Problemet e së ardhmes nuk mund të përjashtohen, por për herë të parë që nga kolapsi sovjetik, asnjë nga pesë qeveritë e Azisë Qendrore nuk ka ankesa politike kundër njëra-tjetrës.
Nga Temur Umarov dhe Alibek Mukambayev*
Lugina e Ferghanës, e ndarë në hartën politike midis Kirgistanit, Taxhikistanit dhe Uzbekistanit, i ngjan një fushëbeteje që nga rënia e Bashkimit Sovjetik. Qindra njerëz janë vrarë në përleshje dhe përleshje të armatosura në rajon gjatë tre dekadave të fundit. Kushtet bujqësore e bënë çdo lloj zgjidhjeje në dukje të pamundur: burimet janë të kufizuara në këtë rajon kryesisht agrar, me popullsi të dendur dhe të thatë. Përveç kësaj, zyrtarët në të tre shtetet i përdorën konfliktet kufitare për qëllime politike të brendshme.
Megjithatë, më 31 mars, presidentët e Kirgistanit, Taxhikistanit dhe Uzbekistanit u mblodhën në qytetin Taxhik të Khujand për të deklaruar solemnisht përfundimin e të gjitha mosmarrëveshjeve të tyre territoriale. Konfliktet e ardhshme nuk mund të përjashtohen plotësisht. Por tani për tani, udhëheqësit e Azisë Qendrore shohin përfitime shumë më të mëdha nga bashkëpunimi sesa nga agresioni. Ky mund të jetë garantuesi i vetëm i stabilitetit në rajonin e Ferghana.
Kufijtë kombëtarë në Azinë Qendrore u demarkuan vetëm në vitet 1950, dhe republikat mbetën të pakënaqur me rezultatin. Konflikte të rregullta ndodhën midis republikave të Azisë Qendrore edhe gjatë epokës sovjetike, kur kufijtë mes tyre ishin thjesht administrativë. Kur Bashkimi Sovjetik ra, çdo shtet i ri i pavarur filloi të interpretonte mospërputhjet në hartat e vjetra sovjetike në favor të tij, gjë që vetëm e përkeqësoi problemin.
Ka pasur shumë përpjekje për të zgjidhur ato kontradikta. Menjëherë pas pavarësisë, shtetet e Azisë Qendrore nënshkruan Deklaratën e Almatit duke njohur dhe respektuar integritetin territorial të njëri-tjetrit dhe paprekshmërinë e kufijve ekzistues. Megjithatë, kjo bëri pak për të ndaluar konfliktet në praktikë: të gjitha vendet mbajtën pretendime territoriale ndaj fqinjëve të tyre.
Kazakistani dhe Turkmenistani ranë dakord për kufirin e tyre relativisht shpejt. Nga ana tjetër, Uzbekistani u soll në mënyrë sa më jofleksibile për shumë vite. Islam Karimov, presidenti i saj i parë, thjesht nuk ishte i interesuar për kompromis. Tashkenti demarkoi në mënyrë të njëanshme kufirin e tij, duke instaluar tela me gjemba dhe pika kontrolli në territorin e kontestuar me Kirgistanin dhe Taxhikistanin. Ai madje hodhi mina përgjatë disa pjesëve të kufirit kur një grup terrorist, Lëvizja Islamike e Uzbekistanit, depërtoi në Luginën e Ferghana në 1999.
Shavkat Mirziyoyev, i cili pasoi Karimov në vitin 2016, rishikoi strategjinë e politikës së jashtme të Uzbekistanit dhe u angazhua në mënyrë aktive në ndërtimin e marrëdhënieve me fqinjët e tij. Si rezultat, të gjitha mosmarrëveshjet në lidhje me kufijtë e Uzbekistanit u zgjidhën në fillim të viteve 2020. Megjithatë, konfrontimi midis Taxhikistanit dhe Kirgistanit vazhdoi. Marrëdhëniet e tensionuara midis dy liderëve, Emomali Rahmon dhe Sadyr Japarov, lanë në hije samitet e Azisë Qendrore dhe konfliktet kufitare vunë në pikëpyetje stabilitetin e të gjithë rajonit.
