Një qeveri e re serbe është një sekret i ruajtur mirë, me shumë spekulime dhe hamendje të dyta në javët dhe muajt më parë. Që kur presidenti Vuçiç erdhi për herë të parë në pushtet një dekadë më parë si “zëvendëskryeministër i parë”, ka pasur qeveri të reja në 2014, 2016, 2020 dhe tani në 2022.
Kjo është një qeveri e re çdo dy vjet mesatarisht dhe vetëm një parlament ka shërbyer mandatin e plotë. Krahas zgjedhjeve të shpeshta të parakohshme, të cilat të gjitha nuk kanë të bëjnë me prishjen e koalicionit apo mungesën e shumicës, presidenti ka zbuluar kënaqësinë e mungesës së qeverisë.
Qeveria e re u shpall pak para afatit gjashtëmujor që nga zgjedhjet në prill. Së pari, emërimi i kandidatit për kryeministër zgjati muaj, në fund ishte Brnabić, e cila e mbajti detyrën që nga viti 2017, pastaj edhe një herë koha maksimale pothuajse u shterua për të emëruar formacionin e ministrave, bazuar në koalicionin me socialistët. Parti, një koalicion që ka qenë themeli i regjimit që nga viti 2012.
Pritja e gjatë nuk kishte të bënte me arsyet që këto periudha janë përfshirë në kushtetutë apo kërkohen në vende të tjera. Partia Progresive në pushtet nuk kishte vetëm 6 nga 250 vende për të formuar qeverinë. Bisedimet e koalicionit nuk do të ishin kurrë një përpjekje serioze e vështirë. Pra, pse pritja e gjatë prej gati gjashtë muajsh? Ka dy arsye kryesore. Së pari, i lejon regjimit të pretendojë se i mungon një qeveri efektive për të marrë vendime. Për një audiencë të brendshme, ajo mund të ndalojë kohën e premtimeve elektorale dhe të argumentojë se ajo që duhej bërë duhej të priste derisa të formohej qeveria.
Për partnerët e jashtëm, veçanërisht në Perëndim, ajo mund të argumentojë se i mungonte qeveria për të marrë vendime. Shkurtimisht, një taktikë vonese e përshtatshme, nëse është transparente. Së dyti, ajo zgjeron gjendjen pothuajse konstante të përjashtimit në Serbi. Periudhat e qeverisjes ‘normale’ janë tkurrur. Periudhat në të cilat një qeveri qeveris, merr vendime dhe bën gjërat që bëjnë qeveritë e zgjedhura në mënyrë demokratike. Me fushatat zgjedhore dhe pasigurinë e rreme paszgjedhore, Serbia ka shpenzuar më shumë kohë gjatë dekadës së fundit duke parashikuar zgjedhje ose qeveri të reja sesa thjesht duke u marrë me atë se sa e mirë (ose e keqe) është qeveria. Kjo fushatë pothuajse e përhershme e vendos opozitën në një shpinë dhe krijon një ndjenjë pothuajse të vazhdueshme pasigurie.
Fakti që presidenti shpalli formacionin e ministrave ishte zbulues. Në një sistem parlamentar, siç është zyrtarisht Serbia, kryeministri i emëruar do ta bënte njoftimin. Megjithatë, Serbia nuk është një demokraci parlamentare, pavarësisht se çfarë thotë kushtetuta. Njoftimi i presidentit shërben për t’u kujtuar vëzhguesve vendas dhe ndërkombëtarë se ministrat shërbejnë për kënaqësinë e presidentit, jo të kryeministrit apo parlamentit.
Vëzhguesit e jashtëm e marrin formimin e ministrave shpesh si një ushtrim në atë që do të quhej Kremlinologji në vitet 1980, d.m.th., interpretim i disa manifestimeve të dukshme të vullnetit të atyre që janë përgjegjës. Mirëpo, edhe përgjegjësit e dinë se zgjedhja e ministrave është e vëzhguar dhe kësisoj një ushtrim sinjalizimi. Kush merr çfarë posti është një kombinim i sigurimit të kontrollit të presidentit mbi partinë dhe të tjerët në koalicion për të siguruar që askush të mos jetë i fortë apo i pavarur, por ka të bëjë edhe me sinjalizimin ndaj partnerëve të jashtëm. Megjithatë, sinjalet nuk janë të njëjta në ndryshimet e politikave.
