Ka shqetësime të rëndësishme se takimi i ardhshëm mund të përkeqësojë tensionet gjeopolitike në Kaukazin e Jugut, duke rrezikuar kështu paqen dhe sigurinë rajonale.
NGA DR. VASIF HUSEYNOV*
Më 21 mars, Armen Grigoryan, Sekretari i Këshillit të Sigurimit të Armenisë, njoftoi se kryeministri i Armenisë Nikol Pashinyan do të takohet me Ursula von der Leyen, Presidente e Komisionit Evropian dhe Antony Blinken, Sekretar i Shtetit i Shteteve të Bashkuara, në një takim trepalësh. Formati më 5 prill. Sipas zyrtarit armen, takimi synon të rrisë qëndrueshmërinë e Armenisë. Nëse ky takim ndodh, ai do të shënojë një moment historik të rëndësishëm në politikën e jashtme të Armenisë, duke nënvizuar përpjekjet e saj për t’u larguar nga Rusia dhe një zhvendosje drejt kërkimit të mbështetjes së sigurisë nga vendet perëndimore. Njoftimi fillestar në lidhje me takimin u bë nga von der Leyen më 5 tetor 2023, gjatë samitit të Komunitetit Politik Evropian (EPC) në Granada, Spanjë. Duke pasur parasysh dinamikën tejet komplekse gjeopolitike të Kaukazit Jugor dhe kontekstin e procesit të paqes Armeni-Azerbajxhan, ky takim ndiqet nga afër në Baku, Moskë dhe kryeqytetet e shteteve të tjera fqinje.
Ka shqetësime të rëndësishme se takimi i ardhshëm mund të përkeqësojë tensionet gjeopolitike në Kaukazin e Jugut, duke rrezikuar kështu paqen dhe sigurinë rajonale. Kjo ngjarje perceptohet si një shtrirje e konkurrencës së vazhdueshme gjeopolitike midis Rusisë dhe Perëndimit në Kaukazin e Jugut, duke paraqitur rreziqe thelbësore të sigurisë për të gjithë rajonin. Zhvillime të tilla shihen gjerësisht si një shembull tjetër i politikës së jashtme aventureske të ndjekur nga qeveria e kryeministrit Nikol Pashinyan në Armeni, e cila është karakterizuar nga retorika dhe veprime populiste. Veçanërisht i dukshëm është ndikimi i politikave të Pashinyan mbi popullin armen, siç dëshmohet nga deklaratat e tij populiste – siç është pohimi i tij në gusht 2019 se “Karabaku është Armenia. Ndalesa e plotë” – dhe lëvizjet strategjike, duke përfshirë shpalljen e strategjisë së “luftës së re për territore të reja”, e cila kontribuoi drejtpërdrejt në shpërthimin e Luftës së Dytë të Karabakut.
Ai manipuloi popullsinë armene me aspirata jopraktike. Për shembull, në fillim të mandatit të tij, Pashinyan u zotua të rrisë popullsinë e Armenisë nga më pak se 3 milionë në 5 milionë deri në vitin 2050, pavarësisht nga një raport demografik i kohëve të fundit nga Kombet e Bashkuara që parashikonte një ulje në 2,039,000 deri në vitin 2100. Për më tepër, ai vendosi objektiva jorealiste të tilla si fitimi i Kupës së Botës FIFA, arritja e një rritjeje 15-fish të PBB-së, krijimi i të paktën pesë kompanive teknologjike me vlerë mbi 10 miliardë dollarë secila, arritja e renditjes së njëzet më të mirë në gatishmërinë luftarake të ushtrisë dhe arritja në dhjetëshen e parë në nivel global në aftësitë e inteligjencës . Këto premtime iu bënë një kombi që tashmë po përballet me rënien ekonomike dhe sfidat demografike.
