Publikohet raporti i vlerësimit të zgjedhjeve në SHBA, nga OSBE, e cila këtë vit kryesohet nga kryeministri i Shqipërisë Edi Rama.
Në hyrje të raportit thuhet se zgjedhjet u zhvilluan në një mjedis politik të polarizuar, me debate të ashpra që nxitën tensione.
Media edhe pse polarizuar gjithashtu, siguroi një mbulim të gjerë dhe gjithëpërfshirës, ndërsa thihet se pretendimet e pabazuara për mangësi sistematike, veçanërisht nga presidenti në detyrë, përfshirë natën e zgjedhjeve, dëmtojnë besimin e publikut në institucionet demokratike.
Pjesa e parë e raportit (Kliko këtu për raportin e plotë)
Zgjedhjet e përgjithshme të 3 nëntorit ishin konkurruese dhe të menaxhuara mirë përkundër pasigurive ligjore dhe sfidave logjistike. Në një mjedis politik shumë të polarizuar, retorika e ashpër e fushatës nxiti tensionet. Masat e synuara për të siguruar zgjedhjet gjatë pandemisë shkaktuan procese gjyqësore të zgjatura të nxitura nga interesat partiake. Pasiguria e shkaktuar nga sfidat e vonshme ligjore dhe pretendimet me mungesë të provave në lidhje me mashtrimet zgjedhore krijuan konfuzion dhe shqetësim midis zyrtarëve të zgjedhjeve dhe votuesve. Rregullat e regjistrimit dhe identifikimit të votuesve në disa shtete janë tepër kufizuese për grupe të caktuara të qytetarëve. Media, megjithëse ishte e polarizuar ashpër, siguroi një mbulim gjithëpërfshirës të fushatës dhe bëri përpjekje për të siguruar informacion të saktë mbi organizimin e zgjedhjeve. Marrëveshjet e vendosura nga administratorët e zgjedhjeve, përfshirë votimin e hershëm dhe atë postar, së bashku me angazhimin e përkushtuar qytetar, lejuan pjesëmarrje të lartë të votuesve pavarësisht sfidave të paraqitura nga pandemia e COVID-19. Numërimi dhe tabelat janë duke vazhduar dhe duhet të vazhdojnë në përputhje me ligjin dhe angazhimet e OSBE-së. Pretendimet e pabazuara për mangësi sistematike, veçanërisht nga presidenti në detyrë, përfshirë natën e zgjedhjeve, dëmtojnë besimin e publikut në institucionet demokratike.
Më 3 nëntor, u mbajtën zgjedhjet federale për presidentin dhe nënkryetarin, 35 nga 100 senatorë dhe të 435 përfaqësuesit. Kushtetuta e SHBA dhe ndryshimet e saj krijojnë një kornizë për zgjedhje federale, me ligje shtesë federale që mbështesin mbrojtjen e të drejtave të votimit dhe sigurimin e standardeve minimale për regjistrimin e votuesve, teknologjitë zgjedhore dhe rregullimin e financave të fushatës. Në niveli federal, nuk ka pasur asnjë ndryshim legjislativ në lidhje me zgjedhjet që nga zgjedhjet e fundit, pavarësisht rekomandimeve të mëparshme. Pandemia COVID-19 çoi në një bollëk ndryshimesh në nivelin shtetëror për të mbrojtur shëndetin e votuesve dhe zyrtarëve të administratës zgjedhore. Sidoqoftë, pothuajse të gjitha këto ndryshime u sfiduan në gjykata dhe disa vendime emergjente që u lëshuan gjatë javëve para ditës së zgjedhjeve çuan në ndryshime të fundit procedurale.
