Instituti Ndërkombëtar për Studimet e Lindjes së Mesme dhe Ballkanit (IFIMES) ka analizuar situatën aktuale politike në Kosovë në kontekstin e zgjedhjeve të parakohshme parlamentare, të cilat do të zhvillohen më 14 shkurt 2021. Ne sjellim pjesët më të rëndësishme dhe interesante të analizës së gjerë të titulluar “Zgjedhjet e Parakohshme 2021 në Kosovë: Fundi i një epokë. ”
***
Zgjedhjet e pesta parlamentare (të parakohshme) në Kosovë, që nga shpallja e pavarësisë së saj në 17 Shkurt 2008, do të zhvillohen në 14 Shkurt 2021.
Kuvendi i Kosovës ka 120 përfaqësues, me 20 mandate të rezervuara për anëtarët e komuniteteve pakicë. Në mënyrë të veçantë, komuniteti serb merr 10 mandate, ndërsa komuniteti boshnjak merr tre, turq dy, RAE (romë, ashkali dhe egjiptian) katër dhe Goran një mandat.
Zgjedhjet e parakohshme u njoftuan pasi Gjykata Kushtetuese e Kosovës ka vendosur jokushtetuese votën e përfaqësuesit Etem Arifi nga Partia Ashkali, sepse ai ishte dënuar me një burg prej 15 muajsh për mashtrim në lidhje me subvencionet, por përsëri mori pjesë në zgjedhjen e qeveria e kryesuar nga Kryeministri Avdullah Hoti (LDK) më 3 qershor 2020, e cila u zgjodh me mbështetjen e 61 përfaqësuesit (61/120). Në bazë të vendimit të Gjykatës Kushtetuese, Ushtruesi i Detyrës së Presidentit të Kosovës Vjosa Osmani shpalli zgjedhjet e parakohshme për 14 Shkurt 2021.
I njëjti vendim i Gjykatës Kushtetuese përcakton se personat që ishin dënuar në periudhën e tre viteve të fundit nuk mund të garojnë në zgjedhjet e ardhshme.
Vjosa Osmani ka qenë Ushtruesi i Detyrës së Presidentit të Kosovës që nga 5 nëntori 2020, kur Hashim Thaçi (PDK) dha dorëheqjen nga detyra, pasi Dhomat e Specializuara të Kosovës (KSC-SPO – Dhomat e Specializuara të Kosovës dhe Zyra e Prokurorit të Specializuar) kishin konfirmuar aktakuzën kundër tij për luftë krime dhe krime kundër njerëzimit.
Analistët vlerësojnë se zgjedhjet e ardhshme parlamentare janë shansi i fundit për një përballje me krimin dhe korrupsionin, si dhe krimet e luftës, pa të cilat nuk mund të ketë rimëkëmbje ekonomike, liberalizim të vizave dhe integrim të Kosovës në trendet moderne ndërkombëtare. Kjo është çështje e përfundimit të një epoke të udhëheqësve të luftës në Kosovë, shumica e të cilëve ishin përfshirë në krime lufte, si dhe të përfshirë thellë në krime. Fushata zgjedhore po zhvillohet në kohën e pandemisë Covid-19, kur tubimet janë të kufizuara në një maksimum prej 4 personash, dhe përmbytjet e mëdha në disa pjesë të Kosovës. Kjo është arsyeja pse media, interneti dhe rrjetet sociale, të dominuara nga popullata më e re, do të luajnë një rol të rëndësishëm në fushatën zgjedhore.