Ndërkohë, Kaukazi i Jugut ka dëshmuar transformime të rëndësishme, në kundërshtim me premtimet e bëra nga Pashinyan për kombin e tij. Pashinyan këmbëngul në ndjekjen e veprimeve të pakujdesshme, duke shpërfillur dinamikën delikate të fuqisë rajonale, peizazhin e tensionuar gjeopolitik të formësuar nga Rusia dhe Irani dhe rreziqet e mundshme që politikat e tij paraqesin jo vetëm për Armeninë, por për të gjithë rajonin. Siç pohoi një ekspert armen, Pashinyan po merr një qasje të rrezikshme dhe aventureske duke antagonizuar Rusinë pa siguruar ndonjë garanci realiste sigurie nga Perëndimi. Më parë, vetëm populli armen mbante peshën kryesore të politikave aventureske të Pashinyan; megjithatë, azerbajxhanasit dhe gjeorgjianët gjithashtu mund të ndikohen negativisht nëse ai vazhdon në mënyrë të pamatur në ndjekjet e tij të politikës së jashtme.
Zhvendosja e Pashinyan drejt Perëndimit me koston e marrëdhënieve të vendit të tij me Rusinë e vendos Azerbajxhanin në një pozitë të pakëndshme pasi krijon pritshmëri në kryeqytetet perëndimore për një lëvizje të ngjashme nga qeveria e Azerbajxhanit ose mbështetje ndaj veprimeve të liderit armen. Përkundrazi, Azerbajxhani kërkon të ruajë qasjen e tij tradicionale të ekuilibruar në politikën e jashtme dhe të zhvillojë marrëdhënie miqësore me të gjitha fuqitë e mëdha. Sot Azerbajxhani është bërë një kontribuues i madh në sigurinë energjetike të Evropës duke eksportuar gaz natyror në gjashtë vende evropiane dhe duke punuar në projektet për të eksportuar gjithashtu në Ukrainë, Moldavi, Shqipëri dhe vende të tjera në të ardhmen e afërt. Kontributet e Azerbajxhanit në sigurinë energjetike të Evropës janë vlerësuar shumë nga Komisioni Evropian në kontekstin e përpjekjeve të BE-së për t’i dhënë fund importeve nga Rusia.
Azerbajxhani ka qenë gjithashtu një partner i ngushtë i NATO-s në operacionet e saj në Kosovë dhe Afganistan. Këtë e përgëzoi Jens Stoltenberg, Sekretari i Përgjithshëm i NATO-s, në vizitën e tij në Baku më 17-18 mars. “Ne e vlerësojmë shumë kontributin tuaj në misionin tonë të KFOR-it në Kosovë, por gjithashtu, natyrisht, presidenca juaj dhe kontributet tuaja në misionin tonë në Afganistan gjatë shumë viteve ishin jashtëzakonisht të rëndësishme. Ju keni absolutisht të drejtë, një nga trupat e fundit që u larguan nga Afganistani ishin në fakt trupat e Azerbajxhanit. Sepse ju ishit përgjegjës për mbrojtjen e aeroportit, që ishte një detyrë kyçe në evakuimin e pranisë së NATO-s në Afganistan”, tha Stoltenberg në konferencën e tij për shtyp me presidentin e Azerbajxhanit, Ilham Aliyev.
Azerbajxhani përpiqet të ruajë këto marrëdhënie miqësore me partnerët perëndimorë të vendit dhe, po ashtu, me fuqitë e tjera të mëdha, përfshirë Rusinë dhe Kinën. I vendosur në gjeografinë shumë të pasigurt fqinje me Rusinë në Veri dhe Iranin në Jug, Azerbajxhani është i detyruar të marrë parasysh me kujdes realitetet gjeopolitike dhe balancën e fuqisë në rajon. Ngjarjet tragjike në Ukrainë që nga marsi 2014 dhe lufta në Gjeorgji më herët në 2008 kanë nënvizuar se balanca e fuqisë në këtë rajon nuk favorizon lëvizjet idealiste të politikës së jashtme pa marrë parasysh realitetet ekzistuese gjeopolitike. Duke pasur parasysh rivalitetet e përshkallëzuara të fuqive të mëdha, tani është më e rëndësishme se kurrë që vendet e Kaukazit të Jugut të njohin dhe faktorizojnë këtë realitet.
Përshtati në shqip: Argumentum.al