Dženeta Karabegović*
Ndërsa rezultatet zyrtare të zgjedhjeve në Bosnje dhe Hercegovinë do të përpilohen në javët në vijim – për shkak të numërimit të vonuar të votave të votave nga diaspora; trajtimi i ngadaltë i procesit nga Komisioni Qendror i Zgjedhjeve; dhe parregullsitë që kanë vonuar zgjedhjet në disa lokalitete – megjithatë shumica e votave janë numëruar, dhe ekspertët që spekulojnë për pasojat e tyre janë të shumta.
Sezoni i fushatës u shënua nga shpenzimet më të larta të partive politike deri më tani, keqpërdorimi i fondeve publike dhe retorika nacionaliste. Një vështrim kalimtar i materialeve të fushatës kryesisht siguroi informacion biografik për kandidatët, duke përfshirë statusin martesor dhe numrin e fëmijëve, në një shenjë pozitive ndaj strukturës patriarkale të shoqërisë boshnjake, në vend të pikëpamjeve të tyre për çështjet përkatëse politike dhe planet për qeverisje, me disa përjashtime.
Shqetësimi më i madh në zgjedhje mund t’i atribuohet Përfaqësuesit të Lartë të vendit, një pozicion i mandatuar nga Marrëveshja e Paqes së Dejtonit që është mishëruar nga Christian Schmidt i çrregullt që nga gushti 2021. Menjëherë pas mbylljes së qendrave të votimit, ai imponoi ndryshime në ligjet zgjedhore dhe kushtetuta e Federatës, një nga dy entitetet e vendit. Veprimet e tij ka të ngjarë të rezultojnë në një çimentim të politikës së bazuar në etnonacionalizëm dhe përfundimisht do t’i shtyjnë partitë në një drejtim më konservator dhe nacionalist. Në vend që të forcojë institucionet shtetërore dhe të ndihmojë për të siguruar transparencë më të madhe, veprimet e tij janë një përpjekje për të mbytur përpjekjet për reforma që pasqyrojnë një të ardhme më pak të etnizuar për vendin. Kjo është edhe më tragjike në një kohë kur oreksi për potencialin e një BiH me në qendër qytetarin duket se po rritet, siç dëshmohet nga protestat që shpërthyen gjatë verës kur fillimisht ishin planet e Zyrës së Përfaqësuesit të Lartë për të vendosur ligje të reja zgjedhore. prezantuar.
Analiza ligjore më e detajuar në lidhje me pasojat e ndryshimeve të OHR do të publikohet në ditët në vijim, por bie në sy se, për të ‘përmirësuar funksionalitetin’ e Federatës, ai ka rritur numrin e delegatëve në Dhomën e Popujve të Federatës nga 58 në 80. Sigurimi i më shumë vendeve në një strukturë tashmë gjigante qeveritare duket një zgjidhje jopraktike dhe një kosto e panevojshme për t’u imponuar qytetarëve boshnjakë, duke marrë parasysh trendin e rënies demografike dhe supozimin e përhapur se BiH tashmë është shtëpia e një prej sistemit më të ndërlikuar zgjedhor në botë.
Ka alternativa më të mira demokratike nëse qëllimi është me të vërtetë përfaqësimi dhe funksionaliteti më i drejtë. Për shembull, unë ofroj me përulësi ruajtjen e totalit në 58 vende, duke garantuar një minimum prej katër ulësesh për çdo kanton (një për secilin nga njerëzit përbërës dhe një për të tjerët) dhe ndarjen e pjesës së mbetur sipas popullsisë në secilin prej dhjetë kantoneve , me shumicë votash, pavarësisht origjinës. Ai do të zgjeronte hapësirën për angazhim politik më liberal dhe përfaqësim proporcional duke ndjekur gjithashtu tendencat demografike. Natyrisht, kjo do të kërkonte kryerjen e një Regjistrimi të planifikuar rregullisht. Rezultatet e fundit të regjistrimit janë të vitit 2013, tani mendohet se janë të vjetruara për shkak të nivelit të lartë të emigrimit. Veçanërisht, ky sugjerim nuk është gjithashtu ideal, nëse merret parasysh potenciali i votës së diasporës, i cili deri më sot është nënshfrytëzuar dhe nënpërfaqësuar. Për më tepër, ai tregon se një proces i plotë i reformës kushtetuese, i shënuar nga diskutimi gjithëpërfshirës, është shumë i vonuar në vend, në vend të imponimit të ndryshimeve nga lart mbi baza individuale. Njohja e vakët e Delegacionit të BE-së në BiH të vendimit të Përfaqësuesit të Lartë sinjalizon se nuk ka miratim universal të veprimeve midis komunitetit ndërkombëtar, siç është shprehur nga anëtarët e Parlamentit Evropian gjatë dy ditëve të fundit.