Analistët besojnë se , duke pasur parasysh mbledhjet e fundit të partive politike para fillimit të fushatës zgjedhore, vendi është bërë një zonë eksperimentale në të cilën lufta për pushtet është pa kompromis. Shumë vende që janë më të qëndrueshme se Kosova nuk kanë mundësi të kenë tre qeveri në një periudhë prej një viti. Situata në Kosovë tashmë është alarmante, sepse në rezervat buxhetore ka vetëm 34 milion €. Strukturat politike injorojnë qytetarët dhe komunitetin e biznesit, ndërsa punëtorët po pësojnë dëme të mëdha. Kjo do të reflektojë fuqimisht në aspektet ekonomike dhe sociale, kryesisht psikologjike, sepse qytetarët e Kosovës tashmë kanë humbur shpresën për një të nesërme më të mirë. Remitancat nga diaspora ishin dy herë më të mëdha se paketa e rimëkëmbjes së qeverisë. Vlerësohet se që nga viti 1999 diaspora ka dërguar në Kosovë më shumë se 40 miliardë euro. Vetëm në vitin 2020, remitancat nga diaspora arritën në 800 milion € (1 miliard € më pak për shkak të pandemisë Covid-19). Një pikë shqetësuese është gjithashtu fakti se më shumë se 50% e buxhetit të Kosovës është shpenzuar për paga dhe mëditje. Në krahasim me vendet e tjera, Kosova mori sasinë më të vogël të burimeve nga fondet ndërkombëtare për të luftuar pandeminë Covid-19 dhe rimëkëmbjen ekonomike. Më përgjegjësit për një situatë të tillë janë Qeveria e Kosovës dhe Parlamenti.
Kosova është një nga vendet në rajon që ende ka një problem me regjistrin përfundimtar zgjedhor, i cili është i papërpunuar dhe i pabesueshëm, sepse është e palogjikshme që ka më shumë votues sesa qytetarë në Kosovë.
“Trio” politike e Kosovës
Zgjedhjet e parakohshme parlamentare në Kosovë do të dominohen nga tre rivalë kryesorë politikë: Lëvizja Vetëvendosje Vetëvendosje (LVV) e kryesuar nga Albin Kurti, Lidhja Demokratike e Kosovës (LDK) e kryesuar nga Isa Mustafa dhe Partia Demokratike e Kosovës (PDK) e kryesuar nga Ushtruesi i Detyrës së Presidentit Enver Hoxhaj. Përveç “Trios së madhe”, Ramush Haradinaj me Aleancën e tij për Ardhmërinë e Kosovës (AAK) gjithashtu përpiqen të imponojnë veten dhe partinë e tij si aktori i katërt kryesor në zgjedhje. Një aktor i ri që ka dalë në skenën politike është Lista e Qytetarëve / Građanska / kryesuar nga Vjosa Osmani, e cila mund të fitojë mbështetjen e një pjese të votuesve të LDK-së. Kjo është arsyeja pse aleanca parazgjedhore dhe fituese midis Albin Kurtit dhe Vjosa Osmanit është forca më e fortë politike, sepse ato përfaqësojnë një cilësi të re, e cila bashkon spektrin më të gjerë politik në Kosovë, dhe shumica e qytetarëve do të jenë në gjendje të lidhen me të . Interestingshtë interesante që partitë kryesore nuk raportuan asnjë koalicion parazgjedhor në Komisionin Zgjedhor, i cili është gjithashtu një ilustrim i marrëdhënieve të tyre të ndërsjella.
Me vendosjen e taksave 100% në importin e mallrave nga Bosnja dhe Hercegovina dhe Serbia, Haradinaj ka shkelur rëndë Marrëveshjen Ndërkombëtare të Evropës Qendrore të Tregtisë së Lirë (CEFTA) dhe i ka shkaktuar dëme të pariparueshme Kosovës në marrëdhëniet ndërkombëtare dhe një dëm prej 600 milion € , ndërsa dëmi i shkaktuar Serbisë arrin në 400 milion €. Haradinaj është ende nën dyshimin se ai kishte kryer krime lufte dhe vepra penale. Ai është gjithashtu një simbol i “forcave të errëta nga e kaluara” për të cilat Kosova nuk ka nevojë, sepse forca të tilla nuk mund t’i sigurojnë Kosovës një të ardhme më të ndritshme – siç kanë demonstruar gjatë 20 viteve të fundit në pushtet. Hashim Thaçi ekzaktoi për vete pozicionin presidencial katër vjet më parë, duke besuar se në një mënyrë të tillë ai mund të shmangte ndjekjen penale. Kjo ishte një periudhë e regresionit të dukshëm dhe përkeqësimit të imazhit ndërkombëtar të Kosovës. Haradinaj gjithashtu u drejtua nga egoizmi i tij dhe ai ka nominuar veten për postin e Presidentit të Kosovës.
