IFIMES analizon situatën aktuale rreth fushatës së zgjedhjeve të jashtëzakonshme parlamentare në Serbi, zgjedhjet e jashtëzakonshme provinciale në Vojvodinë dhe zgjedhjet e jashtëzakonshme lokale për qytetin e Beogradit dhe 65 vetëqeverisje lokale në Serbi më 17 dhjetor 2023. Nga analiza e titulluar “Zgjedhjet e jashtëzakonshme në Serbi 2023: Faktorë të brendshëm dhe të huaj në garë për ndikim”, ne paraqesim fragmentet më të rëndësishme dhe më interesante.
Më 17 dhjetor 2023, Republika e Serbisë do të mbajë zgjedhjet e jashtëzakonshme parlamentare, zgjedhjet për Kuvendin e Krahinës Autonome të Vojvodinës dhe zgjedhjet lokale për kryeqytetin e Beogradit, së bashku me 65 vetëqeverisje lokale shtesë.
Sipas sistemit të përfaqësimit proporcional të përdorur për zgjedhjet parlamentare për Kuvendin Popullor të Republikës së Serbisë, do të zgjidhen 250 deputetë. Përafërsisht 6.5 milionë votues të regjistruar kanë të drejtë të ushtrojnë të drejtat e tyre të votimit në mbi 8,000 qendra votimi.
Në përputhje me ligjin aktual zgjedhor, Republika e Serbisë përfaqëson një zonë të vetme zgjedhore. Mandatet parlamentare ndahen proporcionalisht në bazë të numrit të votave të marra. Nëse partitë politike që përfaqësojnë pakicat kombëtare nuk arrijnë të kapërcejnë pragun elektoral prej 3%, zbatohet një ‘prag natyror’. Ky prag përcaktohet duke pjesëtuar totalin e votave të vlefshme me 250, që përfaqëson çdo mandat parlamentar. Gama e kërkuar e votave varion nga 12,000 deri në 16,000, në varësi të pjesëmarrjes së votuesve gjatë zgjedhjeve.
Mundësimi i përdorimit të shtetësisë aktive serbe në Kosovë
Sipas kushtetutës aktuale të Serbisë, Kosova njihet si krahinë autonome brenda juridiksionit të shtetit. Integrimi i serbëve të Kosovës në institucionet lokale ishte i kushtëzuar nga aftësia e tyre për të marrë pjesë në të gjitha zgjedhjet e mbajtura në Serbi, edhe gjatë qëndrimit në Kosovë. Administratat e mëparshme të Kosovës i janë përmbajtur kësaj marrëveshjeje deri në ngjitjen e qeverisë së Albin Kurtit (LVV). Përjashtimi i serbëve që jetojnë në komunitetet serbe në Kosovë nga pjesëmarrja në zgjedhjet e mëparshme serbe ka çuar në një përshkallëzim dhe në shfaqjen e tensioneve të reja. Përfaqësuesit politikë të serbëve u tërhoqën nga institucionet e Kosovës, duke paraqitur një rrezik të prekshëm që serbët mund të abstenojnë nga pjesëmarrja në zgjedhjet e ardhshme parlamentare të Kosovës, gjë që mund të prishë përgjithmonë paqen dhe stabilitetin dhe të çojë në paralizë të institucioneve të Kosovës. Zgjedhjet parlamentare serbe në Kosovë synonin të mbaheshin nën kujdesin e bashkësisë ndërkombëtare (OSBE) në zonat ku banon komuniteti serb. Misioni i OSBE-së në Kosovë është dëshmuar joefektiv, siç ishte rasti gjatë zgjedhjeve të fundit të jashtëzakonshme lokale në katër komuna në veri të Kosovës (Mitrovicë, Leposaviq, Zveçan dhe Zubin Potok). Për shkak të bojkotit serb të zgjedhjeve, shqiptarët etnikë u zgjodhën si kryetarë komunash në komunitetet me shumicë serbe.
