Dr Mohamad Zreik, PhD i Marrëdhënieve Ndërkombëtare, përgatiti një analizë gjithëpërfshirëse për IFIMES të titulluar “Strategjia moderne e Kinës për Lindjen e Mesme: Forcimi i Partneriteteve me Iranin dhe Sirinë” në të cilën ai analizon se si iniciativat tregtare dhe të investimeve e kanë ndihmuar Kinën të vendoset si një lojtar i rëndësishëm në Lindjen e Mesme.
Strategjia e Kinës për Lindjen e Mesme po përparon gradualisht. Kohët e fundit, një marrëveshje zyrtare midis qeverive të Iranit dhe Kinës solli në fuqi traktatin e bashkëpunimit gjithëpërfshirës 25-vjeçar, ndërsa Siria nënshkroi një mirëkuptim për t’u bashkuar me nismën “Një brez dhe një rrugë”. Iniciativat masive të tregtisë dhe investimeve e kanë ndihmuar Kinën të vendoset si një lojtar i rëndësishëm në Lindjen e Mesme.
Irani dhe Siria duan të forcojnë lidhjet tregtare dhe tregtare ndërsa konflikti sirian zbehet. Fundi i konfliktit në Siri përfaqëson fillimin e një epoke të re të lidhjeve biznesore midis dy kombeve.
Siria dhe Kina nënshkruan një memorandum mirëkuptimi për t’iu bashkuar Iniciativës Brez dhe Rrugë. “Propozimi i pesë deteve”, të cilin presidenti sirian Bashar al-Assad e përmendi për herë të parë në 2009, pasqyroi projektin aktual të Rrugës së Mëndafshit të Kinës.
Iniciativa Pesë Detet lidh Detin Mesdhe, të Kuq, Persian, Kaspik dhe të Zi, duke u përpjekur të bashkojë të gjitha kombet në zonë. Me nocionin “Shamgen” të artikuluar nga Presidenti Rexhep Tajip Erdogan, i cili ishte kryeministër në atë kohë, por në lëvizjen e njohur si Pranvera Arabe, ai u la në sirtar.
Nisma Brez dhe Rrugë, e cila përfshin Iranin, tani po propozohet për Sirinë. Ky veprim ka implikime të ndryshme. Që nga Barack Obama, SHBA-të kanë punuar për të finalizuar marrëveshjet e Lindjes së Mesme me Kinën. Megjithatë, Kina dëshiron të përfshijë Lindjen e Mesme me iniciativën Belt and Road.
Një degë e Rrugës së Mëndafshit të Kinës, Teherani, Bagdadi vazhdon poshtë lumit Eufrat përmes Al Bukemal, Deir ez-Zor, Raqqa, Aleppo dhe Latakia. Kështu, Kina mund të përfitojë nga porti i Latakisë i aksesueshëm nga toka si një qendër kryesore logjistike. Iniciativa Kineze Belt and Road forcon lidhjet e komunikimit dhe bashkëpunimit midis Kinës dhe Iranit, deri në Siri. Damasku ishte një stacion historik i Rrugës së Mëndafshit. Bujtinat e vjetra janë ende në këmbë. Këto bujtina thuhet se kanë shfrytëzuar faturat/çeqet e para.
Dega e dytë nga Teherani shkon në Damask, pastaj në Bejrut. Kjo është arsyeja pse Kina kërkoi para për portin e Bejrutit pas shpërthimit të madh. Duke negociuar me Libanin për portin e Bejrutit, Kina do të ketë dy porte të hapura në Mesdhe, duke i dhënë asaj një avantazh të madh.
Si pasojë e marrëveshjes, Siria u zotua se nuk do të bënte lëshime ndaj Perëndimit. Edhe pasi disa vende arabe rivendosën lidhjet me Sirinë dhe Franca u emërua ambasador, Siria vazhdon të ofendojë Perëndimin.