Analistët besojnë se mbledhja e re e Parlamentit të Kosovës mund të miratojë modifikimin e dispozitës së Kushtetutës që rregullon që Presidenti i Kosovës zgjidhet në Parlamentin e Kosovës, në mënyrë që në të ardhmen presidenti të zgjidhet drejtpërdrejt në zgjedhjet presidenciale. Në një mënyrë të tillë presidenti i Kosovës do të kishte një legjitimitet më të madh – pasi në një mënyrë të tillë, tregtia ndërmjet palëve, e cila shpesh është në nivelin e një vepre penale, do të eliminohej. Gjegjësisht, një marrëveshje ndërpartiake për atë se kush do të jetë presidenti i ardhshëm i Kosovës u bë disa muaj apo edhe vite më parë. Një praktikë e tillë përfshin elemente të një vepre penale dhe nuk ka asgjë të përbashkët me demokracinë dhe procesin demokratik të zgjedhjeve.
Pas padive kundër katër udhëheqësve të ish Ushtrisë Çlirimtare të Kosovës UCK), Hashim Thaçi, Kadri Veseli, Jakup Krasniqi dhe Rexhep Selimi, për një numër krimesh kundër njerëzimit dhe krime të luftës, përfshirë vrasjen, zhdukjen e detyruar të personave, persekutimin dhe torturat ishin konfirmuar (KSC-SPO), ato u transferuan në Hagë. Megjithëse disa ekspertë kishin pritur që demonstrimet masive do të organizoheshin para nisjes së tyre në Hagë, asgjë e tillë nuk ndodhi. Hashim Thaçi (PDK), Kadri Veseli (PDK) dhe të akuzuarit e tjerë të renditur mbajnë përgjegjësi penale për gati 100 atentate. Viktimat e krimeve të renditura në aktakuzë përfshijnë qindra persona identiteti i të cilëve është i njohur dhe që përfshijnë shqiptarë të Kosovës, serbë, romë dhe persona të etnive të tjera, si dhe kundërshtarë politikë.
Analistët besojnë se largimi i katër drejtuesve të UCK kujton largimin e të ashtuquajturve “gjashtë kroatët” (Jadranko Prlić, Slobodan Praljak, Milivoj Petković, Valentin Ćorić, Berislav Pušić dhe Bruno Stojić) në Hagë në 2004. Ata fillimisht u paditën dhe më vonë u dënuan për krimet e luftës që kishin kryer në Bosnjë dhe Hercegovinë. Me përjashtim të “periudhës së zisë” të shkurtër dhe “shprehjes së pikëllimit”, shoqëruar me një theksim të qëndrimit se ata janë “heronjtë” – asgjë spektakolare nuk ndodhi. Situata ishte e ngjashme me të ashtuquajturin “Kosova Katër ” – i cili jo vetëm që u akuzua për krime lufte, por shumica e tyre ishin gjithashtu të përfshirë në dhe / ose të lidhur me krime në kohë paqeje. Nëse ata nuk do të gjykoheshin për krime lufte, ata do të gjykoheshin për krimet që kishin kryer në kohë paqeje. Situata është e njëjtë me të ashtuquajturit “Gjashtë Kroatë”. Ata janë kriminelë të provuar dhe ndjekja penale e tyre u solli lehtësim bashkatdhetarëve të tyre dhe qytetarëve të tjerë nga zona.
E ashtuquajtura “Kosova Katër” do të harrohet shumë shpejt dhe ndikimi i tyre gradualisht do të zgjohet, sepse Kosova ka nevojë të zhvillohet si një shoqëri moderne e bazuar në sundimin e ligjit dhe respektimin e vlerave të vërteta Evropiane. Prioriteti është liberalizimi i vizave, i cili tani po merr një shans për t’u zbatuar, ndërsa i ashtuquajturi “Kosova Kater” shumë shpejt do të harrohet, ashtu si ishte ai kroat.
Hoxhaj dhe Rama ndaluan njohjet ndërkombëtare të Kosovës
Enver Hoxhaj (PDK) deklaroi në fund të Dhjetorit 2020 në Tiranë: “Ne gjithashtu do të kemi propozime konkrete për integrimin e ekonomive të Kosovës dhe Shqipërisë.” Hoxhaj padyshim që nuk e kupton ekonominë dhe dukshëm i mungon vizioni, sepse Kosova duhet të integrohet në trendet moderne ekonomike evropiane dhe globale, jo në tendencat shqiptare.