Situata u përkeqësua pasi të dyja palët përdorën gjithnjë e më shumë retorikën nacionaliste-populiste për të mobilizuar popullsinë. Përfaqësuesit e Kirgistanit lëshuan ultimatume për homologët e tyre taxhik dhe kryen stërvitje ushtarake në kufi. Udhëheqja e Taxhikistanit u përgjigj ashpër dhe madje edhe në mënyrë luftarake, duke rezultuar në përleshje të mëdha kufitare në 2021 dhe 2022. Ky raund i ri luftimesh shënoi një përshkallëzim të rrezikshëm në mënyra të rëndësishme: militantë të armatosur me veshje civile filluan të merrnin pjesë në përleshje së bashku me ushtarët profesionistë dhe secila palë përparoi nga armët e vogla në një spektër të plotë të artilerisë.
Megjithatë, kur u bë shtytja, Bishkek dhe Dushanbe nuk donin gjakderdhje. Kur konflikti shpërtheu në prill 2021, përfaqësuesit e Komiteteve të tyre përkatëse të Sigurisë Kombëtare filluan menjëherë bisedimet për de-përshkallëzimin. Një rikthim në konflikt në shtator 2022 i befasoi të dy presidentët: ata ishin në një samit të Organizatës së Bashkëpunimit të Shangait në qytetin Uzbekistan të Samarkandit kur filluan të shtënat në kufi dhe ranë dakord me shpejtësi për një armëpushim.
Për regjimet politike si ato në Kirgistan dhe Taxhikistan, një gjendje kërcënimi të vazhdueshëm është një pretekst i mirë për konsolidimin e kontrollit mbi shoqërinë. Megjithatë, përdorimi i tepruar i retorikës luftarake e kishte transformuar spektrin abstrakt të armikut në një kërcënim të prekshëm të destabilizimit serioz të brendshëm.
Rritja e nacionalizmit, si dhe rritja e diskriminimit kundër Taxhikëve në Kirgistan dhe Kirgistanit në Taxhikistan ishin shenja të një rreziku të afërt. Rimëkëmbja graduale e Azisë Qendrore nga pandemia COVID-19 shtoi vetëm rreziqet për regjimet në pushtet: pakënaqësia publike tashmë po ziente për shkak të kujdesit të dobët mjekësor dhe brishtësisë ekonomike.
Rusia ka qenë e ngadaltë për të ndërhyrë në mosmarrëveshjet midis dy aleatëve të saj të Organizatës së Traktatit të Sigurisë Kolektive dhe pasi nisi pushtimin e saj në shkallë të plotë të Ukrainës, ajo humbi fare interesin për këtë temë. Pas takimit me Japarov dhe Rahmon në tetor 2022, Presidenti Vladimir Putin pranoi publikisht se Moska “nuk ka ndërmend të luajë një rol ndërmjetësues”. Në vend të kësaj, presidenti rus premtoi të tërhiqte hartat sovjetike nga arkivat që supozohej se do të ndihmonin palët “të gjenin një zgjidhje”.
Tërheqja e Kremlinit nga ndërmjetësimi i ka rrënjët në zhgënjimet e kaluara. Në vitin 2020, Ministria e Jashtme ruse u përpoq të ofronte shërbimet e saj, por mori një notë proteste nga shërbimi diplomatik i Taxhikistanit. Dështimi i Rusisë për të zgjidhur konfliktin territorial midis Azerbajxhanit dhe Armenisë duhet gjithashtu të merret në konsideratë. Moska vendosi se nuk kishte nevojë për një tjetër dështim të profilit të lartë në hapësirën post-sovjetike, të cilën Kremlini ende e konsideron si zonën e tij të ndikimit ekskluziv.
