Nga Simonida Kacarska–europeanwesternbalkans
Në fund të marsit 2025, BE-ja filloi disbursimin e pagesave të parafinancimit të parashikuara në Planin e Rritjes për Ballkanin Perëndimor. Maqedonia e Veriut dhe Shqipëria janë në proces për të marrë pagesën e parë dhe Serbia duhet të ndjekë shembullin. Disbursimi ndodhi pothuajse dy vjet pasi Presidentja e Komisionit Evropian njoftoi planet për futjen e një instrumenti të tillë të ri në fjalimin e saj në GLOBSEC në fund të majit 2023 dhe një vit pas miratimit të marrëveshjes për Rregulloren për Lehtën e Reformës dhe Rritjes për Ballkanin Perëndimor (RGFWB) në nivel të BE-së.
Plani i Rritjes është një mjet shtesë që synon të sjellë partnerët e Ballkanit Perëndimor më afër BE-së duke ofruar disa nga përfitimet e anëtarësimit në BE për rajonin përpara anëtarësimit, duke nxitur rritjen ekonomike dhe përshpejtuar konvergjencën socio-ekonomike. Modelimi i qasjes së BE-së për financimin e bazuar në performancë, RGFWB synonte të afronte modalitetet e menaxhimit të fondeve me instrumentet e përdorura në rastin e shteteve anëtare në përputhje me rekomandimet nga ekspertët dhe shoqëria civile.
Që nga miratimi i rregullores, pjesa më e madhe e shkëmbimeve ndërmjet Komisionit Evropian dhe qeverive në Ballkanin Perëndimor është përqendruar në strukturimin dhe miratimin e Agjendave Kombëtare të Reformave, të cilat përshkruajnë reformat që këto vende duhet të zbatojnë për të aksesuar segmente të financimit. Një vit më vonë, me përjashtim të Bosnje-Hercegovinës, të gjitha vendet në rajon kanë arritur të miratojnë dhe të fillojnë zbatimin e agjendave të tyre të reformës që mbulojnë një sërë fushash duke filluar nga arsimi deri te reforma gjyqësore. Përvoja e miratimit të rregullores për Lehtësirën si dhe hartimi i Agjendave të Reformës gjatë dy viteve të fundit hedh dritë mbi mësimet e nxjerra dhe përvijon atë që mund të pritet gjatë zbatimit të saj.
Nga ana e BE-së, nisja e Lehtës dhe miratimi i Rregullores ishin një garë me kohën me zgjedhjet e Parlamentit Evropian të vitit 2024. Rregullorja për Lehtën e Reformës dhe Rritjes u miratua pak para përfundimit të mandatit parlamentar të përbërjes së mëparshme të PE. Shpejtësia e madhe e miratimit të objektit tregoi kapacitetin e BE-së për të vepruar me shpejtësi, kundër pritshmërive të shumë njerëzve. Ai tregoi gjithashtu shpejtësinë me të cilën mund të zbatohen vendimet për ndryshimin e politikës nëse ka vullnet politik për të, gjë që shumë kanë argumentuar se ka munguar në rastin e Ballkanit Perëndimor. Presioni kohor ka ekzistuar edhe në aspektin e miratimit të Agjendave të Reformës në rajon. Me përjashtim të Bosnjës dhe Hercegovinës, të gjitha vendet dhe qeveritë i përmbushën detyrimet në një kohë relativisht të shkurtër, duke demonstruar konkurrencë pozitive brenda rajonit, e cila zakonisht mungon.
Miratimi i shpejtë i instrumentit dhe axhendat e reformave krijoi gjithashtu sfida të rëndësishme si në BE dhe më pas në vendet kandidate. Këto afate të shkurtra çuan në rritjen e presionit politik për një miratim të shpejtë të vetë Instrumentit, duke ngritur pyetje në Gjykatën Evropiane të Audituesve dhe një proces të vonuar dhe të vazhdueshëm të vlerësimit të ndikimit. Shqetësime u shprehën edhe në opinionet e Komitetit Ekonomik dhe Social Evropian, duke theksuar se propozimit për rregulloren RGFWB i mungonte konsultimi publik dhe vlerësimi i ndikimit. Shqetësime të ngjashme u ngritën në Ballkanin Perëndimor, duke theksuar se Axhendat e Reformës u miratuan me pak informacion të ndarë ose konsultime të kryera.