Rusia dhe Irani nuk janë gjithashtu të shqetësuar për bashkëpunimin Siri-Kinë. Pavarësisht nga potenciali i një përfundimi të favorshëm në diskutimet mbi aktivitetet e tij bërthamore, Irani tani po bën “siç ka nevojë në terren” dhe po vendos marrëveshje me Kinën që do ta lidhin atë për një çerek shekulli e më tej. Pra, Rusia, Siria dhe më tej. Irani takohet të gjithë në një zonë. Përveç vetove, Kina ishte e qetë gjatë gjithë konfliktit sirian. Megjithatë, rivaliteti i saj mbarëbotëror me SHBA-në mund të intensifikohet dhe lëvizja e Sirisë përkoi me “momentin kur duhet të zbatohen kundërmasat”.
Rusia është kthyer në Lindjen e Mesme dhe së shpejti do të vijë edhe Kina. Pas vitesh pritjeje, Siria më në fund i është bashkuar Nismës Kineze Brez dhe Rrugë. Siria iu bashkua nismës pas një memorandumi mirëkuptimi të nënshkruar nga kreu i Autoritetit Sirian të Planifikimit dhe Bashkëpunimit Ndërkombëtar, Fadi Al-Khalil dhe ambasadori i Kinës në Damask, Feng Biao, pas deklaratave zyrtare dhe vizitave të ndërsjella në linjën Pekin-Damask në vitet e fundit. Aderimi i afërt i Sirisë në BRI.
Në Iniciativën Kineze “Brez dhe Rrugë” presidenti sirian Bashar al-Assad ka thënë se Siria mund të marrë pjesë përmes zhvillimit të infrastrukturës. “Kina është një komb i madh që po përpiqet të rrisë ndikimin e saj në glob, por jo në një kuptim të keq, por ndikim në kuptimin e varësisë nga miqtë… pasi varet nga partneriteti dhe interesat e ngjashme, në vend të strategjisë hegjemoniste. e ndjekur nga Perëndimi”, tha në atë kohë Al-Assad.
Assad vazhdoi “Siria është në rrugën e mëndafshit dhe Kina na konsideron si të barabartë, jo si një komb të madh me një të mitur. Ka interesa të ngjashme… një përfitim për Kinën, Sirinë dhe kombet e tjera në këtë rrugë… në fund të fundit, përfitojnë të gjitha kombet. Kjo nënkupton një stabilitet më të madh global.”
Oferta siriane, e cila përmbante gjashtë projekte kineze të përafruar me modelin Brez dhe Rrugë, duket se është pritur mirë në Pekin, i cili përfundimisht zgjodhi të përfshijë Damaskun në përpjekjen e tij.
Ka një sërë projektesh që mund të zbatohen si pjesë e kësaj nisme. Këto përfshijnë lidhjet hekurudhore midis Tartous dhe kufirit irakian, autostrada që lidhin jugun e vendit me veriun e tij, prodhimin e energjisë elektrike, kërkimin e naftës dhe gazit; si dhe zonat e lira kineze në Siri.
Aktualisht po ndiqet “politika e animit drejt lindjes”; Damasku e ka shpallur këtë politikë në përgjigje të asaj që e percepton si pjesëmarrje të Shteteve të Bashkuara dhe vendeve perëndimore në luftën kundër Sirisë.
Presidenti sirian Bashar al-Assad “i prirur drejt politikës lindore” përputhet me nismën “Një brez dhe një rrugë” të presidentit kinez Xi Jinping. Shumë e krahasuan iniciativën kineze me projektin “Pesë Detet” të Presidentit Sirian, duke iu referuar Mesdheut, Kaspikut, të Zi, Gjirit Arabik dhe Detit të Kuq.
Përfshirja e Kinës në Siri është rritur që nga viti 2018. Në një deklaratë të lëshuar nga Agjencia e Lajmeve Xinhua, ambasadori kinez Qi Qianjin shprehu dëshirën e vendit të tij për të luajtur një rol më të madh në çështjet ekonomike, politike dhe ushtarake të Sirisë. Gjatë një vizite në spital në Damask, i dërguari kinez tha: “Unë besoj se është koha për t’u fokusuar në rritjen dhe rindërtimin e Sirisë. Mendoj se Kina do të rrisë më tej mbështetjen e saj për popullin dhe qeverinë siriane.” Ndoshta ndihma humanitare e fundit prej 44 milionë dollarësh për Sirinë i forcon pretendimet e ambasadorit kinez.