Kosova nuk e ka shfrytëzuar momentin e favorshëm për njohjen e saj. Serbia u angazhua në mënyrë aktive në ndalimin e njohjeve të reja ndërkombëtare të Kosovës dhe tërheqjen e disa njohjeve ekzistuese. Në fakt, ishte pjesërisht i suksesshëm në atë aspekt. Partnerët e atëhershëm të koalicionit, Lidhja Demokratike e Kosovës (LDK) e kryesuar nga Kryeministri Isa Mustafa dhe Partia Demokratike e Kosovës (PDK) e kryesuar nga Kadri Veseli e sollën Kosovën në një situatë të vështirë – në të gjitha segmentet dhe veçanërisht në lidhje me njohjet ndërkombëtare. Rivalitetet e tyre të ndërsjella shkuan aq larg sa Ministri i atëhershëm i Punëve të Jashtme të Kosovës Enver Hoxhaj (PDK) bllokoi aktivitetet për njohjen e mëtejshme ndërkombëtare të Kosovës, në mënyrë që ndonjë sukses i mundshëm të mos mund t’i atribuohej Kryeministrit të atëhershëm të Kosovës Isa Mustafa dhe LDK-së .
Me retorikën rreth aneksimit të Kosovës në Shqipëri, Kryeministri shqiptar Edi Rama (PS) dekurajoi shtetet që kishin për qëllim të njohin Kosovën – dhe ata përfundimisht hoqën dorë nga synimet e tyre për të njohur Kosovën. Kjo i krijoi dëm të pariparueshëm Kosovës.
“ Lista Srpska ” e shënjestruar nga partitë shqiptare dhe opozita serbe
Analistët besojnë se zgjedhjet e parakohshme parlamentare në Kosovë do të shënohen nga një përplasje e re midis një pjese të opozitës serbe dhe partive politike shqiptare, përfshirë Listën Serbe (SL – Srpska lista), e cila mbështetet nga Presidenti i Serbisë Aleksandër Vuçiq ( SNS). Në fakt, përmes Listës Serbe (SL), e cila është favorit i komunitetit serb të Kosovës në zgjedhje, ata do të përpiqen të “rregullojnë llogaritë” me Presidentin Serb Aleksandar Vučić. Si rezultat, në Kosovë, në fazën e fundit të fushatës zgjedhore, tensionet kundër Listës Serbe do të rriten ndjeshëm – duke mos përjashtuar mundësinë e përdorimit të dhunës. Eshtë e një rëndësie të jashtëzakonshme të finalizohet dialogu midis Beogradit zyrtar dhe Prishtinës me nënshkrimin e një marrëveshje ligjërisht të detyrueshme, për të “hequr” kufijtë në rajon dhe për të hequr pengesat, dhe në një mënyrë të tillë të fillojë një bashkëpunim i ndërsjellë intensiv, i cili do të përbënte sjellja e vërtetë evropiane. Në fakt, iniciativa rajonale “Mini Schengen” ka për qëllim përmbushjen e këtyre qëllimeve. Kjo konfirmohet edhe nga fakti se gjatë vitit të kaluar Serbia tërhoqi 60% të të gjitha investimeve të huaja direkte në rajon, ndërsa përqindja e investimeve të tilla në Kosovë është e papërfillshme.
Kurti nuk ka asnjë pengesë për tu bërë përfaqësues apo kryeministër
Vendimi i Gjykatës Kushtetuese të Kosovës që vendos që Qeveria e Kosovës e kryesuar nga Avdullah Hoti jokushtetuese përcakton gjithashtu që personat të cilët në tre vitet e fundit kishin marrë një dënim përfundimtar nuk mund të garojnë në zgjedhje. Një vendim i tillë ka të bëjë kryesisht me Albin Kurtin dhe LVV-në e tij.
Vepra penale për të cilën Kurtit iu dha dënimi me kusht ishte kryer në vitin 2015, kur Kodi Penal nr. 04 / L-082 ishte në fuqi. Gjegjësisht, neni 100/2 i Ligjit rregullonte që pasojat juridike të dënimit nuk mund të krijohen kur kryesit i shqiptohet gjobë, dënim me kusht ose paralajmërim gjyqësor.