Reagimet nga shoqëria civile si dhe nga palët e interesuara jashtë qeverisë kanë qenë të ndryshme, por një ndjenjë e përgjithshme e transparencës së pamjaftueshme të procesit vazhdon. Rezultati ka qenë se axhendat, ndërkohë që plotësojnë kërkesat minimale të konsultimit në vende, nuk i janë komunikuar siç duhet publikut apo shoqërive më të gjera. Ndërsa presioni i kohës është shpesh i kuptueshëm, ai mund të ketë pasoja të padëshiruara në sistemet tashmë të dobëta të politikëbërjes së rajonit, të cilat vuajnë nga mekanizmat e pazhvilluar të konsultimit dhe pjesëmarrjes.
Ky rrezik do të vazhdojë edhe për shkak të treguesve specifikë të performancës me afat kohor në axhendat e reformës. Me pak fjalë, për të zhbllokuar një pagesë nga Komisioni, vendet duhet të raportojnë për performancën e tyre në axhenda siç është planifikuar çdo gjashtë muaj me një periudhë shtesë prej 90 ditësh që Komisioni të vlerësojë rezultatet. Gjatë këtij vlerësimi, ka të ngjarë që jo shumë informacion do të ndahet me palët e jashtme të interesuara, duke krijuar një boshllëk potencialisht të rëndësishëm.
Nga ana tjetër, përmbushja e shumë prej treguesve dhe objektivave të Agjendave të Reformës do të jetë e pamundur të arrihet pa përdorur një qasje të gjithë shoqërisë, duke nënvizuar nevojën për përfshirje dhe partneritet për të arritur sukses. Siç ndodh zakonisht me dokumentet e tjera të politikave, mekanizmat e konsultimit përfshijnë tabelat e rezultateve, kontributet e palëve të interesuara dhe strukturat e angazhimit të shoqërisë civile, dhe djalli është shpesh në detaje.
Vëzhgimi i përvojës së proceseve të tjera të BE-së, siç është Lehtësia e Rimëkëmbjes dhe Rezistencës, mund të ndihmojë, por në fund të fundit, të gjitha vendet do të duhet të krijojnë një sistem të caktuar për konsultim, informacion dhe, në fund të fundit për presionin shoqëror për aktorët ngurrues për të kryer reformat. Kjo çështje bëhet edhe më e rëndësishme duke pasur parasysh rrëshqitjen e dukshme demokratike në rajon dhe zvogëlimin e hapësirës qytetare në Evropë gjithashtu.
Në përgjithësi, gjithëpërfshirja në monitorimin e zbatimit të agjendave të reformës nuk duhet parë vetëm si një mjet për të arritur objektivat afatshkurtra dhe afatmesme të objektit. Edhe pse Komisioni Evropian, në dokumentet e tij në disa raste, vëren se Lehtësia e Reformës dhe Rritjes nuk ka për qëllim të mbulojë të gjitha nevojat në funksion të procesit të anëtarësimit, ai ka potencialin të ndihmojë në rindërtimin e besimit në procesin e anëtarësimit në BE në tërësi. Për më tepër, për arsye të ndryshme, për disa vende të rajonit, Axhendat e Reformës ka të ngjarë të jenë në të ardhmen e afërt dokumenti kyç që përcakton detyrimet ndaj procesit të anëtarësimit në BE. Prandaj, Lehtësia dhe Agjendat e Reformës mund të ndihmojnë në nxitjen e reformave përtej fushave të tyre specifike, duke kontribuar në përpjekjet më të gjera sistematike të drejtuara drejt anëtarësimit në BE nëse zbatohen në përputhje me parimet e partneritetit.
/Argumentum.al