Gjermania e Angela Merkel ishte një nga vendet e para që njohu pavarësinë e Kosovës, por nuk arriti të bindë Serbinë dhe të tjerët, të bëjnë të njëjtën gjë.
Pas 16 vitesh në detyrë, kancelarja gjermane Angela Merkel më në fund po jep dorëheqjen. Gjermania zgjedh një udhëheqës të ri më 26 shtator, me Olaf Scholz aktualisht pasardhësin e saj më të mundshëm: javët e fundit SPD -ja e tij ka marrë një udhëheqje të rehatshme në të gjitha sondazhet e opinionit mbi CDU -në e Merkelit dhe të Gjelbrit Gjerman.
Largimi i Merkel do të ketë pasoja shumë përtej kufijve të Gjermanisë. Ajo do të mungojë nga shumë, ndërsa ka vende të tjera ku pak lot do të derdhen.
Në Ballkanin Perëndimor, të cilin Merkel e vizitoi këtë javë në një lloj turne lamtumire, trashëgimia e saj do të dukej e përzier: ajo bëri mirë, por mund të kishte bërë më shumë.
Gjermania e Merkel ka qenë kryesore në formësimin e politikës së Bashkimit Evropian ndaj gjashtë vendeve të rajonit, dhe një kampione e zgjerimit.
Duke mbyllur turneun e saj në Shqipëri të Mërkurën, Merkel përsëriti besimin e saj të kahershëm se sjellja e gjashtë kombeve në BE është “në interesin strategjik të Gjermanisë”, por ajo paralajmëroi gjithashtu se “ka ende një rrugë të gjatë për të bërë”.
Procesi i Berlinit
Visar Xhambazi i Demokracisë për Zhvillim, një qendër studimi me qendër në Prishtinë, thotë se trashëgimia e Merkelit në Ballkanin Perëndimor do të jetë “e vështirë të mposhtet”.
“Ndërsa asnjë vend i Ballkanit Perëndimor nuk ishte në gjendje të bashkohej me BE gjatë 16 viteve të saj si kancelare, Merkel ishte gjithmonë mbështetëse e aspiratave të rajonit për integrimin në BE,” thotë ai.
Ndoshta kontributi më i rëndësishëm gjerman në peizazhin politik në Ballkanin Perëndimor ka qenë Procesi i Berlinit, një nga projektet kryesore diplomatike të epokës së Merkelit.
“Merkel kishte për qëllim të ndërtonte ura bashkëpunimi midis vendeve të Ballkanit Perëndimor, duke i inkurajuar ata që të marrin rrugën e stabilitetit, përparimit dhe paqes duke adresuar çështjet që kanë mbetur nga e kaluara,” thotë Jeta Krasniqi nga Instituti Demokratik i Kosovës.
Për Kosovën, Procesi i Berlinit ka qenë veçanërisht i rëndësishëm. Gjermania ishte një nga vendet e para në botë që njohu pavarësinë e Kosovës nga Serbia, duke hapur një ambasadë në Prishtinë vetëm 10 ditë pasi Kosova shpalli pavarësinë. Që atëherë, thotë Xhambazi, ajo ka qenë një partner i fortë, si ekonomikisht ashtu edhe politikisht.
“Për më tepër, Gjermania është i vetmi vend perëndimor që e ka kundërshtuar fuqishëm idenë e rrezikshme të shkëmbimit të tokës midis Kosovës dhe Serbisë,” shton ai.
Ajo mund të kishte bërë më shumë
Sidoqoftë, në fund të fundit, Merkel nuk arriti të bindë Serbinë të njohë pavarësinë e Kosovës. Pesë shtete anëtare të BE -së, për arsye të ndryshme, gjithashtu refuzojnë të njohin pavarësinë e vendit të ri.
Në Beograd këtë javë, Merkel përsëri i tha Presidentit serb Aleksandër Vuçiq, se çështja e Kosovës do të duhej të zgjidhej para se Serbia të anëtarësohej në Bashkimin Evropian.
Por sipas Xhambazit, Merkel mund të ketë qenë “më këmbëngulëse dhe pohuese” ndaj Serbisë dhe pesë refuzuesve të BE -së.
Luka Šterić, një studiues në Qendrën e Beogradit për Politikat e Sigurisë, pajtohet se Merkel mund të kishte bërë më shumë.
“Megjithëse pritjet nga kjo iniciativë ambicioze diplomatike [Procesi i Berlinit] ishin të larta kur filloi në 2014, çdo samit pasues tërhoqi gjithnjë e më pak vëmendje nga publiku rajonal dhe evropian,” thotë ai.
“Nga një vizion për t’u bërë një udhëzues përmes fazave kryesore të reformës që do të çonin në pranimin në BE, përshtypja tani është se Procesi i Berlinit është bërë vetëm një në një seri nismash që nuk kanë rezultuar shumë.”
Stabiliteti mbi të gjitha
Pra, a do të jetë trashëgimia e Merkelit në rajon përfundimisht ajo e ndërtimit të urave midis vendeve apo forcimi i stabilitetit me çdo kusht?
“Fatkeqësisht, Merkel do të mbahet mend si mbrojtësja e regjimeve hibride në rajon në emër të stabilitetit. Një politikë e tillë, e ushtruar më së miri në vizitën e saj në Serbi këtë javë, ku ajo pohoi se regjimi aktual në Beograd ka bërë ‘hapa të mëdhenj’ në reformimin e vendit, ka eklipsuar shumë legjitimitetin dhe besimin në Bashkimin Evropian si nxitësi i jashtëm i reformave demokratike në të gjithë Ballkanin Perëndimor, ”shton Sterić.
Zijad Bećirović nga think tank-u IFIMES me qendër në Ljubljanë është në mënyrë të ngjashme kritike ndaj vizitës së fundit të Merkel në Serbi dhe Shqipëri.
“Ajo e lejoi Bullgarinë të bllokojë rrugën e Maqedonisë së Veriut drejt BE -së. Deklarata e saj se shtetet e Ballkanit Perëndimor kanë një rrugë të gjatë [për të bërë] është përsëri një lloj ‘dhune’ ndaj shteteve në rajon dhe një nxitje për euro-pesimistët, ”thotë ai për Evropa në zhvillim.
“Merkel mund të kishte bërë më shumë që vendet e Ballkanit Perëndimor të bëheshin anëtare të BE -së gjatë mandatit të saj, por ajo nuk e bëri këtë, dhe me veprimet e saj vetëm rriti pasigurinë dhe kështu inkurajoi forcat shkatërruese në rajon.”
Pra, a do të ndryshojnë gjërat pas largimit të saj? Jo shumë, thonë analistët. Ballkani Perëndimor do të mbetet fort në sferën e interesit të Gjermanisë, megjithëse Bećirović thotë se çdo kancelar i ri do të ketë nuancat dhe qasjen e tij personale.
“Nëse Social Demokratët (SPD) ose të Gjelbrit supozojnë Kanzleramt, ka të ngjarë të ketë më shumë kritika për ndryshimin autokratik të disa vendeve në rajon, por rrjedha e përgjithshme e politikës së jashtme gjermane ndaj Serbisë dhe Ballkanit Perëndimor nuk ka të ngjarë të ndryshojë, ”përfundon Luka Šterić./emerging-europe.com/
Përshtati në shqip: Argumentum.al