Instituti Ndërkombëtar për Lindjen e Mesme dhe Studimet e Ballkanit (IFIMES) nga Ljubljana, Sllovenia, rregullisht analizon zhvillimet në Lindjen e Mesme dhe Ballkanin. Me rastin e zgjedhjeve të ardhshme lokale në Bosnjë dhe Hercegovinë, të cilat do të zhvillohen në 15 nëntor 2020, IFIMES bëri një analizë të situatës aktuale politike në vend. Ne sjellim fragmente më interesante nga një analizë gjithëpërfshirëse e titulluar “Zgjedhjet Lokale 2020 në BiH: Vala e ndryshimeve politike lëviz nga Mali i Zi në Bosnjë dhe Hercegovinë“.
***
Zgjedhjet lokale në Bosnjë dhe Hercegovinë do të zhvillohen në 15 nëntor 2020. Numri i përgjithshëm i votuesve me të drejtë vote në 3,283,194. Numri i votuesve me postë në zgjedhjet e ardhshme është rritur ndjeshëm dhe arrin në 101,771. Në zgjedhjet lokale të vitit 2020, 30,809 kandidatë do të garojnë për pozicionet në autoritetet e ardhshme lokale. Janë 543 subjekte politike që marrin pjesë në zgjedhjet lokale. Konkretisht, 129 parti politike, 262 kandidatë të pavarur, 72 koalicione, nëntë lista të kandidatëve të pavarur dhe 71 kandidatë të pavarur nga pakicat etnike.
Në zgjedhje, 64 këshillat bashkiakë në Federatën e BiH, 56 asambletë komunale në Republika Srpska, 120 kryetarë bashkish, 22 kryetarë bashkish dhe 31 përfaqësues të eAsamblesë së Qarkut të Brçkos të BiH do të zgjidhen.
Zgjedhjet lokale shënuar nga vala e ndryshimeve politike në Mal të Zi
Fushata zgjedhore për zgjedhjet lokale në Bosnjë dhe Hercegovinë është shënuar nga rivalitetet politike tradicionale, si dhe efektet e valës së ndryshimeve politike në Malin e Zi, e cila u shkaktua nga disfata e regjimit të Milo Đukanović (DPS) në zgjedhjet parlamentare të mbajtura më 30 gusht 2020
Vala e ndryshimeve politike në Malin e Zi kishte goditur gjithashtu Bosnjën dhe Hercegovinën dhe kryesisht njësinë e saj të Republika Srpska (RS). Riorganizimi në skenën politike të Republika Srpska filloi me tërheqjen e Aleancës Popullore Demokratike (DNS) nga koalicioni qeverisës dhe më i gjatë i SNSD-DNS-PS. Gjegjësisht, kur Nenad Nešić erdhi në krye të DNS, partia zgjodhi një rrugë dhe agjendë tjetër politike. Konkretisht, një që do të jetë në interesin e qytetarëve / votuesve, sepse Shoqata e Social Demokratëve të Pavarur (SNSD) i ka mbështetur aktivitetet e saj politike kryesisht në mbijetesën në pushtet me çdo kusht, e kombinuar me akumulimin e pasurisë dhe plaçkitjen e burimeve publike të drejtuara nga Milorad Dodik dhe miqtë e tij. Pas zgjedhjeve parlamentare të mbajtura në 2018, ndodhi një “prostitucion politik” tipik përmes të cilit Dodik mblodhi rreth vetes disa parti dhe individë më të vegjël. Edhe pse Milorad Dodik shpesh shprehet se shikon nga Serbia dhe Presidenti i saj Aleksandar Vuçiq (SNS), rezultatet e qeverisjes së tij janë shkatërruese, ndryshe nga rezultatet e Serbisë, e cila ka regjistruar rezultatet më të mira në rajon dhe është një vend kryesor në Evropë në lidhje me rimëkëmbjen ekonomike nga pandemia e Covid-19. DNS ka një traditë të pjesëmarrjes aktive në ndryshimet politike. Gjegjësisht, DNS (atëherë me emrin SNS) ishte ithtar i ndryshimeve politike që ndodhën në 1998, ashtu si tani në 2020.
Qytetarët e Republikës Srpska kanë pritje të mëdha nga Partia Socialiste (PS) e Petar Đokić, e cila kohët e fundit çliroi veten nga “Dodikovacs” (njerëzit e Dodik) në radhët e saj. Gjegjësisht, ata presin që PS gjithashtu të tërhiqet nga koalicioni qeverisës dhe është një mënyrë e tillë që heq shkallën në favor të përmbysjes së regjimit të Milorad Dodik. Sipas sondazheve përkatëse, në zgjedhjet lokale SNSD do të humbasë në qytetin e Banja Luka. Kjo është arsyeja pse SNSD ka intensifikuar aktivitetet e saj në lidhje me mashtrimet zgjedhore, blerjen e votave, si dhe regjistrimin e paligjshëm të votuesve nga jashtë, prandaj hetimet penale tashmë janë duke u zhvilluar kundër disa prej anëtarëve të saj dhe anëtarëve të komisioneve zgjedhore.