Përkundër përshkallëzimit të situatës në Kosovë, Albin Kurti vazhdon të avokojë për shkarkimin e kryetarëve shqiptarë në veri të Kosovës përmes një peticioni, përkundër paralajmërimeve nga disa politikanë shqiptarë, si anëtarët e dikurshëm ashtu edhe aktual të Komisionit Qendror të Zgjedhjeve të Kosovës (KQK). si ish-gjyqtarë, të cilët kanë paralajmëruar se një peticion i tillë është në kundërshtim me Kushtetutën e Kosovës. Analistët parashikojnë që Kurti mund të kërkojë zgjedhje të përgjithshme në Kosovë pas përfundimit të zgjedhjeve në Serbi, duke synuar të anashkalojë themelimin e Asociacionit të Komunave Serbe (ZSO) dhe të kapitalizojë popullaritetin e tij aktual në mesin e votuesve shqiptarë, veçanërisht brenda diasporës pas ngjarjeve në Banjskë.
Analistët paralajmërojnë bashkësinë ndërkombëtare, duke pohuar se vendet e Quintit (Franca, Gjermania, Italia, Mbretëria e Bashkuar dhe Shtetet e Bashkuara) mund të kishin luajtur një rol më thelbësor në sigurimin e zhvillimit të zgjedhjeve në komunitetet serbe në Kosovë. Ata argumentojnë se lejimi i kompromisit të mëtutjeshëm të dialogut në vazhdim për normalizimin e marrëdhënieve ndërmjet Beogradit zyrtar dhe Prishtinës, veçanërisht duke lidhur mbajtjen e zgjedhjeve në komunitetet serbe në Kosovë me njohjen ndërkombëtare të Kosovës nga Serbia, ishte e gabuar.
Moskryerja e zgjedhjeve në komunitetet serbe në Kosovë me pretekstin e supozimit të mungesës së marrëveshjes ndërmjet Beogradit zyrtar dhe Prishtinës, prish dhe pengon dialogun për normalizim, duke rrezikuar paqen e brishtë dhe stabilitetin e fshehtë. Rrjedhimisht, zgjedhjet për qytetarët serbë me banim në Kosovë do të mbahen jashtë territorit të Kosovës, konkretisht në komunat e Vranjës, Kurshumlisë, Rashkës dhe Tutinit. Kjo pengon ushtrimin e shtetësisë aktive serbe në Kosovë, duke u privuar në këtë mënyrë atyre që dëshirojnë të marrin pjesë, kryesisht serbë por edhe të tjerë, nga mundësia për të përmbushur të drejtat e tyre aktive të garantuara me Kushtetutë.
Mbi 100 shërbime të huaja inteligjente operojnë në Serbi
Zgjedhjet në Serbi shënojnë një pikë kthese për të ardhmen e vendit dhe ruajtjen e paqes dhe stabilitetit në rajon. Duke pasur parasysh rolin kryesor të Serbisë në ruajtjen e stabilitetit dhe paqes rajonale, është e nevojshme të parandalohen të gjitha format e dhunës në fazat përfundimtare të fushatës zgjedhore dhe të shmanget provokimi i trazirave në ditën e zgjedhjeve, të cilat mund të rezultojnë në shpalljen e zgjedhjeve të paligjshme dhe të paligjshme, duke i bërë ato e pavlefshme. Sigurimi i ligjshmërisë, rregullsisë dhe kontrollit të procesit zgjedhor është i një rëndësie të madhe. Ka indikacione se humbësit e ardhshëm të zgjedhjeve mund të kundërshtojnë rezultatet e zgjedhjeve. Subjektet politike që marrin pjesë në zgjedhje duhet të demonstrojnë një nivel të lartë civilizimi, kulture politike dhe përgjegjësie, të heqin dorë nga dhuna si mjet politik dhe të pranojnë rezultatet e zgjedhjeve të shpallura zyrtarisht. Do të ishte paradoksale nëse ata që mbrojnë dhunën do të përdorin dhunën si një formë veprimi politik.