Në një letër të gushtit 2019, ambasadori kinez theksoi zhvillimin e hekurudhave dhe porteve siriane; pasi i premtoi 20 miliardë dollarë Sirisë, Jemenit, Libanit dhe Jordanisë për rehabilitim dhe rritje ekonomike.
Iniciativa “Brez dhe Rrugë” u shpall Kina në vitin 2013 dhe synon të lidhë kombet anembanë globit me një rrjet rrugësh, hekurudhore, portesh, tubacionesh nafte, korsi detare dhe rrjete telekomunikacioni.
Nisma ka dy pjesë: Brezi Ekonomik i Rrugës së Mëndafshit, i cili synon të lidhë Kinën me Evropën përmes Azisë Jugore dhe Azisë Qendrore, dhe Rrugën Detare të Mëndafshit, e cila synon të lidhë Kinën me Evropën nëpërmjet Azisë Juglindore, Lindjes së Mesme dhe Afrikës së Veriut. .
Presidenti sirian deklaroi kohët e fundit se ka arritur një marrëveshje zyrtare me Kinën për t’iu bashkuar nismës “Një brez dhe një rrugë”. Kjo nismë u iniciua nga Kina në vitin 2013. Është një projekt masiv infrastrukturor që synon të përmirësojë lidhjet tregtare të Kinës.
Sipas marrëveshjes së nënshkruar midis Kinës dhe Sirisë, hekurudhat, rrugët ndërkombëtare, termocentralet dhe zgjerimi i porteve siriane do të financohen të gjitha nga Kina, me Sirinë që do të paguajë një pjesë të konsiderueshme të shpenzimeve me kalimin e kohës.
Presidenti kinez u zotua të kontribuojë me 20 miliardë dollarë në Siri, Jordani dhe Liban për të rivendosur infrastrukturën, me pjesën e Sirisë që vlerësohet në 9 miliardë dollarë.
Megjithatë, Kina nuk do të konkurronte me Rusinë për portin e Tartusit, por do të përpiqet të zhvillojë portin e Latakias përmes së njëjtës korporatë që tashmë po zgjeron portin e Tripolit në Liban.
Marrëveshja kino-iraniane
“Marrëveshja gjithëpërfshirëse e bashkëpunimit midis Iranit dhe Kinës (25 vjet) ka filluar fazën e zbatimit,” tha ministri i jashtëm iranian Hossein Amir Abdollahian.
Abdullahian u takua me homologun e tij kinez Wang Yi në Pekin, ku ndodhet me ftesë zyrtare, për të diskutuar mbi zhvillimet aktuale në lidhjet dypalëshe dhe bashkëpunimin ekonomik.
Përveç mbështetjes për të drejtat bërthamore të Iranit dhe lehtësimit të embargos, ata diskutuan diskutimet aktuale të Vjenës për heqjen e embargos.
Edhe pse përmbajtja e kësaj marrëveshjeje strategjike, e cila është një plan për bashkëpunim afatgjatë mes dy kombeve, nuk është publikuar, u arrit një konsensus. Kjo marrëveshje do të përfshijë bashkëpunimin ekonomik si një komponent kryesor, i cili do të duhet të nënshkruhet dhe të ekzekutohet në formën e marrëveshjeve të veçanta midis dy kombeve.
Në 27 mars 2021, të dy kombet njoftuan një “partneritet strategjik gjithëpërfshirës” në një deklaratë të përbashkët. Sipas paragrafit 6 të deklaratës, të gjitha palët janë të përgatitura për të diskutuar dhe zhvilluar një pakt bashkëpunimi afatgjatë. Më 27 prill, Mohammad Javad Zarif dhe Wang Yi, ministrat e jashtëm iranian dhe kinez, nënshkruan këtë traktat.
Vitet e fundit, vëllimi tregtar i dy vendeve ka qenë rreth 20 miliardë dollarë. Që nga viti 1995, Irani eksportoi rreth 9 miliardë dollarë në Kinë dhe importoi midis 9 dhe 13 miliardë dollarë. Kina është një ofrues kryesor i mallrave elektrike, audio-vizuale, kimike dhe industriale në Iran. Irani, nga ana tjetër, është një nga furnizuesit kryesorë të naftës në Kinë, importet e naftës përpara sanksioneve përbënin rreth 6% të importeve të përgjithshme. Megjithatë, të dhënat jozyrtare tregojnë se gjatë periudhës së sanksioneve, Kina ishte blerësi më i madh i naftës iraniane.