Partia Demokratike Serbe (SDS) dhe Partia e Progresit Demokratik (PDP), si parti të opozitës, ndjehen të fuqizuara për zgjedhjet e ardhshme lokale nga ndryshimet politike që kishin ndodhur në Malin e Zi në zgjedhjet e fundit parlamentare atje dhe rënia e mbështetjes së SNSD, për shkak të asaj që ata tani përbëjnë një alternativë serioze ndaj SNSD. SNSD dhe Milorad Dodik po humbin me shpejtësi mbështetjen midis elektoratit. Kjo është arsyeja pse Dodik tani po përdor retorikën e papërshtatshme politike, të cilën ai e intensifikon dhe është një mënyrë e tillë që prish marrëdhëniet tashmë të trazuara në BiH, në një përpjekje për të rifituar mbështetjen e humbur të elektoratit.
Në Federatën e BiH, zgjedhjet lokale do të jenë një provë e forcës midis Partisë në pushtet të Veprimit Demokratik (SDA) dhe koalicionit të katër partive politike: Partia Social Demokratike (SDP), Lista e Pavarur Boshnjake-Hercegovine (NBL) dhe partia Populli dhe Drejtësia (NiP).. Në zgjedhjet e ardhshme në kantonin Sarajevë, çdo votë do të ketë rëndësi. Në kryeqytetin e BiH të Sarajevës, zgjedhjet lokale do të jenë një plebishitim për F qeverinë aktuale, e cila drejtohet nga SDA.
Zgjedhjet në Qarkun e Bërçkos, Srebrenicë dhe Mostar – provë për marrëdhëniet brenda BiH
Në rrethin e BiH Brčko, zgjedhjet janë bërë një gamë për një përballje midis partive politike nga të dy njësitë, Republika Srpska dhe Federata e BiH. Kjo përkeqëson edhe më shumë atmosferën në Qark, e cila ka qenë në regres për 10 vjet tashmë. Distrikti i Brçkos e BiH është njësi administrative në BiH që ka numrin më të lartë të iniciuar dhe numrin më të ulët të projekteve të përfunduara.
Në Srebrenica, zgjedhjet lokale kanë një rëndësi të veçantë për shkak të gjenocidit të kryer kundër Boshnjakëve në 1995 dhe regjistrimit të paligjshëm të një numri të konsiderueshëm të votuesve nga Serbia, të cilët do të votojnë me postë, në listën zgjedhore për Komunën e Srebrenicës. Prandaj, për shkak të abuzimeve të listuara dhe të mundshme të reja në procesin zgjedhor dhe zgjedhjet, do të jetë veçanërisht e rëndësishme të bëhet monitorimi i zgjedhjeve në Srebrenica.
Në Mostar, zgjedhjet lokale janë caktuar për 20 Dhjetor 2020. Zgjedhjet lokale nuk janë mbajtur në Mostar për 12 vjet tashmë, gjë që është e pashembullt në praktikën zgjedhore Evropiane. Edhe një herë zgjedhjet lokale do të jenë një duel i dy partive kryesore, që janë koalicionet kryesuar kryesisht nga SDA dhe HDZ (Bashkimi Demokratik Kroat i BiH).
Ndërsa në nivelet më të larta të qeverisë partitë specifike përfaqësojnë mundësi të ndryshme dhe të kundërta politike, në nivelin lokal ka koalicione të shumta joparimore dhe një numër të konsiderueshëm të kandidatëve dhe listave të pavarura.
Analistët besojnë se zgjedhjet lokale në Qarkun BiH Brčko, Srebrenica dhe Mostar janë një provë lakmusi për marrëdhëniet në Bosnje dhe Herzegovinë, e cila mund të përdoret si bazë për të vlerësuar nëse BiH ka përparuar apo regresuar.
Ambienti i zgjedhjeve lokale të vitit 2020 në BiH
Zgjedhjet lokale të vitit 2020 në BiH po zhvillohen në kohën e pandemisë Covid-19, prandaj mbledhjet masive nuk lejohen. Sidoqoftë, disa parti politike po shkelin masat epidemiologjike që kufizojnë numrin e pjesëmarrësve në tubime masive.