Analistët pretendojnë se Serbia po hyn në fazën përfundimtare të destabilizimit, e karakterizuar nga potenciali për manipulim zgjedhor, pritshmëria e protestave të përhapura dhe refuzimi për të njohur rezultatet e zgjedhjeve. Një shqetësim i veçantë është prania dhe aktivitetet e mbi 100 shërbimeve të sigurisë dhe inteligjencës brenda kufijve të Serbisë. Roli i Republikës së Kroacisë është veçanërisht i rëndësishëm, veçanërisht në dëbimin e sekretarit të parë të Ambasadës së Republikës së Kroacisë në Serbi për shkak të shkeljeve të Konventës Diplomatike të Vjenës dhe akuzave për spiunazh. Kroacia është e përfshirë në bashkëpunim me vendet e treta për shërbimet e spiunazhit, duke përdorur njohuritë e saj për gjuhën, mentalitetin, zakonet, lidhjet personale dhe kulturën për të lehtësuar një infiltrim më të qetë, më të shpejtë dhe më efektiv.
Faktorët e brendshëm dhe të huaj që konkurrojnë për ndikim – kush mbizotëron?
Përfshirja e tepërt e faktorëve të huaj provokon turbulenca dhe paqëndrueshmëri të vazhdueshme në Serbi. Disa liderë politikë brenda opozitës serbe nuk bëjnë asnjë përpjekje për të fshehur lidhjet e tyre me aktorë të huaj. Pavarësisht neutralitetit ushtarak të deklaruar të Serbisë, një fraksion brenda opozitës serbe favorizon anëtarësimin e Serbisë në NATO dhe mbron vendosjen e sanksioneve ndaj Rusisë. Aktorët e huaj luajnë një rol kyç në Kosovë, veçanërisht përmes misionit të NATO/KFOR-it, duke garantuar sigurinë dhe mbrojtjen e popullatës serbe. Vizita e fundit e Sekretarit të Përgjithshëm të NATO-s Jens Stoltenberg në Serbi ishte vendimtare, pasi ajo dha garanci se NATO/KFOR do të vazhdojë të ruajë paqen dhe sigurinë për të gjithë qytetarët, veçanërisht serbët në Kosovë. Gjatë dekadës së fundit, Serbia e ka çliruar veten nga një mentalitet i nënshtruar në lidhje me ndikimin e huaj.
Për pjesëmarrjen e votuesve në zgjedhje, një përcaktues vendimtar qëndron në perceptimin e votuesve se këto zgjedhje karakterizohen nga pasiguria, rëndësia e thellë dhe pesha historike. Rrjedhimisht, zgjedhjet e ardhshme në Serbi do të shërbejnë si një provë për të vlerësuar fuqinë e ndikimit midis faktorëve të brendshëm dhe të jashtëm – duke përcaktuar se kush ka ndikim më të madh. Pranohet gjerësisht se votuesit serbë janë kundër imponimit të vullnetit të tyre elektoral nga jashtë, gjë që favorizon veçanërisht opsionet politike që mbrojnë anëtarësimin e Serbisë në NATO dhe miratojnë sanksione kundër Rusisë. Një segment i opozitës serbe mbështet anëtarësimin në NATO, duke gëzuar mbështetje të fuqishme nga një pjesë e faktorëve politikë perëndimorë. Sipas sondazheve të opinionit publik, Partia Progresive Serbe (SNS) konsiderohet si kryesuese në zgjedhjet e ardhshme, me besimin se presidenti Aleksandar Vuçiç (SNS) duhet të vazhdojë të drejtojë një politikë shtetërore vendimtare, të vendosur dhe të përgjegjshme.
Analistët pretendojnë se ka ende një segment të vogël të shoqërisë në Serbi që e sheh të dobishme bashkëpunimin me disa elementë të huaj për të destabilizuar vendin. Në vend që t’i mundësojnë Serbisë të ruajë statusin e saj si një lider rajonal dhe një katalizator për integrimin evropian, këta aktorë synojnë të minojnë Serbinë dhe Ballkanin Perëndimor më gjerë. Serbia dallohet në rajon për shkak të niveleve të saj të investimeve të huaja, borxhit publik relativisht të ulët, rritjes së shpejtë të pagave, papunësisë së ulët dhe investimeve në sport dhe infrastrukturë. Vendi krenohet gjithashtu me një normë të lartë të rritjes ekonomike vjetore, me potencial për përparim të mëtejshëm në këto fusha në periudhën e ardhshme./IFIMES
/Përshtati në shqip: Argumentum.al