Brezi Ekonomik i Rrugës së Mëndafshit dhe Rruga Detare e Mëndafshit janë dy rrugë tregtare të propozuara nga presidenti kinez Xi Jinping në vitin 2013. Kjo nismë lidh Kinën, Azinë Qendrore, Rusinë dhe Lindjen e Mesme me Evropën. Rruga Detare e Mëndafshit lidh Kinën me Azinë Juglindore dhe Afrikën përmes detit dhe arrin në mbi 60 vende aziatike, evropiane dhe afrikane.
Projekti do të përfshijë 30% të PBB-së globale dhe 35% të tregtisë globale dhe ka tre synime kryesore. Qëllimi kryesor është të çlirojë Kinën nga bllokada detare dhe të varet tërësisht nga Ngushticat e Malacca-s. Më shumë se 150 anije çdo ditë, kryesisht cisterna kineze dhe japoneze, lundrojnë nëpër ngushticë.
Kina do të kthehet në fuqinë kryesore ekonomike në botë duke eksportuar produkte dhe shërbime teknologjike dhe inxhinierike në vende të tjera. Irani është një furnizues kryesor i energjisë, lëndëve të para si minerali i hekurit dhe produkteve të papërpunuara petrokimike për Kinën, duke e bërë atë një prioritet të madh në Iniciativën Brez dhe Rrugë.
Ministri i Ekonomisë deklaroi se marrëveshja 25-vjeçare mes Iranit dhe Kinës është drejt përfundimit. Kina njoftoi 400 miliardë dollarë në Iran, me 280 miliardë dollarë për sektorin e naftës dhe gazit dhe 120 miliardë dollarë për transportin.
Aktualisht qeveria ka rreth 100.000 projekte të papërfunduara ekonomiko-zhvilluese, të cilat kanë nevojë për një mijë miliardë dollarë (1.000.000.000.000.000.000) kredi për t’i përfunduar. Përveç vazhdimit të blerjes së naftës iraniane, kinezët po ndihmojnë në ndërtimin e rezervave të mëdha të naftës dhe gazit dhe modernizimin e rafinerive të Iranit.
Projektet më të shquara të naftës dhe gazit ku përfshirja kineze është e realizueshme janë Faza 11 e Parsit Jugor, zhvillimi i fushës së gazit të Parsit të Veriut, zhvillimi dhe riparimi i fushave të naftës Azadegan dhe Yadavaran të rafinerive të lashta vendase si rafineritë e Abadanit dhe Teheranit. Nismat e tjera energjetike të vendit përfshijnë zhvillimin e energjisë së qëndrueshme dhe rinovimin e objekteve të vjetruara të energjisë. Promovimi i bashkëpunimit bankar, financiar dhe i sigurimeve, krijimi i degëve të bankave iraniane dhe formimi i një banke të përbashkët Iran-Kinë janë një bashkëpunim bankar dhe financiar i realizueshëm.
Ndërtimi i hekurudhave në pjesë të ndryshme të vendit, elektrifikimi i hekurudhave si hekurudha Teheran-Mashhad, zhvillimi i rrjeteve të metrosë në qytetet kryesore iraniane, pjesëmarrja në zhvillimin e plazheve të Makranit, zhvillimi i porteve iraniane si porti Chabahar dhe përfundimi i Autostradat vendase dhe ndërkombëtare dhe autostradat në Iran janë të gjitha pjesë e marrëveshjes 25-vjeçare.
Në muajt e fundit, lajmet për përfshirjen kineze në formën e industrializimit të ndërtesave të banesave për Lëvizjen Kombëtare të Strehimit dhe ndërtimin e katër milionë njësive banesore në katër vjet. Fusha të tjera të mundshme 25-vjeçare të bashkëpunimit përfshijnë telekomunikacionin, shkencën-teknologjinë, arsimin, shëndetin dhe turizmin./IFIMES
Përshtati në shqip:Argumentum.al