriut të qytetarëve të tyre, gazetarëve dhe ka nxitur tensione në të gjithë rajonin. Këtu qeveria turke ka përdorur të drejtën e vetos së NATO-s jo vetëm ndaj Suedisë, por edhe ndaj Shteteve të Bashkuara.
Administrata Biden ka përgatitur plane për t’i dërguar Turqisë F-16 pasi po bëhet e qartë se mosmarrëveshjet e qeverisë së tyre me Suedinë ishin një pretekst për shantazh ndaj të gjithë paktit të mbrojtjes të NATO-s. Në të njëjtën kohë, qeveria suedeze ka deklaruar se rruga e tyre drejt anëtarësimit ka ecur më mirë, duke sinjalizuar se kërkesat e Turqisë janë më shumë se sa presin prej tyre.
Politikat e shantazhit të Erdoganit kanë ardhur gjithashtu në një kohë oportuniste, pasi zgjedhjet turke po zhvillohen në fund të këtij viti. Me fokus te siguria, pasi politikat e tij ekonomike kanë dështuar, AKP-ja ka përdorur zemërimin e vendit ndaj izolacionizmit perëndimor të kombit për të mbledhur më shumë mbështetje për të mbështetur veten.
Duhet të theksohet pavarësisht se AKP është bërë jopopullore, është pothuajse universale në Turqi të luftosh ushtarakët kurdë dhe atë që ata e perceptojnë si veprime mosrespektuese nga Shtetet e Bashkuara dhe Suedia. Përplasja aktuale midis Stokholmit dhe Ankarasë do të ketë efekte shumë të gjera pasi Erdogan ka edhe më pak miq në aleancën aktuale tani që 30 plus anëtarët janë të vetëdijshëm se vendi i tij do të vazhdojë të përdorë të drejtën e vetos për të arritur objektivat e tyre personale në kurriz të anëtarëve të tjerë.
Përshtati në shqip: Argumentum.al