Zyrtarët e zgjedhjeve punuan në rrethana të vështira për shkak të pandemisë dhe në një mjedis tepër të politizuar. Për këto zgjedhje, 400 milion USD në fonde emergjente u shpërndanë në shtete në mënyrë që të adresonin çështjet e lidhura me zgjedhjet që burojnë nga pandemia. Regjistrimi online i votuesve dhe votimi postar, dhe zyrtarët e të gjitha niveleve pranuan që infrastruktura zgjedhore zakonisht është e nënfinancuar. Numri i qendrave të votimit për këto zgjedhje u zvogëlua me 21,000 në të gjithë vendin ose rreth 20 përqind. Përkundër këtyre sfidave të shumta dhe të ndërlikuara, puna e administratës zgjedhore në të gjitha nivelet gëzonte besim të përgjithshëm.
Legjislacioni dhe praktikat u privojnë disa kategorive të qytetarëve të drejtën e tyre për të votuar. Më shumë se 4.5 milion qytetarë që banojnë në Distriktin e Columbia-s dhe territoret e SHBA, 90 përqind e të cilëve janë pakica etnike dhe racore, nuk kanë përfaqësim të plotë në Kongres. Regjistrimi i votuesve është aktiv, kryhet më shpesh në nivelin e qarkut, me kushtet minimale të përcaktuara nga ligji federal. Gjashtëmbëdhjetë shtete zbatuan regjistrimin automatik të votuesve, pesë më shumë se në vitin 2018. Identifikimi i votuesve mbeti një çështje përçarëse politikisht, duke krahasuar një theks të veçantë në mbrojtjen e integritetit zgjedhor me shqetësimet se dokumentet e identifikimit të fotografive nuk janë në dispozicion për të gjithë kategoritë e votuesve.
Votuesve iu kërkua të tregonin një lloj dokumenti identifikimi në 34 shtete, 18 prej të cilave kërkojnë ID fotografike. Në 16 shtetet e mbetura dhe Distriktin e Kolumbisë, verifikimi bëhet përmes metodave të tjera, duke përfshirë kontrollimin e nënshkrimeve ose kërkimin e informacionit personal. Përpjekjet për të siguruar integritetin e votës janë të rëndësishme, por nuk duhet të çojnë në heqjen e të drejtës së votës nga votuesit me të drejtë vote. Katër kandidatë presidencialë u regjistruan në një numër të mjaftueshëm shtetesh për t’u zgjedhur në mënyrë të mundshme, duke përfshirë Presidentin e tanishëm Donald Trump, të emëruar nga Republikanët dhe ish Zëvendës Presidenti Joe Biden, i emëruar nga Demokratët.
Fushata u karakterizua nga polarizimi politik thellësisht i ngulitur, i cili shpesh eklipsonte politikat dhe diskutimet e platformave partiake. Që nga maji, më shumë se 12,000 protesta, shumica dërrmuese e të cilave ishin paqësore, u zhvilluan për të denoncuar dhunën e policisë dhe për të kërkuar drejtësi racore. Pandemia COVID-19 jo vetëm që paraqiti sfida të shumta për organizimin e zgjedhjeve, por gjithashtu ndikoi në mënyrë të konsiderueshme në zhvillimin dhe përmbajtjen e fushatës. Rregullorja e financimit të fushatës lejon shpenzues ‘të pavarur’ (të ashtuquajturat Super PAC) të cilët, ndryshe nga fushatat zyrtare, mund të marrin donacione të pakufizuara nga korporatat për sa kohë që këto Super PAC nuk koordinohen me fushatat e kandidatëve, duke minuar në mënyrë të efektshme transparencën. Sidoqoftë, ndalimi ligjor i koordinimit anashkalohet lehtë dhe ka efekt të kufizuar.