Si të lexoni shenjat? Në pamje të parë, qeveria sinjalizon një orientim më properëndimor. Më e rëndësishmja, Jadranka Joksimoviq, ministrja e gjatë për Integrime Evropiane është zëvendësuar nga Tanja Miščević. Joksimoviç iu bashkua Partisë Radikale dhe ndoqi Vuçiqin në Partinë Progresive dhe kështu pati një pikëpamje të ngjashme cinike për Integrimin Evropian si ai. Miščević nga ana tjetër është një studiues përkatës dhe ka udhëhequr negociatat me BE-në midis 2013 dhe 2019, përpara se të anëtarësohej në RCC.
Megjithatë, regjimi i Vuçiqit ka një histori të gjatë të përfshirjes së ‘ekspertëve’, ‘reformave’ dhe ‘profesionistëve’ në ministri, por ato janë zëvendësuar dhe kanë pasur pak ndikim, nga Kori Udovički te Gordana Čomić, këto shpesh respektoheshin shumë dhe kishin një histori e kaluar e agjendave pro-BE dhe progresive, por ndikimi i tyre ka qenë i ulët. Nuk ka asnjë arsye që kjo të ndryshojë. Qeveria e re gjithashtu nuk përfshin disa nga ministrat më nacionalistë dhe pro-rusë, si Aleksandar Vulin që ëndërroi idenë e botës serbe – Serbisë së madhe me origjinë ruse – ose Ratko Dmitroviç një gazetar nacionalist përgjegjës për demografinë. me pak për të treguar. Megjithatë, Ivica Daçiq, zëdhënësi i Millosheviçit dhe një kryetar i ashpër prorus i Partisë Socialiste u kthye në Ministrinë e Punëve të Jashtme. Antireformisti i tij është më gazmor, i paketuar në këndimin e këngëve dhe leximin komik të shkrimit cirilik në anglisht. Në thelb, ai mban linjën antiperëndimore. Përveç profesionistëve të tjerë që janë rekrutuar në poste ministrore, nuk ka një ndryshim të madh në qeveri. Ministri i ri për minoritetet dhe të drejtat e njeriut, është përfaqësuesi shumëvjeçar i minoritetit kroat, Tomislav Žigmanov. Ndërsa kjo mund të sinjalizojë qëllimin e përmirësimit të marrëdhënieve të tensionuara me Kroacinë, ka pak arsye për të pritur një ndryshim më thelbësor.
Ministrat, qofshin reforma, besnikë të SNS-së apo socialistë pro-rusë, janë thjesht pengesë për axhendën e Vuçiqit dhe procesi i emërimit të tyre thjesht nxjerr në pah autoritetin që ka presidenti në mospërfillje të kushtetutës dhe demokracisë. Ato janë të domosdoshme dhe përsërisin qëllimin për të mbajtur lidhje të mira me Rusinë, BE-në, Kinën dhe partnerët e tjerë, për sa kohë që kjo i shërben interesit të regjimit. Tabloidi Kurir vuri në dukje se Miščević është një mesazh për BE-në, Zhigmanov në rajon dhe Daçiq për Rusinë. Nocioni se kjo qeveri nuk është qeveri e një fuqie të huaj, por e Serbisë, e promovuar nga mediat e regjimit, vetëm konfirmon se përbërja e qeverisë i shërben qëllimeve simbolike, jo thelbësore.
Si e tillë, qeveria tregon se regjimi, i udhëhequr nga një njeri dhe një parti, do të vazhdojë të dominojë Serbinë shumë siç ka bërë gjatë dekadës së kaluar. Qeveria në formimin, shpalljen dhe përbërjen e saj përfaqëson një vazhdimësi të status quo-së që përfaqëson autoritarizmin e vazhdueshëm në vend dhe që kërkon të mbajë lidhje të mira me aktorë të shumtë të jashtëm për të rritur autoritetin e regjimit./BIEPAG
Përgatiti në shqip: Argumentum.al