Nuk ka dyshim se vala e ndryshimeve politike që vijnë nga Mali i Zi do të reflektojnë në rezultatet e zgjedhjeve lokale në BiH. Në Federatën e BiH, për shkak të kushtëzimit nga HDZ me miratimin e një ligji zgjedhor për pëlqimin e saj, qeveria e re e FBiH ende nuk është krijuar pavarësisht nga fakti se zgjedhjet parlamentare ishin mbajtur në tetor 2018. qeveria nuk është vendosur gjithashtu në Kantonin e Hercegovinës Perëndimore, ku HDZ BiH fitoi me një rezultat të konsiderueshëm në zgjedhjet parlamentare 2018. Meqenëse këto janë zgjedhje lokale, pritej që subjektet politike të përqendronin programet dhe fushatat e tyre në çështje lokale dhe probleme, të cilat ndikojnë drejtpërdrejt në jetën dhe standardet e jetesës së qytetarëve në bashkësitë lokale. Sidoqoftë, fushata elektorale është e dominuar nga çështje të larta politike që shpesh kanë një ngjyrim nacionalist dhe kujtojnë zgjedhjet e para shumëpartiake në Bosnjë dhe Hercegovinë, të cilat u mbajtën në vitin 1990. Megjithëse kanë kaluar 30 vjet që nga ajo kohë, demokracia në Bosnjë dhe Hercegovinë është akoma një bolshevik, sepse qytetarët / votuesit drejtohen t’i shërbejnë një partie dhe një lideri. Në thelb, partitë politike veprojnë pak a shumë në të njëjtën mënyrë. Konkretisht, në një mënyrë të përcaktuar etnikisht / kombëtarisht, pa asnjë demokratizim brenda partive, të cilat veprojnë më shumë si “kompani me një njeri”, ose demokraci në shoqëri.
Disa parti politike marrin pjesë në mashtrime zgjedhore në mënyrën se si ata përfshihen në vjedhjen e identitetit të qytetarëve / votuesve. Kjo është e mundur sepse ato kontrollojnë komisionet komunale, të cilat kanë një pasqyrë të listave elektorale nga zgjedhjet e mëparshme. Gjegjësisht, kur ata vërtetojnë se një qytetar / votues nuk ka votuar në zgjedhjet e mëparshme ose në disa cikle zgjedhore, që nuk do të ushtrojë të drejtën e tij ose të saj zgjedhore, ata marrin në mënyrë të paligjshme identitetin e qytetarit / votuesit dhe një kopje të identifikimit të tyre personal dokumente Dokumentet e vjedhura të identifikimit përdoren për të plotësuar formularin përkatës dhe për të futur në formë numrin e vetëm të identifikimit të qytetarit. Sidoqoftë, problemet shfaqen me shënimin e emrit të babait në formë sepse dokumentet e identifikimit nuk përfshijnë emrin e babait. Prandaj, kjo është një nga metodat që mund të përdoret për të verifikuar vlefshmërinë e aplikacioneve për të votuar.
Trendi i emigrimit nga BiH vazhdon, prandaj numri i përgjithshëm i votuesve është disi më i vogël se në zgjedhjet e mëparshme lokale, të cilat u mbajtën në 2016.
Problemi i përdorimit zyrtar të gjuhës boshnjake dhe serbe është i pranishëm në bashkësitë lokale. Për shembull, boshnjakët nuk janë në gjendje të përdorin zyrtarisht gjuhën boshnjake në Republika Srpska, ndërsa serbët nuk mund të përdorin zyrtarisht gjuhën serbe në kantone kryesisht kroate në FBiH, të cilat mbizotërohen nga HDZ BiH.
“Mini Schengen” – prosperitet për BiH dhe rajonin
Nisma “Mini Schengen” mund të sigurojë prosperitet për qytetarët e Bosnjës dhe Hercegovinës, pasi bashkëpunimi rajonal po fiton rëndësi dhe rëndësi në rritje për shkak të pandemisë Covid-19, e cila, ndër të tjera, i pengon qytetarët të udhëtojnë jashtë rajonit përkatës dhe rrit intensiteti i bashkëpunimit rajonal dhe i ndërvarësisë.
Presidenti serb Aleksandar Vuçiq (SNS), Kryeministri i Maqedonisë së Veriut Zoran Zaev (LSDM) dhe Kryeministri i Shqipërisë Edi Rama (PS) nënshkruan në 9 Tetor 2019 në Novi Sad një Deklaratë të Përbashkët me qëllim për të krijuar një “Mini Schengen” midis tre shtete. Deklarata e përbashkët parashikon eleminimin e kontrolleve kufitare dhe pengesave të tjera, të cilat duhet të lehtësojnë lëvizjen në rajon deri në vitin 2021. Ajo gjithashtu do t’u mundësojë qytetarëve të tre vendeve të udhëtojnë në rajon duke përdorur vetëm një kartë identifikimi dhe të gjejnë punë kudo në rajon në bazën e kualifikimeve të tyre profesionale. Deklarata parashikon gjithashtu njohjen e diplomave, lejeve të punës si dhe bashkëpunim më të mirë në luftën kundër krimit të organizuar, korrupsionit dhe ndihmës në rast të katastrofave natyrore, gjë që është provuar si shumë e rëndësishme gjatë pandemisë Covid-19.