Rizgjedhja e Zheljko Komshiqit ndaj kundërshtares së tij etnonacionaliste të HDZ, Borjana Krišto, si anëtare kroate e Presidencës Trepalëshe të vendit, e forcon atë si markën më të fortë politike në vend. Denis Beçireviq do të jetë i sapoardhuri dhe socialdemokrati i parë në rolin e anëtarit boshnjak të Presidencës. Gafat e tij gjatë fushatës vendosin pritshmëri të ulëta, por edhe potencial për sukses nëse ai e rrethon veten me një ekip të zgjuar në drejtim të qeverisjes tani. Si kandidat i koalicionit, kjo do të jetë interesante për t’u parë dhe forca e partive të koalicionit që u vendosën mbi të si kandidat do të bëhet e dukshme në proceset negociuese që karakterizojnë formimin e qeverive gjatë periudhës së ardhshme. Ndarja e posteve ministrore në Këshillin e Ministrave do të jetë veçanërisht e rëndësishme për t’u parë, duke pasur parasysh funksionin ekzekutiv dhe rëndësinë e tij për qeverisjen e vendit në tërësi. Zheljka Cvijanoviq, nga partia etnonacionaliste SNSD, do të plotësojë selinë serbe të Presidencës, duke premtuar vazhdimësi në aspektin e pengesave. Kjo përfshin një qasje të papajtueshme për të përfaqësuar vendin duke i përqendruar politikën secesioniste si brenda ashtu edhe jashtë, ashtu siç bëri më parë presidenti i partisë së saj Milorad Dodik.
Qëndrueshmëria e Bosnjë dhe Hercegovinës, duke marrë parasysh strukturën e saj jofunksionale politike, mbetet mbresëlënëse dhe një dëshmi për individët e përkushtuar, të qetë në funksione të ndryshme qeveritare që vazhdojnë dhe votuesit që i mbështesin ata. Pa minuar kërcënimet dhe sfidat e vazhdueshme politike brenda dhe jashtë vendit, mbetet për të ardhur keq që nuk ka asnjë program lajmesh satirike natën vonë në Bosnje dhe Hercegovinë për të ndihmuar qytetarët të distilojnë lajmet e ditës. Programe të tilla janë gjerësisht të njohura në vendet fqinje, për të mos përmendur në Evropë dhe Shtetet e Bashkuara. Ato ofrojnë një zë alternativ në peizazhin mediatik, nxjerrin në pah përpjekjet e aktivizmit politik dhe përpjekjeve për reforma, dhe në rastin e Bosnje dhe Hercegovinës, do të ngrinin profilin e humorit të errët të boshnjakëve të patëmetë – pavarësisht përkatësisë.
Në lidhje me këtë, këto zgjedhje përfaqësojnë pjesëmarrjen më të ulët të votuesve që nga viti 2004. Kjo pasqyron zhgënjimin më të gjerë të qytetarëve me tranzicionet e ndryshme që ka pësuar vendi që nga konflikti i viteve 1992-1995. Një riartikulim i procesit të transformimit social dhe politik të vendit në dekadat e ardhshme është imperativ. Sigurimi i hetimeve adekuate të raporteve për mashtrime zgjedhore, sigurimi i reformës zgjedhore, ecjes përpara në drejtim të integrimit në BE, lufta kundër korrupsionit dhe ofrimi i planeve të zbatueshme për sa i përket rritjes ekonomike dhe infrastrukturës do të demonstronte një qasje më të aftë nga të zgjedhurit (sapo) në detyrë dhe duhet të jetë ajo për të cilën qytetarët i mbajnë ata përgjegjës gjatë katër viteve të ardhshme. Bashkëpunimi produktiv me aktorët e reformës, duke përfshirë shoqërinë civile dhe komunitetin ndërkombëtar, në vend të veprimeve autokratike nga OHR, duhet të inkurajohen nga aleatët e Bosnje-Hercegovinës. Në fund të fundit, demokracia është, nëse asgjë tjetër, shumë kërkuese, dhe sigurisht një sport në grup.
Përshtati në shqip: Argumentum.al