Neni 3 i Kodit parashikon që ligji në fuqi në kohën kur është kryer një vepër penale të zbatohet ndaj kryesit.
Situata do të ishte krejtësisht e ndryshme nëse vepra do të ishte kryer pas vitit 2019, pra pas Kodit të ri nr. 06 / L-074 kishte hyrë në fuqi. Në përputhje me nenin 93/2, të Kodit të lartpërmendur, pasojat juridike të dënimit nuk mund të krijohen kur kryesit i shqiptohet gjobë ose paralajmërim gjyqësor.
Analistët besojnë se është një paradoks që ata që kishin votuar pro Qeverisë ilegale të Kosovës, siç u konfirmua nga vendimi përkatës i Gjykatës Kushtetuese, tani po përpiqen të kontestojnë të drejtën demokratike të Kurtit për të qenë një kandidat për Parlamentin e Kosovës dhe pozicionin e Kryeministrit të Kosovës, pavarësisht nga fakti se nuk ka pengesa ligjore për të marrë pjesë në zgjedhje. Në fakt, ata që kishin caktuar një qeveri të paligjshme dhe të cilët nuk kanë besueshmëri, në ditët e sotme argumentojnë se Kurti nuk mund të kandidojë në zgjedhje sepse një dënim me kusht – i cili tashmë ka skaduar – ishte lëshuar kundër tij. Komisioni Zgjedhor i Kosovës është ende nën ndikimin e Hashim Thaçit dhe PDK-së dhe, prandaj, duhet t’i kushtohet vëmendje e veçantë.
Respektimi i detyrimeve ndërkombëtare dhe marrëveshjeve të nënshkruara
Qeveria e re e Kosovës do të duhet të respektojë detyrimet ndërkombëtare të ndërmarra dhe marrëveshjet e nënshkruara të tilla si Marrëveshja e Brukselit, e cila gjithashtu përfshin detyrimin për krijimin e Komunitetit të Komunave Serbe (ZSO), Marrëveshjen CEFTA, Marrëveshjen e Uashingtonit, etj. Shembulli mund të gjendet në Qeverinë e Malit të Zi, e cila pas rënies së regjimit autokratik të Milo Đukanović (DPS), ka marrë përsipër të gjitha detyrimet ndërkombëtare dhe marrëveshjet e nënshkruara.
Detyrimet e ndërmarra nuk mund të shmangen, por duhet të zbatohen plotësisht, jo në mënyrë selektive. Marrëveshjet e arritura mund të rishikohen, por në asnjë mënyrë nuk mund të mohohen.
Dialogu nuk do të jetë aspak i thjeshtë, sepse edhe një herë fokusi do të vihet në çështjen e dhimbshme të personave të zhdukur, si dhe mos-përmbushjen e asaj që është rënë dakord dhe nënshkruar në Bruksel në prill 2013 – Komuniteti i Komunave Serbe (ZSO).
Një dëshmi se dialogu midis Beogradit zyrtar dhe Prishtinës nuk mund të vëzhgohet përmes prizmit “bardh e zi” janë fjalët e Presidentit serb Aleksandar Vuçiq (SNS), i cili kishte deklaruar në disa raste: “Ne mund të flasim vetëm për gjithçka në kontekstin e një kompromisi. Ju kurrë nuk do të merrni nënshkrimin tim për një opsion në të cilin shqiptarët marrin gjithçka, ndërsa Serbia nuk merr asgjë. Ju gjithashtu nuk do të keni mbështetjen time për diçka të këtij lloji. Aktualisht, unë jam Presidenti i Serbisë. Ndoshta do të gjeni dikë tjetër që do të jetë i gatshëm të pranojë diçka të tillë – pa arritur një kompromis, por vetëm duke ndjekur ultimatume. ”
Analistët besojnë se rëndësia kryesore duhet t’i kushtohet finalizimit të dialogut midis Beogradit zyrtar dhe Prishtinës nën ndërmjetësimin e BE-së dhe zbatimit të plotë të marrëveshjes – veçanërisht duke pasur parasysh që zbatimi i Marrëveshjes së Brukselit ishte provuar i gabuar./IFIMES
Ljubljana / Uashington / Prishtina, 18 janar 2021
Përshtati në shqip: argumentum.al
© Argumentum