Deklarata e nënshkruar duhet të ndihmojë rajonin e Ballkanit Perëndimor të fillojë të funksionojë në katër liritë kryesore mbi të cilat është themeluar Bashkimi Evropian – liria e lëvizjes së njerëzve, kapitalit, mallrave dhe shërbimeve. Nisma është e hapur edhe për vendet e tjera të Ballkanit Perëndimor: Bosnjë dhe Hercegovina, Mali i Zi dhe Kosova. Eshtë theksuar se iniciativa përkatëse nuk është një kompensim apo alternativë ndaj anëtarësimit të vendeve në rajon në BE.
Disa zyrtarë të Kosovës dhe BiH kishin deklaruar se iniciativa “Mini Schengen” ishte një përpjekje për të krijuar “Jugosllavinë e katërt” dhe të ashtuquajturën “Serbia e Madhe”. Politikani më i stazhionuar shqiptar dhe Presidenti aktual i Shqipërisë Ilir Meta (LSI), deklaroi kohët e fundit “Serbia e madhe dështoi dhe Shqipëria e madhe nuk është e mundur”
Analistët kanë vlerësuar se ideja e guximshme dhe vizionare e një projekti “Mini Schengen” është projekti më i rëndësishëm që nga rënia e Republikës Socialiste Federale të Jugosllavisë (RSFJ). Projekti ngjall optimizëm dhe fut shpresën për një të ardhme më të mirë dhe më të prosperuar mund të sigurohen në këtë pjesë të botës. Zbatimi i projektit “Mini Schengen” do të kontribuonte në homogjenizimin e zonës Evropiane dhe do të siguronte realizimin praktik të lirive evropiane të lëvizjes së njerëzve, mallrave, kapitalit dhe shërbimeve. Kjo do të bënte të pakuptimtë nacionalizmat ballkanikë dhe në të njëjtën kohë do të forconte BE-në, e cila është e pafuqishme nën presionet që vijnë nga Rusia, Kina dhe Turqia dhe nuk përballet me vendosmëri me populistët që bashkëpunojnë me forcat qëllimi i vetëm i të cilave është të shkatërrojnë unitetin evropian dhe përfundimisht vetë BE-ja. Një pjesë e faktorëve në rajon, Evropë dhe botë e kundërshtojnë një iniciativë të tillë, sepse u përshtatet interesave të tyre që Ballkani të mbetet përgjithmonë një zonë e paqëndrueshme në të cilën pajtimi dhe bashkëpunimi midis fqinjëve, evropianizimi i vërtetë, prosperiteti i qëndrueshëm ekonomik, stabiliteti dhe paqja , perspektiva të mira për të rinjtë dhe të arsimuarit me qëllimin përfundimtar të integrimit të të gjitha vendeve të Ballkanit Perëndimor në BE nuk do të ndodhin kurrë.
Kundërshtimi i krijimit të “Mini Schengen” është një dëshmi se territoret ose shtetet që janë të dobëta për arsye të ndryshme ose janë kriminale / të korruptuara nuk favorizojnë asnjë prosperitet ekonomik, sepse lidhjet ekonomike nënkuptojnë fillimin e sundimit të ligjit.
Pritet që Bosnja dhe Herzegovina të bashkohet gjithashtu me projektin “Mini Schengen”, pasi përndryshe liderë politikë individualë nga Bosnja dhe Hercegovina mund të përballen me sanksione të SH.B.A., ashtu si ato që SHBA kanë vendosur tashmë ndaj një anëtari të Presidencës së BiH, Milorad Dodik (SNSD), Kryetari i Shtëpisë së Popujve të Asamblesë Parlamentare të BiH Nikola Špirić (SNSD) dhe shumë të tjerë. Ideja e krijimit të një ligë sportive “Mini Schengen” për futboll dhe basketboll tashmë është duke u shqyrtuar.
Nisma “Mini Schengen” do të kontribuojë gjithashtu në relaksimin e marrëdhënieve në rajon, si dhe zgjidhjen e çështjes më të dhimbshme në rajon – krimet e luftës që ishin kryer. Serbia dhe Kosova pritet të pezullojnë menjëherë të gjitha urdhër-arrestet e shoqëruara për krime lufte. Serbia pritet gjithashtu të pezullojë të gjitha urdhër-arrestet që kishte lëshuar duke përdorur juridiksionin e saj universal mbi krimet e luftës të kryera në Bosnjë dhe Herzegovinë.
Burimi: IFIMES
Përshtati në shqip: argumentum.al
Link (ENG): https://www.ifimes.org/en/9917
© Argumentum