“Para së gjithash, vendet duhet të fillojnë të rindërtojnë gradualisht dhe në mënyrë të besueshme rezervat fiskale dhe të sigurojnë qëndrueshmërinë afatgjatë të borxhit të tyre sovran”.
Nga Tobias Adrian, Vitor Gaspar, Pierre-Olivier Gourinchas
Normat e interesit të rregulluara nga inflacioni janë shumë mbi nivelet më të ulëta pas krizës financiare globale, ndërsa rritja afatmesme mbetet e dobët. Normat vazhdimisht më të larta të interesit rrisin koston e shërbimit të borxhit, duke shtuar presionet fiskale dhe duke paraqitur rreziqe për stabilitetin financiar. Veprimet fiskale vendimtare dhe të besueshme që gradualisht i sjellin nivelet e borxhit global në nivele më të qëndrueshme mund të ndihmojnë në zbutjen e këtyre dinamikave.
Qëndrueshmëria e borxhit publik
Qëndrueshmëria e borxhit varet nga katër përbërës kryesorë: bilancet parësore, rritja reale, normat reale të interesit dhe nivelet e borxhit. Balancat primare më të larta – tejkalimi i të ardhurave të qeverisë mbi shpenzimet duke përjashtuar pagesat e interesit – dhe rritja ndihmojnë në arritjen e qëndrueshmërisë së borxhit, ndërsa normat më të larta të interesit dhe nivelet e borxhit e bëjnë atë më sfidues.
Për një kohë të gjatë, dinamika e borxhit mbeti shumë e mirë. Kjo për shkak se normat reale të interesit ishin dukshëm nën normat e rritjes. Kjo uli presionin për konsolidimin fiskal dhe lejoi që deficiti publik dhe borxhi publik të lëviznin lart. Më pas, gjatë pandemisë, borxhi u rrit edhe më shumë pasi qeveritë lëshuan paketa të mëdha mbështetëse emergjente.
Si rezultat, borxhi publik si një pjesë e produktit të brendshëm bruto është rritur ndjeshëm në dekadat e fundit, në të gjithë ekonomitë e përparuara, si dhe ato në zhvillim dhe me të ardhura të mesme. Ai pritet të arrijë përkatësisht 120 për qind dhe 80 për qind të prodhimit deri në vitin 2028.
Në të njëjtën kohë kur përballemi me nivele më të larta borxhi, mjedisi makroekonomik është bërë më pak i favorshëm. Normat afatmesme të rritjes parashikohen të vazhdojnë të bien në bazë të rritjes mesatare të produktivitetit, demografisë më të dobët, investimeve të dobëta dhe shenjave të vazhdueshme nga pandemia.Në këtë sfond, rritja e normave reale të interesit afatgjatë mund të paraqesë sfida të rëndësishme.
Nëse përmirësimet në bilancin primar të qeverive nuk mund të arrihen për të kompensuar normat reale më të larta dhe rritjen potenciale më të ulët, borxhi sovran do të vazhdojë të rritet. Kjo do të testojë shëndetin e sektorit financiar. Së pari, e ashtuquajtura “lidhja bankë-sovrane” mund të përkeqësohet. Në nivele të larta borxhi, qeveritë kanë më pak kapacitet për të ofruar mbështetje për bankat në gjendje të keqe dhe nëse e bëjnë këtë, kostot e huamarrjes sovrane mund të rriten më tej. Në të njëjtën kohë, sa më shumë bankat të mbajnë borxhin sovran të vendeve të tyre, aq më i ekspozuar është bilanci i tyre ndaj brishtësisë fiskale të sovranit. Normat më të larta të interesit, nivelet më të larta të borxhit sovran dhe një pjesë më e lartë e këtij borxhi në bilancin e sektorit bankar e bëjnë sektorin financiar më të prekshëm.
Lidhja bankë-sovrane po përhapet përtej ekonomive të përparuara në ekonomitë në zhvillim dhe disa tregje të cenueshme në zhvillim. Për shembull, sistemi bankar mesatar në vendet me të ardhura të ulëta tani mban rreth 13 për qind të borxhit sovran të vendit, dyfishi i peshës 10 vjet më parë.
Për më tepër, në një kontekst të hapësirës fiskale të kufizuar për shkak të borxhit të lartë, presionet mbi autoritetet monetare për të toleruar largimet nga stabiliteti i çmimeve për të mbështetur financat publike ose sistemin financiar mund të rriten. Kjo mund të jetë veçanërisht e rëndësishme në vendet me borxh publik të lartë Nëse kjo do të ndodhte me vendet me rëndësi sistemike, paqëndrueshmëria e tregut financiar gjithashtu mund të rritet, duke rritur koston e financimit për bizneset dhe familjet në nivel global. Shqetësimet e borxhit që kalojnë në normat bazë të interesit mund të shtrembërojnë çmimet e aktiveve dhe të dëmtojnë funksionimin e tregut.
Së fundi, stabiliteti financiar mund të tendoset në tregjet në zhvillim me baza ekonomike relativisht më të dobëta, pasi ngarkesat e larta të borxhit i bëjnë ato shumë më të cenueshme ndaj presioneve të daljes së kapitalit, nënçmimit të kursit të këmbimit dhe rritjes së pritjeve për inflacionin e ardhshëm.
Implikimet e politikave
Disa implikime kryesore të politikës rrjedhin nga konsideratat e mësipërme.
Para së gjithash, vendet duhet të fillojnë të rindërtojnë gradualisht dhe në mënyrë të besueshme rezervat fiskale dhe të sigurojnë qëndrueshmërinë afatgjatë të borxhit të tyre sovran.
Është më e lehtë të rindërtohen buferat fiskalë, ndërkohë që kushtet financiare mbeten relativisht të favorshme dhe tregjet e punës janë të fuqishme. Është më e vështirë për ta bërë këtë kur detyrohet nga kushtet e pafavorshme të tregut. Konsolidimi i qëndrueshëm fiskal do të lejojë gjithashtu rënien më të shpejtë të normave të politikës monetare, gjë që duhet të reduktojë çdo efekt negativ në makroekonomi. Ndërsa një konsolidim thelbësor fiskal është i nevojshëm, kjo nuk është një thirrje për masa shtrënguese. Një hap shumë i mprehtë drejt konsolidimit fiskal mund të dështojë duke i shtyrë ekonomitë në recesion. Ajo që nevojitet është një këst i parë i besueshëm, i ndjekur nga hapa pasues, gradualë në të njëjtin drejtim.
Së dyti, për të ruajtur stabilitetin financiar, testet e stresit duhet të marrin parasysh në mënyrë adekuate ndikimet mbi bankat dhe jobankat e normave më të larta të interesit sovran dhe periudhave të mundshme të mungesës së likuiditetit të tregut. Përmirësimi i infrastrukturës së tregut për të përmirësuar tregtimin, zbulimin e çmimeve dhe thellësinë e tregut është gjithashtu një prioritet kyç i politikës, madje edhe në tregjet më likuide të borxhit sovran.
Së treti, reformat strukturore nuk duhet të shtyhen. Duke rritur rritjen e ardhshme, ato janë mënyra më e mirë për të ndihmuar në stabilizimin e dinamikës së borxhit.
/imf.org– Argumentum.al