Pafuqia e Rusisë e bën edhe më të dukshëm rolin e Uzbekistanit si ndërmjetës. Tashkenti filloi procesin e integrimit rajonal në vitin 2018, kur Mirziyoyev rifilloi samitet e Azisë Qendrore pa pjesëmarrjen e partnerëve të jashtëm si Rusia apo Kina. Deri në vitin 2025, udhëheqja e Uzbekistanit kishte arritur të rifillonte dialogun midis Rahmon dhe Japarov, të cilët deri vonë nuk pranonin as të shtrëngonin duart. Angazhimi diplomatik i Tashkentit ishte i dukshëm në fillim të vitit 2025, kur kryeministrat e Uzbekistanit, Taxhikistanit dhe Kirgistanit mbajtën një takim kushtuar çështjeve kufitare.
Me gjithë progresin që është bërë, pengesat kryesore për përcaktimin e kufijve mbeten përpara. Së pari, është e paqartë se sa pa probleme do të zbatohet marrëveshja e re midis Kirgistanit dhe Taxhikistanit. Klauzola për aksesin e papenguar në objektet e menaxhimit të ujit dhe kanalet vaditëse për popullsinë vendase është veçanërisht kritike duke pasur parasysh ekonominë e zonave kufitare: 74 për qind e popullsisë ekonomikisht aktive në anën Kirgistan dhe 75 për qind nga pala Taxhike janë të angazhuar në bujqësi. Mosmarrëveshjet për ujin kanë çuar më parë në përplasje të rregullta. Mbetet gjithashtu për t’u parë nëse demarkacioni i kufirit do të vazhdojë pa probleme në zonat ku shtëpitë e Kirgizëve dhe Taxhikëve janë të tronditura.
Kundërshtimi ndaj skenarit aktual të zgjidhjes së kufirit sigurisht që ekziston, por regjimi i Kirgistanit po punon shumë për ta shtypur atë. Vendimet shembullore në rastet e aktivistëve kirgize që kundërshtuan marrëveshjen e kufirit me Uzbekistanin në vitin 2022, kanë zbehur perspektivën e aktivitetit të protestës. Kritikët e rrallë të traktatit me Taxhikistanin i kanë ndjerë tashmë pasojat: një parlamentari, Sultanbai Aizhigitov, iu hoq mandati.
Prandaj, nuk mund të përjashtohen vështirësi të tjera, por për herë të parë që nga kolapsi sovjetik, asnjë nga pesë qeveritë e Azisë Qendrore nuk ka ankesa politike kundër njëra-tjetrës. Faktorët politikë dhe ekonomikë tregojnë se kjo marrëveshje është e qëndrueshme.
Në Taxhikistan, Rahmon, i cili ka sunduar që nga fillimi i viteve 1990, po i afrohet momentit kur ai duhet t’ia dorëzojë pushtetin brezit të ardhshëm: djalit të tij Rustam. Gjëja e fundit që do t’i duhet atëherë është tensioni i zier në kufi. Kirgistani, ndërkohë, po përpiqet të kopjojë modelin e fqinjëve të tij më të begatë, Kazakistanit dhe, në veçanti, Uzbekistanit.
Faktori ekonomik është i ndërthurur pazgjidhshmërisht me politikën. Bashkëjetesa paqësore e dy ekonomive më të vogla të Azisë Qendrore – Kirgistanit dhe Taxhikistanit – krijon një mundësi për to që t’i bashkohen bumit ekonomik të fqinjëve të tyre më të pasur. Ndërsa sanksionet perëndimore kundër Rusisë shkaktuan devijimin e flukseve tregtare, qarkullimi i brendshëm tregtar për pesë vendet e Azisë Qendrore tejkaloi 20 miliardë dollarë në vitin 2023. Ishte më pak se 9 miliardë dollarë deri në vitin 2017. E njëjta gjë vlen edhe për tregtinë me vendet jashtë rajonit.
Agresioni rus kundër Ukrainës ka nxitur shumë shtete të hedhin një vështrim të ri në Azinë Qendrore dhe tani ata janë gati të zhvillojnë në mënyrë aktive marrëdhëniet me të. Prova më e fundit për këtë ishte samiti i parë i BE-së-Azisë Qendrore më 3-4 prill në Samarkand. Në këto rrethana, do të ishte marrëzi që pesë shtetet të heqin dorë nga këto mundësi unike për hir të mosmarrëveshjeve kufitare.
Burimi: Carnegieendowment.org
Përshtati në shqip: Argumentum.al