Garancitë kushtetuese, vendimet e Gjykatës së Lartë të Sh.B.A dhe vetërregullimi parashikojnë një sistem të fuqishëm të mbrojtjes për pavarësinë e medias. Liria e shprehjes u respektua, me një gamë të gjerë të informacionit në lidhje me zgjedhjet në dispozicion, duke u mundësuar votuesve të bëjnë një zgjedhje të informuar. Mes një vëzhgimi në rritje të publikut dhe ligjit, kompanitë kryesore të mediave sociale kanë rregulluar politikat dhe praktikat që synojnë të trajtojnë dezinformimin, veçanërisht në lidhje me zgjedhjet, por shqetësimet në lidhje me nivelin e lartë të dezinformimit të përhapur përmes rrjeteve sociale mbetën. Monitorimi i mediave ODIHR LEOM zbuloi një dominim të qartë të dy partive kryesore dhe kandidatëve të tyre në mbulimin mediatik. Në kontekstin e fushatës presidenciale, kanalet televizive shpesh kritikuan Presidentin Trump, ndërsa Nënpresidenti Biden u mbulua kryesisht me një ton neutral.
Presidenti Trump pretendoi se media ishte e njëanshme kundër fushatës së tij. Rrjetet kabllore kryesisht mbështeteshin në raportimin e opinioneve në kurriz të një mbulimi të ekuilibruar. Kandidatët e palëve të treta u injoruan kryesisht nga media kryesore transmetuese dhe në mënyrë të efektshme u përjashtuan nga pjesëmarrja në debate.
Vëzhgimi i zgjedhjeve rregullohet nga ligji i shtetit, por disa shtete e lënë atë në diskrecionin e zyrtarëve të zgjedhjeve. Zgjedhjet u vëzhguan gjerësisht nga vëzhguesit partizanë dhe jopartiakë gjë që rriti transparencën e procesit, megjithatë, një numër shtetesh dhe qarqesh nuk lejojnë qytetarë jopartiakë dhe vëzhguesit ndërkombëtarë brenda ambienteve të votimit.
Për shkak të pandemisë COVID-19, zyrtarët e zgjedhjeve në disa juridiksione kufizuan numrin e vëzhguesve të lejuar. Kufizimet ligjore për praninë e vëzhguesve ndërkombëtarë janë vendosur në të paktën tetëmbëdhjetë shtete, gjë që nuk është në përputhje me angazhimet e OSBE-së. Ndërsa prania e vëzhguesve të IEOM ishte e mirëpritur në shumicën e shteteve ku ishin vendosur vëzhguesit, zyrtarët e zgjedhjeve shtetërore në tre nga 30 shtetet e vizituara refuzuan të takohen me ta ose të ndajnë pikëpamjet e tyre.
Juridiksionet në tetë shtete vazhdojnë të përdorin makineri votimi të cilat nuk parashikojnë një gjurmë letre të verifikuar nga votuesit, duke e bërë të pamundur sigurimin e një rinumërimi adekuat ose auditimi paszgjedhor. Raportet e ndërhyrjeve të huaja ndikuan në besimin e publikut, por një gamë e gjerë e palëve të interesuara në zgjedhje shprehën besimin e përgjithshëm në integritetin e infrastrukturës zgjedhore dhe përpjekjet për të zbutur rreziqet e sigurisë kibernetike.
Të drejtat dhe mundësitë për të votuar herët u zgjeruan në mënyrë të konsiderueshme për shkak të pandemisë COVID-19, duke lejuar mundësi të përshtatshme për votuesit për të dhënë votën e tyre personalisht ose me postë. Deri në ditën e zgjedhjeve, më shumë se 100 milion votues tashmë kishin hedhur votat e tyre. Sidoqoftë, kishte shqetësime dhe pyetje të shumta nga votuesit të ngritura në lidhje me dorëzimin në kohë të fletëve të tyre të votimit për shkak të polemikave rreth vonesave në shërbimet postare. Në 23 shtete, fletët e votimit të postuara mund të numërohen nëse merren pas ditës së zgjedhjeve, duke zbutur kështu një nga shkaqet kryesore të refuzimit të votave. Pavarësisht deklaratave të shumta publike nga Presidenti në detyrë mbi integritetin e votimit postar, numri dhe shkalla e pretenduar dhe e raportuar e rasteve të mashtrimit të shoqëruara me fletëvotimet e munguara mbetën të papërfillshme.